Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_ZRN3/1 Druh učebního materiálu: Postavení Evropy - prezentace Cílová skupina: žáci 2. stupně základní školy Typická věková skupina: 11 až 15
Předmět: zeměpis Ročník: 8. Anotace: Tento učební materiál slouží k seznámení žáků s polohou Evropy. Obsahuje otázky, které vyžadují práci se Školním atlasem světa. Žáci doplňují odpovědi na zadané otázky, zakreslují je do mapy Evropy. Úkoly plní na dotykové tabuli v programu Q Draw. Klíčová slova: dvojkontinent, hranice, koloniální mocnosti Speciální vzdělávací potřeby: žádné Datum: 14.9. 2012 Autor: Mgr. Romana Nenáhlová
Jak se jmenuje dvojblok, který tvoří Evropa a Asií? EVROPA SE PŘEDSTAVUJE Evropa – „Európa“ znamená západní země, země, kde zapadá Slunce Jak se jmenuje dvojblok, který tvoří Evropa a Asií? ……………………………….. Eurasie Hranice mezi Evropou a Asií je smluvená (konvenční). Podle Školního atlasu světa Kartografie Praha doplň chybějící části hranice: 1. Bajdarský záliv 6. Azovské moře 2. ………………………… 7. ………………………….. 3. řeka …………………… 8. úžina …………………… 4. pobřeží Kaspického moře 9. ………………….moře 5. předhúří …………………… 10. úžina Dardanely
ŘEŠENÍ: Hranice mezi Evropou a Asií je smluvená (konvenční). Podle Školního atlasu světa Kartografie Praha doplň chybějící části hranice: 1. Bajdarský záliv 6. Azovské moře 2. Pohoří Ural 7. Černé moře 3. řeka Emba 8. úžina Bospor 4. pobřeží Kaspického m. 9. Marmarské moře 5. předhúří Kavkazu 10. úžina Dardanely
Zakresli do mapky hranici mezi Evropou a Asií.
POSTAVENÍ EVROPY VE SVĚTĚ Postavení Evropy je výjimečné – stála a stojí v čele světového dění, má ekonomický vliv na státy světa, vliv na kulturu, jazyk a náboženství. Které evropské jazyky jsou nejvíce rozšířeny ve světě? .……………………………………………………………….. ………………………………………………………………… Angličtina, španělština, portugalština a francouzština Které světové náboženství se rozšířilo z Evropy do světa? ………………………… křesťanství
Evropské státy byly koloniálními mocnostmi. V roce 1910 vlastnily evropské země 85% souše. Vysvětli proč. …………………………………………………………………… Evropské státy byly koloniálními mocnostmi. Které evropské státy byly největšími koloniálními mocnostmi? Uveď příklad území, které vlastnily nebo vlastní. ………………………………………………………………….. Francie – př.Zadní Indie, Martinique, Reúnion, Fr. Guyana…. V. Británie – př.:Austrálie, Kanada, Indie, ostrovy v Karibiku.. Španělsko – př.: většina zemí Střední a Jižní Ameriky… Portugalsko – př.: Brazílie
Zakresli do mapky: největší koloniální mocnosti Evropy a pojmenuj je důležité rovnoběžky a poledníky procházející Evropou krajní body Evropy
Které důležité rovnoběžky a poledníky procházejí Evropou? Na kterých polokoulích se rozkláda Evropa? …..…………………………………………………………………… Které důležité rovnoběžky a poledníky procházejí Evropou? ……………………………………………………………….. Vyhledej krajní body na pevninské části Evropy. Nejsevernejší ………………………………… Nejjižnější ……………………………………. Nejzápadnější………………………………… Nejvýchodnější ……………………………….
Které důležité rovnoběžky a poledníky procházejí Evropou? Na kterých polokoulích se rozkláda Evropa? Na severní, západní a východní polokouli. Které důležité rovnoběžky a poledníky procházejí Evropou? Nultý polední a severní polární kruh Vyhledej krajní body na pevninské části Evropy. Nejsevernejší mys Nordkin (Nordkap) Nejjižnější mys Marroqui Nejzápadnější mys Roca Nejvýchodnější Bajdarský záliv
Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Romana Nenáhlová