Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Odchylky od normálního růstu mohou být ukazatelem vážných onemocnění a zdravotních poruch. GEN
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
Časové řady OA a VOŠ Příbram.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Vývoj člověka - postnatální
EDA pro časové řady.
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Objem dřeva porostu (=porostní zásoba, hmota)
Biologická zralost jedinců ve sportovních třídách se zaměřením na volejbal Šárka Honsová Katedra základů kinantropologie a humanitních.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Tloušťková struktura porostu
 př. 7 výsledek postup řešení Vypočti velikost obsah trojúhelníku ABC. A[-2;1;3], B[0;1;3], C[-2;1;-1]
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Biologické a somatické předpoklady
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
FMVD I - cvičení č.2 Měření vlhkosti dřeva a vlivu na hustotu.
Těhotenství, dětství a dospívání
Žena a sport.
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Metody vyrovnání nivelačních sítí
ÚHÚL, pobočka Plzeň vedoucí projektu: Ing. Petr Macháček
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Ve třídě je 24 dívek a 8 chlapců. Jakou procentuální část třídy tvoří chlapci? Co tvoří základ? Základ je 100 % Základ je celkový počet dětí ve.
HODNOCENÍ ROZDÍLŮ VÝKONŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2010 FTVS.
Rozmnožovací soustava
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Bi5125c Antropologie pro archeology I – cvičení
Fyziologie zátěže CHR-test
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Biostatistika 8. přednáška
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Stavba kosti.
Plavec Vztah mezi kalendářním, kostním a tzv. proporcionálním věkem špičkových sportovních gymnastů a gymnastek J. Novotný Fakulta sportovních studií Masarykovy.
HODNOCENÍ VÝŽIVOVÉHO STAVU
INDEXY Nejčastější indexy a relativní rozměry - Indexy tělesných segmentů - Výškováhové indexy pro určování množství tuku v těle - Vybrané indexy hlavy.
Růst a vývoj brněnských dětí v rané adolescenci
Kurzy eura v roce 2009 k prvnímu dni v měsíci zaokrouhlené na celé Kč Kč28.
Druhá mocnina rozdílu.
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Biologické děje v dospívání
Vybrané testové baterie
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Vybrané testové baterie
Určování pohlaví a věku z kosterního materiálu. Morfoskopické a morfometrické metody. Bi4340c Biologie člověka - cvičení (podzim 2014) Bi4340c.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Autor: Mgr.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Postup při návrhu (výpočtu) schodiště
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Induktivní statistika
Opakovatelnost (koeficient opakovatelnosti) Korelace genetická, prostřeďová a fenotypová Karel Mach.
STATISTICKÉ CHARAKTERISTIKY
Postnatální období –starší školní věk
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Hodnocení závislosti STAT metody pro posouzení závislosti – jiné pro:
Období lidského života
Body mass index Index tělesné hmotnosti Kateřina Červinková.
MS Excel – druhy grafů Nejčastější typy grafů: Ostatní typy grafů:
Rozmnožovací soustava
Autor: Honnerová Helena
Induktivní statistika
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Možnosti stanovení biologického věku Osnova prezentace Růstový věk Proporcionální věk Kostní věk Zubní věk Vývinový věk 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Proč určujeme biologický věk? Pro hodnocení výkonnosti je třeba nejdříve posoudit zda jedinec odpovídá vývojově kalendářnímu věku, neboť naprostá většina standardů je tvořena na základě kalendářního věku. Jestliže se věk biologický výrazně liší od věku kalendářního je nutné k příslušným jedincům přistupovat individuálně a posuzovat jejich výkonnost dle upravených norem. Rozdíly oproti kalendářnímu věku mohou činit až ± 3 roky. 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

