Teorie a politika pracovního trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Advertisements

Nezaměstnanost.
Evropský sociální fond v ČR
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Úspěšné strategie k integraci na volném trhu práce Wien Work Jobmanagement Wien Work Arbeitsassistenz.
Makroekonomické souvislosti (opakování)
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Podporované zaměstnávání -metoda boje proti nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením reg. číslo: CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků.
Zadání případové studie
Nezaměstnanost.
NEZAMĚSTNANOST.
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Tyto projekty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem státním rozpočtem České republiky 1 „Vzdělávejte se!“ Ing. Blanka Švorcová vedoucí Odboru.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Státní politika zaměstnanosti
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Sociální politika Limity liberalismu nebo limity solidarity?
Trh práce a politika zaměstnanosti
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Aktivní politika pracovního trhu – zásady a typy opatření
Aktivní politika zaměstnanosti Cíle aktivní politiky zaměstnanosti Prosazování rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na pracovním trhu, zejména.
Téma 8 Mzdový systém podniku a jeho tvorba
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Veřejné služby zaměstnanosti FSS MU Brno, 2006.
Státní politika zaměstnanosti. Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. stanovuje postup k dosažení cílů politiky státu v oblasti zaměstnanosti. Státní politika.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Aktivní politika zaměstnanosti v ČR.
Trh práce a politika zaměstnanosti
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Aktivní politika zaměstnanosti
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Poradenství poskytované úřady práce.  Poradenství pro zaměstnavatele  Výběr uchazečů  Poskytování informací  Další  Poradenství pro nezaměstnané.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů 1. přednáška.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Aktivní politika zaměstnanosti zabezpečovaná Úřadem práce ČR.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Informace ÚP ČR, Krajské pobočky v Ostravě. Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji k
Politika zaměstnanosti Krajská pobočka v Olomouci.
Aktivní politika zaměstnanosti zabezpečovaná Úřadem práce ČR Krajská pobočka v Brně Mgr. Ivana Ondráková
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi – veřejná služba Alena Zieglerová Praha, Úřad vlády, Setkání ASZ s NNO působících v oblasti sociálního.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Prostupné zaměstnávání Praha , Gabriela Melková.
Politika pracovního trhu
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Strategie sociálního začleňování ve vybraných oblastech
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Aktivní politika zaměstnanosti
Rozbor schémat kompenzace příjmu v nezaměstnanosti
SPP728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými podzim 2010
SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Nezaměstnanost.
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
VZDĚLÁVÁNÍ (ve službách zaměstnanosti)
Transkript prezentace:

Teorie a politika pracovního trhu Kombinované studium Jaro 2013

Účinky opatření aktivní politiky TP Opatření APZ Faktory ovlivňující účinky opatření APZ Co posuzujeme: - makroefekty - cílenost - efekty pro klienty, požadavky trhu - implikace pro politiku Hrubé vs. čisté účinky opatření APZ Zjišťování čistých účinků opatření APZ - metoda fixních účinků - experimentální metody Zjišťování ekonomické efektivity opatření APZ

Typy opatření APZ Job-matching, poradenství Rekvalifikace, profesní příprava atd. - strukturální přizpůsobení (kvalif., reg.) - zaměstnatelnost (mobilita, dovednosti, zkušenosti, motivace, orientace a sebeprezentace, sociální kapitál) Tvorba míst – přerozdělení míst

Faktory ovlivňující efekty Situace na trhu práce Charakteristiky opatření APZ 1 rozsah opatření 2 cílenost 3 vhodnost (potřeby, struktura) 4 kvalita (obsah, délka, intenzita, výše podpor…) Individuální charakteristiky účastníků

Makroefekty (Calmfors) 1 Lock-in efekt - 2 treatment efekt (zaměstnatelnost) 3 participace na trhu práce 4 konkurence pro insidery 5 mrtvá váha, substituce, vytlačení – 6 produktivita 7 tlak na nezaměstnané, test ochoty 8 daňový efekt 9 náhrada dávek + aktivace

