Baroko
Umělecký směr konec 16. - 18.stol. Itálie V Čechách vrcholí v pol.18.stol. „baroko“: 1.(pejorativně) nabubřelý, směšný 2. portugalské slovo pro nepravidelnou perlu Baroko se rozšířilo po celé Evropě, v literatuře, výtvarném umění a hudbě 2 směry: uměřený (protestantské země a Francie) a dynamický (katolické země)
Baroko bylo odpovědí katolické církve na doktrínu reformačních církví, že náboženství nevyžaduje velkolepost a kostely a umění nemusejí ohromit velikostí a zdobností. Barokní umění bylo prostředkem protireformační propagandy.
Architektura- typické znaky monumentalita plnost tvarů dynamičnost křivka- oblouk, elipsa nahrazují přímku a úhel, vlnící se průčelí, velké nástropní malby kupole přísná symetričnost (často slepé portály, iluzivní okna) střídání konvexních (vypuklých) a konkávních (vydutých) tvarů složitý půdorys (oválný, elipsovitý) smysl pro urbanistické řešení (ohled k prostředí, modelace terénu,…) vyvolání iluze (nástropní malby, štuk, umělý mramor, zlacení,…)
Fontána De Trevi Řím
Versailles
Gian Lorenzo Bernini Italský architekt a sochař Kolonáda u chrámu sv. Petra v Římě Fontána čtyř řek v Římě Socha Vidění sv. Terezie
Sir Christopher Wren Projekt City v Londýně po velkém požáru 1666 Autor chrámu sv. Pavla
Jan Bernard Fischer z Erlachu tvůrce Schönbrunnu a Karlskirche ve Vídni
Santiago de Compostela
Zimní palác v Petěrburgu
Rodina Dientzenhoferů (Kryštof a Kilián Ignác) působili v Bavorsku a Čechách
Anselmo Lurago Palác Kinských
Strahovský klášter
Černínský palác
Jan Blažej Santini stavitel kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře ve Žďáru nad Sázavou (barokní gotika)
Chrám Nanebevzetí P.Marie v Sedlci u Kutné Hory-architekt Santini, barokní gotika
Malířství, sochařství Snaha vyvolat dojem mimořádné intenzity prožitku, zachytit tělo i duševní stav v okamžiku krajního tělesného i duševního napětí /dramatičnost – vše v pohybu a rozvlněné- vlající, zřasený oděv/ afekt/ hluboký prožitek zbožnosti/ erotika / Využívání světla a stínu Náměty: biblické a antické, lovecké scény, žánrové obrázky
Michelangelo Caravaggio
Rembrandt van Rijn
Peter Paul Rubens
Diego Velasquez
El Greco
V Čechách působili Sochaři: Ferdinand Maxmilián Brokoff Matyáš Bernard Braun
malíři Karel Škréta Petr Brandl
Torquato Tasso John Milton
hudba Alessandro Scarlatti Johann Sebastian Bach Georg Friedrich Händel Antonio Lucio Vivaldi český: Adam Michna z Otradovic
Musí pozadu zůstati svět, a proto i zoufati Musí pozadu zůstati svět, a proto i zoufati. Již mu [s pytlem] dali: místo jej mně vzali.Ó Michale, můj rytíři, meč již vytáhni. Ó věrný duších vartýři, tě nevyhání žádná z tvé moci zchytralost, v tobě jest obrova stálost, veď milou mou ke mně, přej hostinu ve mně.Anjelé, mojí vudcové, ruce podejte. Nebeské svadby družbové, mne Kristu dejte. S kterým bych se radovala a na věky hodovala. V nebeském paláce k té pomozte lásce. Andělské přátelství Nebeští kavalérové, vinšujte štěstí. Vy jste mé svadby družbové: veďte z neštěstí Nevěstu mou, vám se věří. Mně a vám se ona svěří. Veďte ji, andělé, ke mně, archandělé.Hrnou se do nebeského paláce hosti, jest z pokolení lidského milenek dosti.
V Čechách baroko vrcholí v polovině 18. stol. Tvůrci většinou z Itálie, Bavorska, Francie Nejvýznamnější stavby v Praze: Valdštejnský palác, Černínský palác, zámek v Tróji, Strahovský klášter, Loreta, chrám sv. Mikuláše na Malé Straně, chrám sv. Mikuláše na Starém Městě, Klementinum, kostel sv. Ignáce
rokoko Baroko přechází v rokoko v l.1740 - 1770 (rocaille= nesouměrná mušle) Zdrobnělé baroko / hravost / nesymetrický ornament/ elegance Snaha vytvořit příjemné životní prostředí /výzdoba interiérů /záliba v drobných uměleckých předmětech (porcelánové figurky, žánrová malba, rytiny) V Praze- tereziánská přestavba Hradu (architekt N. Pacassi)
Innsbruck
Arcibiskupský palác v Praze
Dobříš