Prof. Karel Kouba Kurz JEB072 Teorie pravidel a transitivní ekonomiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Jak se mu říká? What is he called?.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Mass media and advertising Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Online piracy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Macroprudential policy and its instruments Jan Frait Executive Director Financial Stability Department.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-1.PT-06-Rodina a přátelé Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Statistická analýza dat
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
INSTITUCIONÁLNÍ EKONOMIE a TEORIE PRAVIDEL v dílech „otců zakladatelů”. I. a II. část prezentace Prof. Karel KOUBA Kurz JEB072 IES FSV UK Teorie pravidel.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Mezilidské vztahy (interpersonal relationships) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Shane Paul Hertnon Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_KOMUNIKACNI_SITUACE_20.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Angličtina: Oliver Cromwell
MAGISTERSKÝ STUDIJNÍ PROGRAM: HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A SPRÁVA
Angličtina: Martin Luther King
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Prof. Karel Kouba Kurz JEB070 Teorie pravidel a transitivní ekonomiky
Název vzdělávacího materiálu
EKONOMICKÁ ANALÝZA Orientace pro studenty Září 2017.
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Angličtina: Charles I Tematická oblast
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název vzdělávacího materiálu
ANJ - komunikační situace Ročník, obor: 4. ročník, ekonomické lyceum
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Inquiry 1.V – 1. semestr ©Lenka Lexová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Prof. Karel Kouba Kurz JEB072 Teorie pravidel a transitivní ekonomiky FINANČNÍ a HOSPODÁŘSKÁ KRIZE – EKONOMOVÉ a EKONOMIE. Informace o rozpravě v USA. Prof. Karel Kouba Kurz JEB072 Teorie pravidel a transitivní ekonomiky

Rizika záchranných programů bank USA. Příběh TARP s otevřeným koncem. Program TARP – Troubled Asset Relief Program. Rizika: Dosud není znám rozsah potřeb bank k očištění od „toxikovaných„ - znehodnocených aktiv. Dosud není známa míra reálného znehodnocení aktiv: Vliv paniky – davového chování investorů. Míra reálného znehodnocení aktiv.

TARP a morální hazard. TARP a program FDIC – rozsah od října 2008. Kritéria CAMELS (Capital adequacy, Asset quality, Management, Earnings, Liquidity and Sensitivity to market risk). Chování uchazečů o TARP. Vs. chování malých a středních bank. TARP startoval v říjnu 2008 bez dostatečných pravidel. Pravidla ex-post a reakce velkých bank. Případ AIG.

Výsledky kontrol. IG Report. TARP-Stress test 19 velkých bank. Znepokojivá zpráva pro Kongres z kontroly bailout programů. TARP - výnosný byznys s vysokým rizikem. LOBBING. „Stimulus package„. Firmy a komunity. Bailout programy.

TARP rizikový program „Stimulus package”. Cíle TARP. Problém likvidity bank a Credit Crunch. TARP – hledá se řešení forem státní kapitálové účasti v soukromých bankách. Jak oddělit „dobrou„ a „špatnou„ banku? Co se „špatnou„ bankou? Rozdílné názory – koho zachraňovat. Státní investice bez hlasovacího práva. Nationalization banks. Dočasná státní investiční intervence. Problém návratnosti. Viz Grafy. Prezentace PhD. Evy Brožové (Kreuzbergové). Bankovní socialismus. Zpětná privatizace. Švédsko, Japonsko.

EKONOMOVÉ a Stimulus Package V ROZPRAVĚ EKONOMŮ USA. Vybraná témata názorově rozporné diskuse. http://scholar.google.com/ Blogy; http://almaz.com/nobel/nobel.html Paul Samuelson. Nobel Prize 1970. Greg Mankiw. Harvard University. Martin Feldstein. Harvard University. Anna Schwartz. National Bureau of Economic Research. Joseph Stiglitz. Columbia University. Nobel Prize 2001. Michael Spence. Standford University. Nobel Prize 2001. Jacob Frenkel. AIG inc. Former vice chairman Izrael Bank. Nouriel Roubiny. Hebrew Un., Yale Un., IMF. World Bank. Jeffrey Sachs. Columbia University. Paul Krugman. Nobel Prize 2008. Robert Alexander Mundell. Nobel Prize 1999.

