Free Route Airspace Prague H24 Direct Routing Jeneč 10. listopadu 2015 Ing. Václav Voráček OPS Expert, ATC - ACC
Současný stav a statistika využití Úprava systémů Free Route Airspace Prague Obsah Koncept Implementace Současný stav a statistika využití Úprava systémů NMOC – vyhodnocení FPL Vývoj 2
Free Route Airspace Prague vychází z: 1. Koncept Koncept Free Route Airspace Prague vychází z: Nařízení Komise (EU) 716/2014 – Pilot Common Project ATM Master Plan (SESAR) Netwotk Strategic Plan (Evropská Komise) Network Operations Plan (Eurocontrol) FAB CE Airspace Plan FAB CE x-Border Free Route Project 3
Krok I – Časově omezené DCTs v definovaném prostoru Free Route Airspace Prague 2. Implementace 2. Implementace Krok I – Časově omezené DCTs v definovaném prostoru 2.5.2013 Noční DCTs (0000-0600 LMT) Krok II – DCTs v definovaném prostoru H24 5.2.2015 První etapa – Taktické a vybrané noční DCTs Dále doplňovány jednotlivé DCT segmenty Krok III – Implementace Business trajektorie Full FRA FAB CE x-Border Free Route Project s podporou výstupů ze SESAR 4
3. Současný stav a statistika využití H24 DCTs + Noční DCTs Free Route Airspace Prague 3. Současný stav a statistika využití 3. Současný stav a statistika využití H24 DCTs + Noční DCTs Pozvolný nástup využití dopravci Statistika únor – září 2015 Celkem 70262 Metodika práce s AUP zabraňuje flexibilnímu plánování Bezproblémový provoz 5
Free Route Airspace Prague 3. Současný stav a statistika využití Zdroj: OBK, ŘLP ČR 6
MONTH TFC DAY TFC NGT TFC SUM DCT TOTAL TFC % DCT FEB 4330 584 4914 Free Route Airspace Prague 3. Současný stav a statistika využití MONTH TFC DAY TFC NGT TFC SUM DCT TOTAL TFC % DCT FEB 4330 584 4914 37782 13,01 MAR 5955 973 6928 52061 13,31 APR 5946 1173 7119 56838 12,53 MAY 7606 1552 9158 66196 13,83 JUN 7843 1717 9560 70931 13,48 JUL 8623 1893 10516 76776 13,70 AUG 9041 1988 11029 75547 14,60 SEP 9096 1963 11059 72209 15,32 Zdroj: OBK, ŘLP ČR 7
Graf. 1 Podíl DCT letů na celkovém provozu v daném období: Free Route Airspace Prague 3. Současný stav a statistika využití Graf. 1 Podíl DCT letů na celkovém provozu v daném období: 8 Zdroj: OBK, ŘLP ČR
Byly provedeny významné úpravy systémů Free Route Airspace Prague 4. Úprava systémů 4. Úprava systémů Byly provedeny významné úpravy systémů Virtuální body pro správné zobrazení trajektorie a definici profilu letu (stoupání/klesání) Upozornění ATCO na konflikt DCT letu s aktivním prostorem (TRA, TSA, ad-hoc) Real-time vyhodnocení 9
Network Manager Operations Centre - Eurocontrol Free Route Airspace Prague 5. NMOC - vyhodnocení FPL 5. NMOC – vyhodnocení FPL Network Manager Operations Centre - Eurocontrol Vyhodnocení FPL v závislosti na aktivaci prostorů (Flight plan Buffer Zone) v AUP V případě konfliktu DCT letu s plánovaným prostorem bude FPL upraven nebo zamítnut Účinné na většinu letů s výjimkou některých letů podaných ze zemí mimo IFPZ 10
Postupné doplňování DCTs – jednání s dopravci a ANSP Free Route Airspace Prague 6. Vývoj 6. Vývoj Postupné doplňování DCTs – jednání s dopravci a ANSP Spolupráce s Lufthansa, SAS Projekt v rámci FAB CE FAB CE x-Border Free Route Project Full FRA H24 Business trajektorie Spolufinancováno z fondů EU 11
DĚKUJI ZA POZORNOST www.rlp.cz