1) Růstový věk: Na základě růstového grafu určíme nejdříve výškový věk (a) a váhový věk(b). Pro další výpočet růstového věku ještě využijeme kalendářního věku (c) a pomocí tří vztahů vypočteme: RV= (a + b +2c)/4 RV= (a+b+c)/3 RV= (a+b)/2 Pro podchycení odchylky biologického od chronologického věku použijeme indexu biologické zralosti IBZ, který se vypočítá dle vzorce: IBZ = [ (RV.100)/CHV] -100 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Norma pro IBZ Akcelerace Retardace VE FYZIOLOG. HRANICÍCH PATOLOGICKÁ 20 -40 -20 60 40 -60 NORMA Akcelerace Retardace PATOLOGICKÁ 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

2) Proporcionální věk: a) Komplexní znak tělesné stavby (Wutscherk 1974): KC = KB/KA KB = (šířka ramen + bispinální šířka pánve)  tělesná výška /2  hmotnost KA = (délka HK  obvod relax.paže) + (délka DK  střední obvod stehna) b) Körperbauentwicklungsindex (Brauer 1982): KEI (chlapci) = SŠ  2  korigovaný obvod předloktí / 10  těl. výška KEI (dívky) = SŠ  korigovaný střední obvod stehna / 10  těl. výška SŠ = střední šířka = (biakromiální šířka + bispinální šířka) / 2 Pro korekci obvodů předloktí a stehna je použita tabulka využívající Rohrerův index. c) Plastický index (Mészáros a Szmodis 1982): PLX = biakromiální šířka + obvod předloktí + obvod ruky min. Biologický věk pak určíme jako aritmetický průměr věku výškového, procenta dosažené odhadnuté tělesné výšky, věku váhového a plastického indexu. Všechny tyto hodnoty a odpovídající věk najdeme v tabulce. 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

3) Kostní věk: Pro určení kostního věku využíváme stupně osifikace zjištěného na základě rentgenogramu zápěstí. K vyhodnocení pak využíváme kvalitativních metod (porovnání s atlasem) – Kapalínův atlas (1973) nebo metod deskriptivních, které využívají hodnocení stadia osifikace u každé kůstky. Systém TW2 (Whitehouse II – 1983) vychází z bodového hodnocení 20 kůstek a na základě součtu bodů je určen kostní věk. 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

4) Zubní věk: Stupeň vývoje je možné stanovit také na základě počtu (případně i stupně) prořezávání zubů. Tuto metodiku jako první zavedl Matiegka spolu s Lukášovou a později je upravil Škaloud (1977). V prořezávání jsou známé dva základní typy: evolučně progresivnější I – typ začíná prořezávání od Incisidu a M – typ od Moláru. Zuby v dolní čelisti se prořezávají zhruba o půlrok dříve. Věk v tabulkách je uveden v rocích a měsících. 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Chlapci (Škaloud – Matiegka) počet zubů I1 I2 C P1 P2 M1 M2 1 zub 5,8 7,2 10,1 9,8 10,5 5,7 12,0 2 zuby 6,2 7,8 10,8 10,2 11,1 6,0 12,4 3 zuby 6,8 8,2 11,8 10,11 11,11 6,4 12,10 4 zuby 7,1 8,4 12,1 11,7 12,5 6,7 13,6 Dívky (Škaloud – Lukášová) počet zubů I1 I2 C P1 P2 M1 M2 1 zub 5,7 7,1 9,1 9,2 10,3 11,8 2 zuby 6,3 7,6 10,6 9,11 10,8 5,9 11,1 3 zuby 7,0 10,9 10,1 11,5 12,6 4 zuby 7,2 8,1 11,3 11,0 12,0 6,8 13,5 Věk uveden ve formátu roky, měsíce 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

5) Vývinový věk: U vývinového věku hodnotíme vývoj sekundárních pohlavních znaků. Rozlišujeme stupně 0–4. K těmto změnám dochází na základě změn hladiny mužských a ženských pohlavních hormonů. Proto je použitelnost této metody vhodná pouze pro období puberty a dospívání. 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii

Děkuji za pozornost. 9. Možnosti stanovení biologického věku CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii