Revoluce 1848 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_05_revoluce_1848.ppt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Revoluce 1848/1849 v Evropě.
Advertisements

Dějiny významných států v Evropě i ve světě – Významné státy mimo Evropu – USA, občanská válka v USA Označení materiálu: VY_32_INOVACE_11_usa.ppt Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
1. světová válka, roky Označení materiálu: VY_32_INOVACE_18_1_sv_valka_2.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk.
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
listopad 1797 listopad 1797: Napoleon Bonaparte se pevně chopil moci prosinec 1797 prosinec 1797: v platnost vstoupila nová ústava – značnou zákonodárnou.
Habsburkové na českém trůnu v 19. a 20. století Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_02.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Druh učebního materiálu
Pražské červnové povstání
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Prosinec 2011 Ročník 8
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
v habsburské monarchii 1848
Sjednocení Itálie. Sjednocení Itálie Kdy došlo k prvním pokusům o sjednocení Německa a Itálie? Během revoluce S jakým výsledkem? Sjednocení se.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
REVOLUCE Západní Evropa
" Jestli kýchne Paříž, chytí rýmu celá Evropa"
NAPOLEONOVO TAŽENÍ DO RUSKA A JEHO PÁD
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Jagellonci na českém a uherském trůně.
Češi za první světové války
11. březen 1848.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Francie Napoleona III..
EVROPSKÉ STÁTY V 1. POLOVINĚ 19. STOLETÍ
I. Starověké středomoří
Evropské právní dějiny
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Sjednocení Itálie sjednocení Německa.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název a číslo materiálu:
Rozmach Španělska a boj Nizozemí za nezávislost
Novověk – devatenácté století
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Revoluce ve Francii
Raný novověk - společnost
Habsburská monarchie do roku 1848
Sjednocení Itálie sjednocení Německa.
Společnost Označení materiálu:
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Rusko v 17. století Označení materiálu:
České země po husitských válkách
Evropské právní dějiny
Revoluce v roce 1848 Revoluce v Rakousku.
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
Seveřané a vikingové Slované
Člověk a jeho svět Vlastivěda Prezentace EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
První Habsburkové na českém trůnu
Revoluční rok „Jaro národů“.
REVOLUCE ROKU 1848.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
Revoluce v evropských zemích 1848
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Evropa v letech Věk revolucí.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Dějiny významných států v Evropě i ve světě - sjednocovací procesy v Evropě – sjednocení Německa a Itálie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_07_sjednoceni_nemecko_italie.ppt.
Francie za vlády Napoleona III.
SJEDNOCOVACÍ PROCESY V EVROPĚ
České země po třicetileté válce
Transkript prezentace:

Revoluce 1848 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_05_revoluce_1848.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis, mezi revolucí 1848 a první světovou válkou, dějiny významných států v Evropě i ve světě, revoluce 1848 ZŠ Wagnerovo náměstí, Beroun Předmět, ročník: Dějepis, 8. ročník Autor: Ivana Flíčková Datum: 7. 1. 2012 Anotace: (popis způsobu použití výukového materiálu): Rok 1848 /9 jako důležitý mezník ve vývoji Evropy, který předcházel sjednocovacím procesům. Tučný text slouží jako výchozí text pro tvorbu poznámek, ostatní text vysvětluje souvislosti nebo upozorňuje na zajímavé podrobnosti. Obrázky, které podporují lepší názornost, jsou opatřeny odkazem na zdrojovou stránku pro žáky s hlubším zájmem pro učivo. Prezentace jsou žákům k dispozici na www.jaknadejepis8.webnode.cz

Revoluce 1848 uč. 91 - 93

1848 – 49 důležitý mezník – evropské národy měly ujasněny cíle, kterých chtějí dosáhnout, pokud se jim to teď nepodaří, tak se o to pokusí znovu ve 2. pol. 19. stol. Němci, Italové – snaha o sjednocení Francie – uvolnění poměrů ve státě habsburská monarchie – mnoho národů – různé požadavky

Kartografie Praha: Novověk II Kartografie Praha: Novověk II., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 29

Únorová revoluce ve Francii během revoluce 1830 fr. králem Ludvík Filip – nejprve poměrně liberální vláda po pokusu o atentát utužil režim – tajná policie, cenzura, omezována svoboda projevu odpůrci se scházeli na tzv. reformních banketech – hl. otázkou reforma volebního systému únor 1848 zákaz jednoho z reformních banketů – v Paříži vypuklo povstání pouliční nepokoje, které přerostly v revoluci

Francie se stala republikou, král a vláda prchli za hranice všeobecné hlasovací právo, volby do národního shromáždění nebyly splněny požadavky dělníků – vůdce socialista Louis Blanc – požadovaly právo na práci červnové povstání dělníků poraženo nová ústava – prezident volený na 4 roky prosinec 1848 prezidentem synovec Napoleona Ludvík Bonaparte

Ludvík Napoleon velmi oblíbený prosinec 1851 státní převrat – velké pravomoci – nechal si je odhlasovat plebiscitem prosinec 1852 prohlásil se císařem – opět potvrzen plebiscitem Napoleon III. (1852 – 1870), vládl stylem zvaným bonapartismus (tvrdá vláda + sliby a drobnější ústupky)

Revoluce v Itálii vliv revoluce ve Francii Apeninský poloostrov stále rozdělen do několika států na severu odpor proti Habsburkům risorgimento (obrození, vzkříšení) – revoluční hnutí za sjednocení Itálie povstání proti Rakousku potlačeno 1848 maršálem Radeckým v bitvách u Custozzy a Novarry na jihu bouře proti španělským Bourbonům

Radeckého pomník na Malostranském náměstí kolem roku 1900 http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Radeck%C3%BD_z_Rad%C4%8De

Mapa: Kartografie Praha: Novověk II Mapa: Kartografie Praha: Novověk II., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 29 Itálie před sjednocením

Sardinské království jediné v italských rukou – král Karel Albert – zavedl ústavu prohraná válka s Rakouskem - červenec 1848 bitva u Custozzy Karel Albert předává vládu synovi Emanuelu Albertovi sjednocení Itálie se podaří pod jeho vládou, ale až 1861 a bude se jednat o postupný proces připojování

Revoluce v Německu revoluční hnutí spojeno s myšlenkou sjednocení Německa Německý spolek = 30 států zprávy o revolucích ve Francii a Itálii – zastrašení panovníci ustupovali jaro 1848 ve Frankfurtu zasedal sněm o sjednocení Německa – vypracovat ústavu konstituční monarchie volby do všeněmeckého parlamentu – poslanci se však nedokázali dohodnout o podobě státu : velkoněmecká koncepce ( včetně Rakouského císařství) nebo maloněmecká koncepce – převahu by tak získalo Prusko pozvání do Frankfurtu za české země odmítl František Palacký – padá velkoněmecká koncepce

Mapa: Kartografie Praha: Novověk II Mapa: Kartografie Praha: Novověk II., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 29 Německo před sjednocením

vypracována ústava – císařem zvolen pruský král Fridrich Vilém IV. pruský král nabízenou korunu od poslanců (od ulice) odmítl – přijal by ji pouze od králů a knížat zemí Německého spolku poslanci neměli mocenské prostředky, jak svoje rozhodnutí prosadit pruský král potlačil jednotlivá povstání vojensky (v Prusku, Sasku, Bádensku a Falci) – upevnilo se postavení Pruska v Německém spolku červen 1849 frankfurtský sněm rozehnán v čele Německého spolku zůstává Rakousko pokus o sjednocení Německa svobodnou volbou zástupců lidu se nezdařil

zdroje: text: Dějepis 8 pro základní školy, novověk, SPN, str. 91 - 93 mapa: Kartografie Praha: Novověk II., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, str. 29 obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Radeck%C3%BD_z_Rad%C4%8De http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:J%C3%B3zsef_Heicke23.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kromeriz_-_Velke_namesti,_pohled_smer_Arcibiskupsky_palac.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_I._Dobrotiv%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Josef_I.

Proč došlo ve Francii k revoluci? Kolikátá republika byla vyhlášena ve Francii 1848? Proč a jak se republika stala opět monarchií? Oč šlo v projektu „národní dílny?“

Jmenuj alespoň ty největší státy, které se nacházely na území Apeninského poloostrova (orientace – severozápad, sever, střed a jih území) – mapa uč. str. 77. Co bylo cílem revoluce na Apeninském pooostrově? Co bylo potřeba vykonat, aby se to podařilo? Kdo stál v čele těchto snah? Bylo dosaženo úspěchů, proč ano či ne?

Bylo dosaženo alespoň dílčích úspěchů ve snaze o sjednocení Německa? Jakou rozlohu mělo mít sjednocené Německo, jaký typ státu to měl být? Proč nikdo nepřijal panovnickou korunu? Kdo potlačil povstání na německém území? Jaké bylo v Německém spolku postavení Rakouska a Německa – porovnej.

Rozděl habsburskou monarchii na jednotlivé státy. Definuj cíle jednotlivých národů na těchto územích : čeho chtěli dosáhnout Češi čeho chtěli dosáhnout čeští Němci v čem byli zajedno? Kolik ústav bylo během revoluce vyhlášeno, jak dlouho platily? Jaký pozůstatek středověkých poměrů byl v roce 1848 zrušen K jaké změně došlo na habsburském trůnu a proč? O co usilovali Maďaři během revoluce? Jaké bylo postavení nemaďarských národů v Uhrách? Jak revoluce dopadla?

Co zhoršilo vztahy mezi Čechy a českými Němci? Jaký byl smysl slovanského sjezdu v Praze, o co Slované usilovali? Jak skončila revoluce v Čechách?