Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.09_cas Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Čas Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření poznatků o základní fyzikální veličině – času. Žák pochopí, jak se z přirozených časových úseků došlo k současné jednotce času – sekundě. Pozná, že přirozené úseky a kalendářní pojmy se nehodí k měření času. Získá praxi v převádění zavedených odvozených jednotek času: minuta, hodina, milisekunda.
Den, měsíc, rok Den můžeme stanovit jako dobu mezi dvěma po sobě následujícími průchody slunce nejvyšším bodem na obloze (kulminacemi slunce). Měsíc je doba mezi dvěma následujícími úplňky. Rok je doba mezi dvěma následujícími jarními rovnodennostmi. !!! Země ani Měsíc se však nepohybují přesně po kruhové dráze, jejich pohyb je navíc narušen pohyby jiných planet. To způsobuje, že všechny přirozené časové úseky SE MĚNÍ.
Historie: Den, jako první přirozený časový úsek, podle kterého lidé určovali čas. V nejrůznějších lidských činnostech se vyskytovala i v minulosti potřeba kratších časových jednotek, než je den. Postupným dělením dne tak vznikly hodiny, minuty a sekundy. Toto dělení, jehož základem jsou čísla 12 a 60, má původ ve staré Sumerské říši tisíce let před naším letopočtem.
ZAPIŠTE SI: ČAS-základní fyzikální veličina Značka: t Základní jednotka: sekunda [s] (sekunda je stanovena pomocí velmi pravidelného vlnění, které vychází z atomů) Ze sekundy se odvozují delší jednotky času: minuta, hodina, den. Krátké doby se měří v milisekundách.
Tabulka jednotek času: jednotka značka převody den d 1 d=24 h hodina h 1 h=60 min=3 600 s minuta min 1 min=60 s 1 min=1/60 h milisekunda ms 1 ms=0,001 s
Kalendářní měsíc a rok: Kalendářní měsíc a rok nejsou jednotky času, protože jejich doba je RŮZNÁ (měsíce mají 28,29, 30 nebo 31 dnů, rok má 365 nebo 366 dnů)
1. Vyjádřete v určených jednotkách: ŘEŠENÍ: 120 s 2,5 h 1,75 min 8,25 h 270 s 1,5 h 75 min 15 min 3,25 h 2 min= (s) 150 min= (h) 105 s= (min) 495 min= (h) 4,5 min= (s) 5 400 s= (h) 1,25 h= (min) 900 s= (min) 3 h 15 min= (h)
2. K počtu dní přiřaďte měsíce roku: 31 dní 30 dní leden, březen, květen, červenec, srpen, říjen, prosinec duben, červen, září, listopad
3. Kolik dní má únor? Správná odpověď: 28 dní (nepřestupný rok) 29 dní (přestupný rok)
4. Jana našla v jízdním řádu, že rychlík vyjíždí z Plzně v 6 h 34 minuty. Příjezd do Prahy je v 8 h 9 minut. Jak dlouho trvá cesta rychlíkem? Vyberte správnou odpověď: 1 h 25 minut 1 h 30 minut 1 h 35 minut
5. Co je více? Doplňte znaménka rovnosti či nerovnosti: 3 600 s …..1 h 423 ms …..0,423 s 12 ms …..0,12 s 12 h …..720 min 30 min …..0,5 h 15 min …..0,25 h 3 h …..300 min = = ‹ = = = ‹
6. Vítěz maratónského běhu proběhl trať za 2 h 12 min 11s 6. Vítěz maratónského běhu proběhl trať za 2 h 12 min 11s. O kolik horší čas měl závodník s časem 2 h 17 min 9s? Úlohu vyřešte a vyberte správnou odpověď: 4 min 58 s 4 min 2 s 5 min 58 s
Gregoriánský kalendář se používá od roku 1582. 7. Úloha na doma: Najděte na internetu, odkdy se používá současný (gregoriánský) kalendář. Jaký kalendář se používal předtím? Používají se ve světě ještě jiné kalendáře? Správná odpověď: Gregoriánský kalendář se používá od roku 1582. Předtím se používal kalendář juliánský. Ve světě se používá mnoho jiných kalendářů, nejpoužívanější je muslimský kalendář – hidžra a židovský kalendář.
8. Jízda lanovkou z Pece pod Sněžkou na vrchol Sněžky trvá 0,5 h 8. Jízda lanovkou z Pece pod Sněžkou na vrchol Sněžky trvá 0,5 h. V kolik hodin budeš na Sněžce, jestliže z Pece vyjedeš v 10 h 48 min? odpověď v 11 h 18 min
9. Petr odešel ze školy ve 12 h 55 min 9. Petr odešel ze školy ve 12 h 55 min. Normálně trvá Petrovi cesta ze školy domů čtvrt hodiny, ale tentokrát se ještě 25 min zdržel s kamarádem. Kdy přišel domů? odpověď v 13 h 35 min
10. Kamión přijel do Prahy v 18 h 14 min 50 s 10. Kamión přijel do Prahy v 18 h 14 min 50 s. Cesta trvala 5 h 17 min 20 s. V kolik hodin kamión vyjel? odpověď Kamión vyjel ve 12 h 57 min 30 s
Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 galerie office http://www.kalendar-diar.cz/foto/max_1339867214-0.jpg [cit:2013-01-23] http://www.svet-bydleni.cz/Files/ResizedImages/FckGallery/1248986_crocus_-1x250.jpg [cit:2013-01-23] http://i.lidovky.cz/09/061/lngal/ABC2b7f92_vlak.jpg [cit:2013-01-23] http://files.cestakduze.webnode.cz/200005106-8ca01938be/%C4%8Das.jpg [cit:2013- 01-23] http://www.pecpodsnezkou.cz/images/1322168585.jpg [cit:2013-01-23] http://www.zssteti-ostrovni.cz/fotky5405/020.JPG [cit:2013-01-23] [cit:2013-01-23]
Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření poznatků o základní fyzikální veličině – času. Žák pochopí, jak se z přirozených časových úseků došlo k současné jednotce času – sekundě. Žák pozná, že přirozené úseky a kalendářní pojmy se nehodí k měření času. Žák získá praxi v převádění zavedených odvozených jednotek času: minuta, hodina, milisekunda. Žák řeší úlohy, odpovídá na otázky, převádí jednotky času. Otázky slouží k upevnění naučeného učiva, ke zkoušení, mohou být součástí testu.