Místní akční plán vzdělávání ORP Uherský Brod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Advertisements

Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
Krajské akční plány Základní východiska
Místní akční plány rozvoje vzdělávání Helena Barbořáková
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání Ferdinand Hrdlička,
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Místní Akční Plány rozvoje vzdělávání Ustavující setkání Partnerství MAP v rámci Prahy 15.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno MAP je místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání.
Krajský Akční Plán rozvoje vzdělávání 11. prosince 2015.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
I. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ 25. Ledna 2016.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
1. Jednání řídícího výboru MAP ORP Prachatice , MěÚ Prachatice.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Strana 1 První zasedání Řídícího výboru k projektu ZPRACOVNÍNÍ MÍSTNÍHO AKČNÍHO PLÁNU PRO ORP ODRY 27. dubna 2016 Datum:
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro ORP Veselí nad Moravou Ustavující setkání Řídícího výboru MAP,
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Aktuální informace o přípravě KAP 22. března
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
MAP Trutnovsko Základní informace , Havlovice MAP Trutnovsko.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Místní akční skupina SVATOVÁCLAVSKO, z.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno Dům Kultury Stochov.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP SO ORP KUTNÁ HORA 30. BŘEZNA 2016 DAČICKÉHO DŮM, KUTNÁ HORA.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
6. SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP SO ORP KUTNÁ HORA
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
MAP – Místní akční plán ORP RK
Strategické řízení a plánování
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Podpora krajského akčního plánování
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Aktivity projektu Co máme hotovo a co nás čeká
Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav
Setkání členů Řídícího výboru MAP SO ORP Beroun
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
2. jednání řídícího výboru
Krajské akční plánování
Analýza potřeb v území.
2. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Ustavující setkání Řídícího výboru MAP,
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Aktuální informace o projektu
Od MAP I k MAP II v Plzeňském kraji
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Místní akční plán vzdělávání ORP Uherský Brod 1. zasedání Řídícího výboru 19.10.2016

Číslo zasedání:. 01/ŘV/2016 Datum konání:. středa 19. 10 Číslo zasedání: 01/ŘV/2016   Datum konání: středa 19.10.2016, od 15:00 hodin   Místo konání: zasedací místnost MěÚ Uherský Brod (radnice), I. patro, dveře č. 8   Předpokládaný program: 1. Zahájení 2. Představení projektu, realizačního týmu a nominovaných členů Řídícího výboru 3. Schválení Statutu a Jednacího řádu Řídícího výboru 4. Volba předsedy Řídícího výboru 5. Návrh pracovních skupin 6. Plán aktivit – časový harmonogram 7. Provozní záležitosti 8. Různé, diskuze 9. Závěr

2a. Představení projektu

2b. Personální obsazení

3. Schválení statutu a jednacího řádu ŘV STATUT ŘÍDÍCÍHO VÝBORU JEDNACÍ ŘÁD ŘÍDÍCÍHO VÝBORU

4. Volba předsedy Řídícího výboru (určení ověřovatele zápisu)

5. Návrh pracovních skupin

Vize: - ze zjištění ČŠI a dalších projektů, je zřejmé, že zřizovatelům často chybí vize rozvoje škol a že nemají koncepci vzdělávací politiky; - aby mohly být pozitivní změny nastartovány a následně podporovány, je v OP VVV navržen systém komplexní podpory; - na jeho začátku stojí i možnost pro jednotlivá území ČR umožnit nastavení komunikace, spolupráce a vzájemné podpory mezi jednotlivými aktéry v území; - pro úroveň MŠ a ZŠ jsou určeny MAP, které jsou součástí akce KLIMA; - KLIMA – Kultura učení, Learship, Inkluze, Metodická pomoc učitele (Mentoring), Aktivizující formy učení; Filozofií akce KLIMA je omezený počet vzdělávacích cílů vzájemně propojených a sladěných v soustavě projektů a výzev.

