Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Tázací zájmena ANOTACE Šablona:ICT AJ Tázací zájmena Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk Tematický okruh:
Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Didaktika přírodopisu 2
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Skladba – věty podle modality
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.05.
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
Rámcové a školní vzdělávací programy
Didaktika učiva biologie člověka
Západočeská univerzita v Plzni
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika učiva biologie člověka
Seminář k učitelské praxi 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Didaktika geografie.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Didaktika přírodopisu 2 5. seminář Typy testových položek Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika přírodopisu 2
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Kurikulum: obsah školní edukace
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika učiva biologie člověka
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
Didaktika přírodopisu 2 5. seminář Typy testových položek
MINIMATURITY
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

4. Seminář – Realizace výuky – učební úlohy Organizace práce učitele 4. Seminář – Realizace výuky – učební úlohy Student bude schopen…. ….vysvětlit pojem učební úloha ….shrnout zásady správného použití učebních úloh ve výuce …. shrnout zásady formulace učebních úloh ….uvést nejčastější chyby při formulaci učebních úloh …. správně formulovat učební úlohu

Učební úlohy jsou …. ….“všechna učební zadání a ve své každodenní práci jich užívá každý učitel. Jsou nejúčinnějším prostředkem k ověřování plnění stanovených výukových cílů“ Kalhous (2002) ….“široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků až po složité úkoly vyžadující tvořivé myšlení.“ Holoušová (1983)

Učební úkoly jsou …. ….“činnosti organizované učitelem, které mohou probíhat s jeho malou přímou účastí nebo zcela bez ní. “ Kyriacou (200a)

Zásady správného použití učebních úloh Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) Jsou součástí vyučovacího procesu nemohou hrát autonomní roli Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě Neměly by být vytvářeny bezděky Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník

Nejčastější chyby při formulaci učebních úloh (dle Kalhous, 2002) Použití otázek uvozených tázacími zájmeny (co, jak, kdy, kde, proč) => žák odpovídá jednoslovně nebo holou větou Formulace učebních úloh jsou příliš obecné Řekni něco o fotosyntéze. Co víš o obojživelnících? Formulace učební úlohy jako oznamovací věty, kterou má žák doplnit Zběhovec plazivý patří mezi…. Zadání učební úlohy je komplikované (otázky jsou hromaděny za sebou) Charakterizuj prvohory, kdy byly, jací živočichové a rostliny jsou pro ně typické, kde najdeme prvohorní horniny v ČR.

Předběžné rozvržení mikrovýstupů od 3.5. do 17.5.2017 3. května 2017 1. seminární skupina: Pimková, Šustr 2. seminární skupina: Nešetřilová, Tyllichová 3. seminární skupina: Hanáková, Cholková 10. května 2017 1. seminární skupina: Kunčarová, Hromádková, Kohoutková 2. seminární skupina: Kundrát, Sokolová, Reichmanová 3. seminární skupina: Krafka, Paličková, Sikora 17. května 2017 1. seminární skupina: Dostálová, Bugárová,Hajtmarová 2. seminární skupina: Večerková, Svobodová 3. seminární skupina: Mičánková, Kalandrová, Kučerová

Literatura na toto téma… KALHOUS, Z.: Učební úlohy ve výuce. In: KALHOUS, Z., OBST, O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s.328-336. ISBN 80-7178-253-X KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004, 154 s. ISBN 80-7178-9658.