Počítání krevních buňek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hematologické analyzátory
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SUPMAT - Podpora vzd ě lávání pracovník ů center pokro č ilých stavebních materiál ů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/ INFRAČERVENÁ SPEKTROSKOPIE.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Analyzátory krevních částic RNDr. Zdeňka Váchová.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Krev Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ – VY_32_Inovace_
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Nedestruktivní zkoušky Jsou zkoušky bez porušení materiálu DRUHY NEDESTRUKTIVNÍCH ZKOUŠEK 1. POHLEDEM A POKLEPEM - ZVONY, KOLEJNICE 2. RENTGENOVÁ ZKOUŠKA,
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Automatické analyzátory chemické a morfologické analýzy moče Petr Breinek.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
Interaktivní tabule, USB disky, paměťové karty, záložní zdroj
Tistarna ingoustová a laserová
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Optický kabel (fiber optic cable)
Termika – Fotovoltaika
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Výstupní zařízení – druhy tiskáren
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Lineární funkce - příklady
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Krevní buňky a principy jejich vyšetřování na hematologických analyzátorech a mikroskopicky Bourková L., OKH FN Brno.
Lineární rovnice a nerovnice I.
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
„Svět se skládá z atomů“
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Další součástky s jedním přechodem PN
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_30_ Hydrostatický tlak.
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Elektromagnetická slučitelnost
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Sekvencování DNA.
Paměti typu ROM.
Kultivace hematopoetických buňek
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
AML - FAB klasifikace Bourková L., OKH FN Brno.
Analogové měřící přístroje
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Laboratorní diagnostika
ELEKTRICKÝ PROUD.
Modelování fyzikálních dějů pomocí metody Monte Carlo
Nátěr krve na skle Bourková L., OKH FN Brno.
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Přesný analogový generátor několika tisíc různých barevných světel
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Počítání krevních buňek Bourková L., OKH FN Brno

Bürkerova komůrka

Bürkerova komůrka – počítání RBC Červené krvinky (RBC) se počítají v 80 malých čtvercích. Získaný počet RBC se vynásobí koeficientem 1010 (koeficient zahrnuje ředění krvinek – 200x a objem kvádrů pod sklíčkem, ve kterých jsou buňky počítány). Tím se získá počet erytrocytů v litru krve tedy (RBC x 1012/l).

Bürkerova komůrka – počítání WBC Bílé krvinky (WBC) se počítají v 50 větších čtvercích. Zjištěný počet WBC se vynásobí koeficientem 108 (koeficient zahrnuje ředění krvinek – 20x a objem kvádrů pod sklíčkem, ve kterém jsou buňky počítány). Tím se získá počet leukocytů v litru krve tedy (WBC x 109/l).

Hematologické analyzátory každý má svá jedinečná specifika dva základní principy měření: optický impedanční z měření získáváme informace o: počtu buněk velikosti, tvaru a složení buňky principy měření mohou být na jednotlivých analyzátorech různě kombinovány různé kombinace pak umožňují velmi přesnou kvantitativní i kvalitativní analýzu všech prošlých buněčných elementů

Principy měření absorbční spektrofotometrie mikrohematokritová metoda impedanční analýza možné doplnění vysokofrekvenční analýzou optická analýza prošlého světla rozptýleného světla fluorescence

Používaná diagnostika ředící roztoky impedanční analýza vodivý roztok + nevodivá buňka optická analýza opticky inaktivní roztok + opticky aktivní buňka lyzační roztoky hemolýza erytrocytů barvící roztoky barvení obsahu buňky (granula, DNA, RNA) čistící roztoky čištění měříciho systému

Absorbční spektrofotometrie Metoda slouží ke stanovování množství hemoglobinu ve vzorku. V dnešní době se již jedná většinou o bezkyanidové metody.

Mikrohematokritová metoda Centrifugační metoda v mikrohematokritových kapilárách pro stanovení PCV – (Packet Cell Volume), metoda je méně častá většinou se vydává počítaný parametr HCT=MCVxRBC Poznámka: hodnoty PCT bývají obecně lehce nižší než HCT

Impedanční analýza Počty a velikosti krevních elementů jsou dány měřením změny elektrického odporu - impedance při průchodu jednotlivých buněk v průtokové měřící kyvetě mezi dvěma elektrodami. Používá se metoda hydrodynamické fokusace (unášení jednotlivých buněk proudem kapaliny) ve vodivém roztoku. Při průchodu částice mezi elektrodami vzniká impedanční impuls, po jehož analýze přístroj vydává kvantitativní (počet impulsů) a kvalitativní (velikost impulsů) informace o jednotlivých buňkách. Měření může být doplněno například vysokofrekvenční analýzou, při které je na stejnosměrné elektrické pole superponováno vysokofrekvenční elektrické pole, které pronikne cytoplazmou a změří vysokofrekvenční vodivost buňky, nebo-li její fyzikálněchemickou strukturu.

Hydrodynamická fokusace

Impedanční analýza

Optická analýza Analýza je založena na principu průtokové cytometrie, při které se po interakci buňky s laserovým paprskem detekuje rozptýlené světlo nebo fluorescence. Průtoková cytometrie slouží jako metoda pro analýzu jednotlivých buněk v buněčné suspenzi. Buňky prochází jedna za druhou průtokovou kyvetou pomocí hydrodynamické fokusace a při tom každou jednotlivou buňkou projde laserový paprsek, který je po průchudu podroben analýze. prošlé světlo rozptýlené světlo fluorescence

Optická analýza

Analýza prošlého světla Detekce paprsku ve směru 0° udává hodnoty: počet prošlých buněk velikosti jednotlivých buněk

Analýza rozptýleného světla Každá buňka je ozářena proudem polarizovaného světla (laserový paprsek) a po projití paprsku buňkou je provedena analýza depolarizovaného (rozptýleného) paprsku v různých detekčních úhlech. Analýza může být u některých přístrojů doplněna cytochemickým barvením buněk. Jednotlivé buňky jsou po nabarvení také ozářeny laserem a opět se vyhodnocuje výsledné depolarizované světlo. Měření slouží nejen k početní analýze, ale i k detekci tvaru a velikosti buňky, jádra a granularity cytoplazmy

Analýza fluorescence Buňky jsou nejprve obarveny speciálními barvami a potom ozařovány polarizovaným paprskem světla (laserovým paprskem). Každá buňka nejprve světlo absorbuje a potom světlo emituje o vyšší vlnové délce, které je detekováno a analyzováno. Měření složí k detekci DNA a RNA v buňkách nebo ke specifikaci buněk na základě přítomných povrchových antigenů (CD znaky).

Analýza fluorescence