Místní akční plán: MAP je Místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15 let. Zahrnuje oblasti včasné péče, předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání. Tomuto zaměření odpovídá území realizace i výběr partnerů pro realizaci MAP a zaměření sběru dat. SPECIFICKÉ CÍLE MAP Cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání, to znamená společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb. Tato spolupráce povede k: • systémovému zlepšení řízení mateřských a základních škol prostřednictvím začleňování dlouhodobého plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol. • sdílenému porozumění cíle orientace na kvalitní a inkluzivní vzdělávání. • podpoře škol se slabšími výsledky a rozvoji potenciálu každého žáka. • dostupnosti kvalitního vzdělávání každého dítěte/žáka v inkluzivní škole. • zlepšení spolupráce v území a využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků a ke zlepšení spolupráce s rodiči.

Místní akční plán: - hlavní přínos = vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry; - očekávané výstupy - dohoda o prioritách vzdělávací politiky v území; - Strategický rámec MAP do roku 2023; - soubor aktivit, ve kterých se navrhují konkrétní řešení místních problémů. Spolupráce se zapojenými školami musí probíhat podle principu zapojení veřejnosti, do realizace MAP budou školy zapojeny: - minimálně tím, že je bude pravidelně informovat zasíláním informačního materiálu; - aktivně informovat na společných nebo individuálních jednáních; - konzultovat s nimi, tj. sbírat od nich připomínky, zjišťovat jejich postoje a stanoviska ke vznikajícímu a finálními plánu; - zapojí jejich zástupce přímo do pracovních skupin nebo řídícího výboru, aby se mohly přímo podílet na vytváření návrhů v MAP.

Místní akční plán: Školy, které nebudou zapojeny přímo do projektu MAP, nebudou vyloučeny z dalších možností podpory formou šablon ani z jiných výzev OP VVV. Upozorňujeme však na to, že podmínkou realizace investičních projektů škol z IROP/OP PPR je soulad předkládaného projektu se schváleným Strategickým rámcem MAP do roku 2023 (tato podmínka neplatí pro oblast předškolního vzdělávání a investice do inkluzivního vzdělávání). Zapojení do projektu však dává školám výhodu – příležitost spoluvytvářet plán území a navázat spolupráci s ostatními partnery pro následné projekty.

Místní akční plán: Do místního akčního plánu je potřeba přenést strategické záměry, které byly dosud vytvořeny v území, zejména: - školské koncepce v území správního obvodu ORP (včetně těch vytvořených v projektech OP VK, např. ve výzvách 43, 46, 47); - schválené strategie dobrovolných svazků obcí; - strategie CLLD na území MAS ležících na území; - strategie ITI/IPRÚ, jestliže se území MAP překrývá s území ITI/IPRÚ; - strategií sociálního začleňování zasahující sociálně vyloučené lokality v území; - strategie rozvoje svazkových škol; - popř. další strategické dokumenty, které na daném území již existují. - pro zpracování MAP slouží jako prvotní vstup dotazníkové šetření (realizováno MŠMT); - Agregovaný MAP – úvodní fáze analytické části tvorby MAP (obsahuje pouze sebrané údaje o potřebách a plánovaných aktivitách škol formou dotazníkového šetření)

Místní akční plán: - tvorba a realizace MAP musí respektovat základní principy komunitně řízeného plánování: - princip spolupráce - princip zapojení dotčené veřejnosti do plánovacích procesů - princip dohody - princip otevřenosti - princip SMART (S – specifická, M – měřitelná, A – akceptovaná, R – realistická, T – termínovaná) - princip udržitelnosti - princip partnerství