Rozprava o soudobé světové krizi: Některé předběžné poznatky, podněty a hlavolamy Latentní nárůst rizika krizových jevů zůstal mimo pozornost ekonomů a vlád. Znepokojení ekonomů rozdílných názorových proudů a politiků USA v roce 2008. Podpora formování vládních programů. Svérázné seskupení ekonomů rozdílných názorových proudů. Neukončená rozprava o příčinách světové krize. Rozdílné názory a zájmové postoje. Soudobý mainstream a/vs NIE-NPE.

SEBEREFLEXE v AKADEMICKÉ KOMUNITĚ. Témata diskuse některých ekonomů. Dani Rodrik. Harvard University`s J.F Kennedy School of Government. http://scholar.google.com/ , Blog. „…critics of the economic profession are raising question about the current crises. Rightly so: economics profession have plenty to answer. … there are plenty of good ideas, but little convergence…the economics profession moved to a near-total absence of consensus on what ought to be done… Is economics in need of a major shake-up? Should we burn our existing textbooks and rewrite them from scratch? Actually no. Without recourse to the economist‘s toolkit, we cannot even begin to make sense of the current crises… If your answer does not use elements from behavioral economics, agency theory, information economics, and international economics, among others, it is likely to remain seriously incomplete… The fault lies not with economics, but with economists. The problem is that economists (and those who listen to them) became over-confident in their preferred models…”.

Dani RODRIK – Poselství „Ekonomové kdysi říkali vládám, ať napraví svou politiku. Dnes jim říkají, ať napraví své instituce…Skutečná a trvalá změna je možná pouze transformací pravidel hry, způsobu fungování vlád a jejich vztahu k soukromého sektoru … Poučení nezní tak, že kapitalismus je mrtvý…Stejně jako se Smithův minimalistický kapitalismus proměnil v Keynesovu smíšenou ekonomiku, musíme se zamyslet nad přechodem z národní verze smíšené ekonomiky na její globální obdobu. To znamená představit si lepší rovnováhu mezi trhy a jejich podpůrnými institucemi na globální úrovni“. Rozdílné názory na uspokojivé a dostupné řešení.

Daren Acemoglu MIT, Cambridge Daren Acemoglu je spoluautorem často citovaných komparativních studií evoluce institucí na základě rozsáhlého souboru dat a formalizovaných metod. Adresa dvou statí viz prezentaci Teorie státu a byrokracie. Kouba, K., Doporučená literatura. (Vhodné téma závěrečné práce). Acemoglu on the Financial Crises. Předběžné poučení z krize pro teoretický a empirický výzkum a perspektivu ekonomické teorie. www.econtalk.org//archives/2009//02/acemoglu_on_the.html ”What intellectual errors we have made and what lessons these errors offer us moving forward… The first is that the era of aggregate volatility had come to the end…The myth of the end of the business cycle is at odds…The learning process will extend the realm of creative destruction from the micro to the macro”.

Daren Acemoglu „Our second notion is that capitalist economy lives in an institutional-less vacuum, where markets miraculously monitor opportunistic behavior. Forgetting the institutional foundations of markets, we mistakenly equated free markets with unregulated markets”. „When we look at the academic tally, we can always blame ourselves for missing important economic insights and not being more farsighted than policymakers…” Unsolved problem: „How to deal with risk and better relationship between underlying institutions and the functioning of markets, organizations and behavior individuals ”. „It should be much less likely in the decade to come for bright young economists to worry about finding new and relevant questions to work on”.

ODPOVĚDNOST EKONOMŮ a/vs POLITIKŮ. „ECONOMICS CAN AT THE BEST CLARIFY THE CHOICES FOR POLICY MAKERS; IT CANNOT MAKE CHOICES FOR THEM”. Dani RODRIK