Cílenost (a problémy) Legislativní bariéry (výjimka, vyloučení z pomoci) Creaming: 1 prevence a efektivnost x léčba 2 self- selection (motivace) 3 etický problém 4 důvěryhodnost - zaměstnavatelé Substituce uvnitř skupiny (rozsah) Problém definice cílové skupiny

Index cílenosti Podíl specifické skupiny v programu na celkovém počtu osob v programu ----------------------------------------------------------- Podíl nezaměstnané specifické skupiny na celkovém počtu nezaměstnaných

Index cílenosti rekvalifikací na skupinu žen Podíl rekvalifikovaných žen na celkovém počtu rekvalifikovaných ------------------------------------------------------------------------------- Podíl nezaměstnaných žen na celkovém počtu nezaměstnaných Výsledek =  1 ………programy cílené na specifické skupiny Výsledek  1 ………programy špatně cílené na specifické skupiny

Efekty pro klienty, požadavky trhu Potřeby klientů: 1 komplexní, individualizovaná pomoc 2 podpora sebedůvěry, psychické náklady 3 ekonomické náklady 4 potřeba příjmu, ne výcviku Potřeby trhu: 1 poptávka po práci – otevřený trh práce 2 jiné možnosti ? tranzitivní trhy práce, sociální ekonomika, zásobníky práce, aktivační opatření ? Slepé uličky ? Kolotočový efekt

Implikace pro politiku Design opatření Cílenost (+ aditivnost) Management (new governance: decentralizace, individualizace, outsourcing, koordinace pomocí operacionalizovaných cílů s jinými politikami) Hodnocení (ne jednoduchá kritéria)

Hrubé a čisté efekty Hrubý efekt – (mrtvá váha, substituce, vytlačení) = čistý efekt v zaměstnanosti ‚vedlejší efekty‘ a zaměstnatelnost Zjišťování čistých efektů – post-program status, problém komparace 1 statistický model (fixed-effect) Zi = C + Bi x Xi (B - regresní koef, X -proměnné vč výcviku)

Metoda stálých efektů (fixed-effect method) věk pohlaví vzdělání účast v programu Zi = C + b1x1 + b2x2 + b3x3 + b4x4 + …. bixi Zi = 0,2 + 0,3 + 0,4 + 0,1

Experimentální metody Podíl umístěných Skupiny (programy) Exp skup (Au) Kontr skup (Bu) Efekt (v %) (Au-Bu/Bu) A 60% 50% 20% B 40% 10% 300% C 80% 33%

Experimentální metody Čistý efekt opatření: (Au – Bu) / Bu * 100 Program A: (60 – 50) / 50 = 10 / 50 * 100 = 0,2 *100 = 20% Program B: (40 – 10) / 10 = 30 / 10 * 100 = 3 * 100 = 300% Program C: (80 – 60) / 60 = 20 / 60 * 100 = 0,33 * 100 = 33%

Cost-benefit analysis Schema: Náklady na opatření minus Úspory výdajů – dávky v nezaměstnanosti, sociální dávky, platba na zdravotní pojištění + Příjmy – daň z příjmu a sociální pojištění placené zaměstnancem a zaměstnavatelem

Model cost-benefit analýzy pro SUPM   Kč Náklady na realizaci SUPM (N) Výše mzdové dotace, kterou poskytuje zaměstnavateli stát, resp. UP za 6 měsíců 7.500,- 45.000,- Celkem za 6 měsíců 7.500,- * 6 Úspory výdajů za nezaměstnaného (U) Dávky v nezaměstnanosti za 6 měsíců 5.000,- * 6 = 30.000 33.600,- Zdravotní pojištění, které za nezaměstnaného hradí stát za 6 měsíců (průměrně 600,- Kč) 600,- * 6 = 3.600,- Příjmy, které zaměstnáním uchazeče získáme (P) Daň (15%), kterou z příjmů (13.500,- Kč) zaplatí za 6 měsíců 2.025,- * 6 = 12.150,- 50.550,- Pojištění (47,5%), které ze mzdy (13.500,- Kč) odvádí zaměstnanec i zaměstnavatel za 6 měsíců 6.400,- * 6 = 38.400,- 37.500 Rozdíl N – (U + P) 45.000 – (33.600 + 50.550) = 45.000 – 84.150 -39.150,-