Převody mezi číselnými soustavami 3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Advertisements

Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotacePostup.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceMinimalizace.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Distribuce VY_32_INOVACE_44_883
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Číselné soustavy – úvod a historie
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Můstkový usměrňovač, řízené usměrňovače
Životní cyklus výrobku
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Velkoobchod, maloobchod
Kombinované zesilovací stupně
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Regulované soustavy statické
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Číselné soustavy.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Strojní obrábění – Praktická úloha 1
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Šestnáctková a osmičková soustava
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Otázka, přítomný průběhový
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Převody mezi číselnými soustavami 3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převody mezi číselnými soustavami 3 VY_32_INOVACE_08_146 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 08 Anotace Postupy používané při převodech mezi dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou Klíčová slova Soustava dvojková, šestnáctková, osmičková, třetí a čtvrtá mocnina, trojice a čtveřice bitů Předmět Elektronika Autor, spoluautor Ing. Karel Filas Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník, žáci 18 – 19 let, maturitní obor Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek 1

Převody mezi dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převody mezi dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou Jednodušší postupy lze použít pro převody mezi dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou. S výhodou využijeme toho, že Základ šestnáctkové soustavy je čtvrtou mocninou základu dvojkové soustavy, 24 = 16. Základ osmičkové soustavy je třetí mocninou základu dvojkové soustavy, 23 = 8. Při převodu z dvojkové do šestnáctkové, resp. osmičkové, soustavy označíme ve dvojkovém čísle od nejnižšího řádu čtveřice, resp. trojice, bitů a ty pak vyjádříme jako desítkové ekvivalenty. Tyto ekvivalenty jsou pak koeficienty ai. 2

Převody mezi dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převody mezi dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou Jednodušší postupy lze použít pro převody mezi dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou. S výhodou se využije matematické závislosti mezi základy dvojkové, šestnáctkové a osmičkové soustavy. Základ šestnáctkové soustavy je čtvrtou mocninou základu dvojkové soustavy. Platí: 24 = 16 Základ osmičkové soustavy je třetí mocninou základu dvojkové soustavy. Platí: 23 = 8 3

Převod z dvojkové do šestnáctkové, resp. osmičkové soustavy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převod z dvojkové do šestnáctkové, resp. osmičkové soustavy Při převodu z dvojkové do šestnáctkové, resp. osmičkové soustavy označíme ve dvojkovém čísle od nejnižšího řádu čtveřice, resp. trojice bitů. Tyto čtveřice, resp. trojice pak vyjádříme jako desítkové ekvivalenty. Tyto ekvivalenty jsou pak koeficienty ai. Případnou neúplnou čtveřici, resp. trojici bitů lze doplnit nulami (nuly před číslem jsou nevýznamné). Příklad: číslo 111001111012 převeďte do šestnáctkové soustavy. Postup Od nejnižšího řádu označíme čtveřice bitů. Každou čtveřici vyjádříme jako desítkový ekvivalent a zapíšeme jako koeficient šestnáctkové soustavy. Chybějící bit ve třetí čtveřici můžeme doplnit nulou (nevýznamné nuly před číslem). 4

možné doplnění nulou na čtveřici STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad: číslo 111001111012 převeďte do šestnáctkové soustavy Postup Převádíme číslo z dvojkové do šestnáctkové soustavy. Od nejnižšího řádu označíme čtveřice bitů. Každou čtveřici vyjádříme jako desítkový ekvivalent a zapíšeme jako koeficient šestnáctkové soustavy. Chybějící bit v první čtveřici můžeme doplnit nulou (nevýznamné nuly před číslem). 0111 0011 1101 7        3       13 (v šestnáctkové soustavě D)   Výsledek: 111001111012 = 73D16 možné doplnění nulou na čtveřici 5

možné doplnění nulou na trojici STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad: číslo 111001111012 převeďte do osmičkové soustavy Postup Převádíme číslo z dvojkové do osmičkové soustavy. Od nejnižšího řádu označíme trojice bitů. Každou trojici vyjádříme jako desítkový ekvivalent a zapíšeme jako koeficient osmičkové soustavy. Chybějící bit v první trojici můžeme doplnit nulou (nevýznamné nuly před číslem). 011 100 111 101 3      4     7 5   Výsledek: 111001111012 = 34758 možné doplnění nulou na trojici 6

Převod ze šestnáctkové, resp. osmičkové do dvojkové soustavy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převod ze šestnáctkové, resp. osmičkové do dvojkové soustavy Při převodu ze šestnáctkové, resp. osmičkové, do dvojkové soustavy je postup opačný. Každou číslici v šestnáctkové, resp. osmičkové, soustavě vyjádříme od nejnižšího řádu jako čtveřici, resp. trojici, bitů dvojkové soustavy. 7

Příklad: číslo 73D16 převeďte do dvojkové soustavy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad: číslo 73D16 převeďte do dvojkové soustavy Postup Převáděné číslo je v šestnáctkové soustavě. Každou číslici v šestnáctkové soustavě vyjádříme jako čtveřici bitů dvojkové soustavy. Jednotlivé čtveřice zapíšeme za sebou odleva. Případné nuly vlevo od první čtveřice jsou nevýznamné a lze je vynechat. 73D16 0111    0011   1101 Výsledek: 73D16 = 0111001111012, nevýznamné nuly nezapisujeme, tedy 111001111012 8

Příklad: číslo 34758 převeďte do dvojkové soustavy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad: číslo 34758 převeďte do dvojkové soustavy Postup Převáděné číslo je v osmičkové soustavě. Každou číslici v osmičkové soustavě vyjádříme jako trojici bitů dvojkové soustavy. Jednotlivé trojice zapíšeme za sebou odleva. Případné nuly vlevo od první trojice jsou nevýznamné a lze je vynechat. 34758 011  100  111 101 Výsledek: 34758 = 0111001111012, nevýznamné nuly nezapisujeme, tedy 111001111012 9

Souhrn učiva, otázky k procvičení STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva, otázky k procvičení Jaký vztah používáme při převodu mezi dvojkovou a šestnáctkovou soustavou? Jaký vztah používáme při převodu mezi dvojkovou a osmičkovou soustavou? Jaký je postup pro převod z dvojkové do šestnáctkové soustavy? Jaký je postup pro převod z dvojkové do osmičkové soustavy? Jaký je postup pro převod ze šestnáctkové do dvojkové soustavy? Jaký je postup pro převod z osmičkové do dvojkové soustavy? 10

Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem KESL, Jan. Elektronika III, číslicová technika. Praha: BEN - technická literatura, 2006, ISBN 80-7300-182-9. ANTOŠOVÁ, Marcela; DAVÍDEK, Vratislav. Číslicová technika. České Budějovice: KOPP, 2008, ISBN 978-80-7232-333-3. ARENDÁŠ, Viliam. Číslicová technika. Bohumín: SOU, 2002, ISBN NEMÁ. 11