VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Od vigvamů k mrakodrapům.
VY_32_INOVACE_03 Asie - povrch
AMERIKA POVRCH.
AFRIKA Geografická poloha.
Členění zemského povrchu
Počítačová prezentace
AMERIKA.
ROZLOHA A ČLENITOST POBŘEŽÍ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Členění zemského povrchu, Typy pohoří
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
AMERIKA.
Světadíly a kontinenty + oceány
TICHÝ OCEÁN (PACIFIK).
JAK VZNIKAJÍ OSTROVY PEVNINSKÉ OSTROVY
Identifikátor materiálu: EU
Obsah Asie Mapa Asie Rozdělení Asie Hranice Členitost Povrch Pohoří
AMERIKA Povrch.
SEVERNÍ AMERIKA RELIÉF
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
2.Kolik % povrchu zabírá světový oceán
Členění zemského povrchu
Světadíly Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Identifikátor materiálu: EU
AMERIKA Poloha světadílu III2-Z7-I-01
Autor materiálu: Mgr. Dagmar Nogová Datum vytvoření: říjen 2012
SEVERNÍ AMERIKA - POLOHA, ROZLOHA, POVRCH
VY_32_INOVACE 01 Úvod do Ameriky - poloha, rozloha, členitost
Tichý a Indický oceán Martin VRZALA.
AMERIKA poloha, rozloha, členění
TICHÝ OCEÁN (PACIFIK).
GLÓBUS.
Afrika – poloha, rozloha
Přírodní podmínky Evropy
- poloha - rozloha - reliéf
VY_52_INOVACE_03/2/24_ZEMĚPIS
Oceánie.
JAKÝ OCEÁN JE NA OBRÁZKU?
Identifikátor materiálu: EU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Poloha, rozloha, členitost
EU OPVK – III/2 – A3 – 7/22 – Rak Petr Předmět Zeměpis, 8.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/2012.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Poloha a územní rozloha států TÉMATICKÝ CELEK:Společenské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Poloha, členitost Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Oceány a moře vlnění útesy život v oceánu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Povrch Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PLANETA ZEMĚ SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zeměpis Světadíly a oceány VY_32_INOVACE_04_ZEMĚPIS_SVĚTADÍLY_A_OCEÁNY
VY_32_INOVACE_ Subtropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Název vzdělávacího materiálu
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
VY_32_INOVACE_ Tropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Hydrosféra záliv podmořský svět jezero
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
zpracovaný v rámci projektu
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
ASIE Přírodní podmínky.
Jaký je rozdíl mezi nížinou a rovinou
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_11.01.08 Členění zemského povrchu I. Autor Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_32_INOVACE_11.01.08 Členění zemského povrchu I. Autor Mgr. Renáta Hořejšková Tematická oblast Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. Datum tvorby září 2013 Anotace Osvojení si znalostí o členění zemského povrchu. Ověření si znalostí pomocí práce s mapou a atlasem. Metodický pokyn PowerPoint prezentace, výukový materiál

Členění zemského povrchu

Členění zemského povrchu Plocha Země : 510 milionů km² Oceán : 70,7 % plochy Pevnina : 29,3% plochy Jižní polokoule : převaha vodních ploch Nerovnoměrné rozložení oceánů a kontinentů

Dvojice kontinentů oddělení od sebe zónou aktivních projevů vnitřní dynamiky (vulkanismus a zemětřesení) Evropa x Afrika (činné sopky na jihu Itálie a na Sicílii) Severní a Jižní Amerika (činné sopky na území Mexika) Asie x Austrálie (sopečná činnost na ostrovech v Oceánii, zemětřesení 2011 – Japonsko, tsunami – 2004)

Práce s atlasem Vyhledejte na mapě zóny aktivní činnosti mezi kontinenty: 1) Evropa x Afrika = Vesuv, Etna, Stromboli, … 2) Severní X Jižní Amerika = Kalifornie, Peru, aktivní sopky v Mexiku: …. 3) Oceánie (Thajsko, Japonsko, Filipíny,…)

Tvary Tvar kontinentů – trojúhelník se základnou k severu Jižní světadíly (Afrika, Jižní Amerika, Austrálie) – západní pobřeží vyduté, východní pobřeží vypouklé Ostrovy – více podél východních pobřeží kontinentů, podél západních pobřeží méně

Členění zemského povrchu 1. horizontální 2. vertikální

Horizontální členění Nejvíce členitá Evropa – poloostrovy a ostrovy = 34,6% plochy (dlouhá pobřeží, fjordy) Severní Amerika = 25,5% plochy Asie = 24% plochy Afrika = 2,1% plochy Jižní Amerika = 1,1% plochy

Nejdelší pobřeží 1. Rusko 2. Indonésie 3. USA 4. Kanada 5. Austrálie 6. Filipíny (vyhledejte na mapě)

Ostrovy Plocha = 9,9 milionů km² = 6,6% plochy pevniny Dělení : 1. pevninské – největší ostrovy (Grónsko, Madagaskar) 2. samostatné (oceánské) sopečného původu (Havajské o., Kanárské o.) korálové ostrovy (vyhledejte na mapě)

Vertikální členění = tzv. hypsografická křivka (učebnice str. 18-19) Svislá osa – nadmořská výška a hloubka oceánů Vodorovná osa – plocha jednotlivých stupňů

Pevniny Nížiny : 0 – 200 m n.m. (25%) Roviny až pahorkatiny :200 – 1 000 m n.m. (46,2%) Středohorské pásmo :1 000 – 2 000 m n.m. (15,2%) Velehory : nad 2 000 m n.m. (13,2%) Střední nadmořská výška = 875 m n.m. Antarktida – 2020 m n.m. Asie – 960 m n.m. Evropa – 340 m n.m.

Moře a oceány 0 – 200 m –šelfová moře (7,5%) 0,2 – 3 km (17,5%) pod 7 km (0,15%) průměrná střední hloubka oceánů = 3790m (4 x více než u pevniny)

Úkol Které z výškových pásem se vyskytují na území České republiky? Nadmořská výška tvého bydliště je = ???

Zdroje Příroda a lidé Země, Učebnice zeměpisu pro střední školy, Nakladatelství ČESKÉ GEOGRAFICKÉ SPOLEČNOSTI s.r.o. Praha 2004 Školní atlas dnešního světa, nakladatelství TERRA, s.r.o. a TERRA-KLUB, o.p.s.