Místní akční plán: - je základním finálním výstupem realizace projektů místního akčního plánování; - část analytická – tvořena zejména metaanalýzou stávajících dokumentů, závěry plánování specifických témat a zjišťováním a analýzou problémů vyplývající ze široké účasti cílových skupin; - Strategický rámec MAP – tvořen na základě SWOT-3 analýzy pro každou prioritní oblast a z analytické části MAP; - Dohoda o prioritách je součástí Strategického rámce MAP (stanovení základního rámce priorit v území, které je třeba dále rozpracovat do povinných opatření) - každý projektový záměr (ve výzvách IROP, OP PPR a OP VVV) musí mít vazbu na některý z cílů MAP, tak bude prokazován soulad projektu s prioritami regionu… - nejzazší datum pro odevzdání výchozího Strategického rámce MAP bude shodné s datem ukončení příjmu žádostí o podporu ve výzvách č. 58 a 59 s názvem Infrastruktura základních škol (zároveň bude podkladem pro porovnání souladu pro výzvy 63 a 64 s názvem Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání)

Místní akční plán:

Místní akční plán – struktura dokumentu:

Strategický rámec priorit MAP do roku 2023: - nalezení shody pro rozvoj oblasti předškolního a základního vzdělávání; - v této fázi nejsou určovány konkrétní aktivity, ale pouze rámec; - slouží jako referenční rámec akčním plánům; - úkolem je zajistit koncentraci a cílení aktivit na prioritní problémové oblasti; Činnosti: - územní strategie na úrovni vize do roku 2023; - priority a popis jejich vazeb na existující strategie; - strategie naplnění priorit, cílový stav v roce 2023; - vytvoření Strategického rámce MAP; Výstup: - strategická část MAP (volná forma zpracování) - strategický rámec MAP do roku 2023 Plně zahrnuje aktuální komunitně nastavenou vizi, priority a cíle v danou dobu. Schvaluje – Řídící výbor MAP. Aktualizace je možná nejdříve 6 měsíců od schválení předchozího aktualizovaného SR MAP.

Strategický rámec priorit MAP do roku 2023: Priorita – vybraný, často průřezový pohled „kudy do problémů“, cca tři priority Cíl – formulován jako popis budoucího očekávaného stavu, skládá se ze specifických (dílčích) cílů Indikátory – nástroj pro měření dosažené změny 1. Vize 2. Priorita 1 - SWOT analýza - Tabulka - cíle - strategie - indikátory 3. Priorita 2 - SWOT analýza - Tabulka - cíle - strategie - indikátory ….. Priority - příklad: 1. Zajištění dostupnosti, stabilizace, rozvoj a zkvalitnění předškolního vzdělávání 2. Zajištění dostupnosti, stabilizace, rozvoj a zkvalitnění základního vzdělávání 3. Zajištění dostupnosti, stabilizace, rozvoj a zkvalitnění neformálního, zájmového vzdělávání a ZUŠ

Povinná opatření = témata V souladu s metodikou Postupy MAP musí každý Strategický rámec MAP obsahovat všechna tři povinná témata: Téma 1. Předškolní vzdělávání a péče: dostupnost – inkluze – kvalita Téma 2. Čtenářská a matematická gramotnost v základním vzdělávání Téma 3. Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem Doporučená opatření = témata Jde o témata, která budou následně podkladem pro upřesnění krajských akčních plánů. Zájem jednotlivých škol (případně celého území) o podporu těchto témat formou spolupráce se středními školami a dalšími aktéry bude zmapován a informace budou předávány v předepsané struktuře řídícími výbory MAP realizačnímu týmu KAP k využití při přípravě projektů typu partnerství a sítě na území krajů. V případě pozdějšího zpracování s ohledem na stav přípravy Krajského akčního plánu budou tyto informace vstupem až pro přípravu druhého KAP. - Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků - Rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém vzdělávání (podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky „STEM“, což zahrnuje i EVVO) - Kariérové poradenství v základních školách

Průřezová a volitelná opatření = témata Jde o zapracování průřezových a volitelných témat do udržitelné a dostupné plánované nabídky aktivit školního a mimoškolního vzdělávání pro rozvoj osobnosti, kompetencí, zájmu a nadání každého dítěte a žáka („Zažít úspěch“). V těchto plánovaných aktivitách musí být vždy zahrnuto: - začleňování dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření do těchto aktivit; - zajištění finanční dostupnosti zavedených aktivit i po ukončení projektu po dobu minimálně dvou let. Obsahem plánovaných aktivit může být: - smysluplné trávení volného času, prázdnin, zapojování a rozvoj mimoškolních zdrojů a prostředí pro vzdělávání dětí a žáků; - programy neformálního a zájmového vzdělávání rozšiřující nabídku vzdělávání pro rozvoj kompetencí dětí a žáků o oblasti vědy a technologií – polytechnické vzdělávání, digitálních kompetencí, aktivní používání cizího jazyka, podnikavosti a iniciativy dětí a žáků, kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků. Zaměření aktivit s náměty pro inspiraci: • Rozvoj digitálních kompetencí dětí a žáků • Rozvoj kompetencí dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka • Rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků • Rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků • Investice do rozvoje kapacit základních škol • Aktivity související se vzděláváním mimo OP VVV, IROP a OP PPR

Příloha – Investiční a další priority - VZOR Strategický rámec priorit MAP do roku 2023: Příloha – Investiční a další priority - VZOR

Strategický rámec - SR – nyní především investice do IROP, v dalších verzích i další investice a identifikace zdrojů financování + aktivity (měkké projekty) = aktualizace SR; - struktura informací pro KAP z MAP – bude vzorový dokument; - KAP ani MAP není novou strategií – principem je stavět na tom co v území již vzniklo a převést to do zacílených, konkrétních aktivit a projektů – nová je komunitní práce; - Role MAP – naučit a rozvinout akční plánování – školy, zřizovatele a další v území; - propojit jednotlivé aktéry v území - jasně stanovit priority vzdělávání a sjednotit je v jednom dokumentu - vydiskutovat a prioritizovat záměry jednotlivých aktérů v území - koncentrovat obdobné aktivity – domluvit se na společné realizaci = komplexnost

Aktivita 1 - Akční plánování - smyslem je identifikovat tematické oblasti vzdělávání, které jsou z hlediska území významné; Podaktivity: 1. Rozvoj partnerství - sestavit ŘV - seznamování, navazování kontaktů, výměna zkušeností - vytváření funkčních partnerských vazeb - výstup: Řídící výbor, prezenční listiny a zápisy se společných jednání 2. Dohoda o prioritách - stanovit lokální vizi vzdělávání v území MAP - syntéza existujících místních strategií - stanovit prioritní oblasti rozvoje (nezbytné zohlednit povinná opatření) - Analýza (vyhodnocení dotazníkového šetření, zjištění potřeb investic, vymezení klíčových problémů a prioritních oblastí, SWOT-3 analýza pro každou z oblastí) - Strategický rámec - Investiční priority

Aktivita 1 - Akční plánování - smyslem je identifikovat tematické oblasti vzdělávání, které jsou z hlediska území významné; Podaktivity: 3. Akční plánování - sestavení akčního plánu – konkrétní opatření, odpovědnosti, termíny, měřitelnost (SMART) - pokud budou poptávány investiční aktivity, budou s tím souviset i měkké aktivity; - rozhodnutí, pro jaké aktivity spolupráce budou zpracovány logické rámce; - rozhodnutí, jaké jiné projektové záměry budou zpracovány do fáze přípravy projektů - výstup: neinvestiční opatření + finální verze MAP 4. Budování znalostních kapacit - vzdělávací aktivity – musí souviset s tvorbou MAP - výstup: prezenční listina ze vzdělávací akce, hodnocení přínosu

- uznatelná pouze pro MAP+ Aktivita 2 – Realizace plánu - uznatelná pouze pro MAP+ Aktivita 3 – Evaluace Závěrečnou aktivitou je evaluace, jejímž cílem je vyhodnotit úspěšnost procesů vytváření partnerství, výsledků a dopadů akčního ročního plánu, jeho dopady na strategii MAP a na základě vyhodnocení stanovit další kroky MAP. Volitelné aktivity: - Tvorba navazujícího MAP (pro následnou vyzvu vyhlášenou v roce 2018 na podporu MAP); - Dohody o spolupráci v aktivitách MAP. Výstupy: - Průběžné a závěrečná evaluační zpráva (povinné výstupy); - Logické rámce aktivit spolupráce (nepovinny vystup); - Dohody na realizaci aktivit spolupráce (nepovinny vystup).

Aktivita 4 – Řízení MAP Aktivita probíhá souběžně s tvorbou strategie a jejím cílem je vytvořit funkční aparát (implementační strukturu) k jejímu naplňování a řízení MAP. Ve vazbě na návrh strategie je nezbytné vytvořit odpovídající organizační strukturu (systém pracovních skupin, poradních orgánů, apod.), popsat komunikační mechanismy uvnitř MAP a popsat základní procesy fungování MAP. Části aktivity: - Identifikace dotčené veřejnosti, - Základní struktura partnerství, - Komunikační strategie

NÁVRH 6. Plán aktivit – časový harmonogram priorita - zpracování SR (vize, priority, cíle, indikátory) + investiční priority zpracovat výstupy z dotazníkového šetření MŠMT + případný sběr dat – do 7.11.2016 – úkol pro RT (zapojení PS elektronicky, osobní schůzky) v úterý 8.11.2016 – zasedání PS – první verze návrhu SR (bude rozeslán všem) – připomínkování elektronicky (zveřejnění návrhu veřejnosti) v úterý 29.11.2016 – veřejný workshop (PS+ŘV+hosté) – připomínkové řízení SR – ladění final verze v úterý 13.12.2016 – zasedání ŘV – schválení SR

7. Provozní záležitosti http://map-ub.webnode.cz/

Užitečné odkazy: Znalostní databáze a FAQ – projekt SRP: http://www.nidv.cz/cs/projekty/projekty-esf/srp.ep/ SR MAP – příklad dobré praxe – Milevsko (Jihočeský kraj) http://www.dotaceeu.cz/cs/Microsites/uzemni-dimenze/MAP-KAP/Strategicke-ramce-MAP Hodnocení v oblasti školy a hodnocení inkluze v jednotlivých stupních škol: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/monitorovaci-indikatory-op-vvv Informování a zapojování veřejnosti do procesu plánování: http://www.mpsv.cz/files/clanky/6479/Informovani_a_zapojovani.pdf Metodika pro plánování sociálních služeb http://www.mpsv.cz/files/clanky/6480/Metodika_obecna.pdf

Projekty výzvy č. 46 OP VK – Lokální strategie rozvoje vzdělávání Karviná - http://www.prolepsiuceni.cz/wp-content/uploads/ls_Lok%C3%A1ln%C3%AD-strategie-rozvoje-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-v-%C3%BAzem%C3%AD-ORP-Karvin%C3%A1.pdf Jeseník - http://www.jesenik.org/storage/_mesto/aktuality/Lokalni_strategie_rozvoje_vzdlavani.pdf Rožnov pod Radhoštěm - http://zsproznov.cz/wp-content/uploads/2015/05/VD-RpR-ZKZV-LS-2-N%C3%A1vrh-strategie-v.15-05-19.pdf Jihlava - http://www.jihlava.cz/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=5967&id_dokumenty=513168 Otrokovice - www.otrokovice.cz/assets/File.ashx?id_org=11673&id_dokumenty=5781 Třebíč - http://www.orp-trebic.cz/novinky/lokalni-strategie-vzdelavani-29-1/ Český Brod - http://skoly-orp-cb.eu/wp-content/uploads/2016/06/Lokální-strategie-školství.pdf

8. Různé, diskuze

9. Závěr