Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření času Jednotky času
Advertisements

ČAS.
Měření času – jednotky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Čas a jeho měření.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Podzimní a zimní měsíce
Základní škola a Mateřská škola Chlebičov DUM 57. Březen 2012 Jarní a letní měsíce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_165_Čas AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas
Hustota-výpočet hustoty
zpracovaný v rámci projektu
ČAS.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
DUM I. / 10. měsíce Bc. Zdeněk Klíma.
Fyzika hrou-opakování I.
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
Jednotky času.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb těles-fyzika hrou
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ZŠ a MŠ Deštné v O. h. Mgr. Martin Kapucián VY _52_INOVACE_A_12_Čas
ČAS A MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota – souhrnná cvičení I.
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.09_cas Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Čas Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření poznatků o základní fyzikální veličině – času. Žák pochopí, jak se z přirozených časových úseků došlo k současné jednotce času – sekundě. Pozná, že přirozené úseky a kalendářní pojmy se nehodí k měření času. Získá praxi v převádění zavedených odvozených jednotek času: minuta, hodina, milisekunda.

Den, měsíc, rok Den můžeme stanovit jako dobu mezi dvěma po sobě následujícími průchody slunce nejvyšším bodem na obloze (kulminacemi slunce). Měsíc je doba mezi dvěma následujícími úplňky. Rok je doba mezi dvěma následujícími jarními rovnodennostmi. !!! Země ani Měsíc se však nepohybují přesně po kruhové dráze, jejich pohyb je navíc narušen pohyby jiných planet. To způsobuje, že všechny přirozené časové úseky SE MĚNÍ.

Historie: Den, jako první přirozený časový úsek, podle kterého lidé určovali čas. V nejrůznějších lidských činnostech se vyskytovala i v minulosti potřeba kratších časových jednotek, než je den. Postupným dělením dne tak vznikly hodiny, minuty a sekundy. Toto dělení, jehož základem jsou čísla 12 a 60, má původ ve staré Sumerské říši tisíce let před naším letopočtem.

ZAPIŠTE SI: ČAS-základní fyzikální veličina Značka: t Základní jednotka: sekunda [s] (sekunda je stanovena pomocí velmi pravidelného vlnění, které vychází z atomů) Ze sekundy se odvozují delší jednotky času: minuta, hodina, den. Krátké doby se měří v milisekundách.

Tabulka jednotek času: jednotka značka převody den d 1 d=24 h hodina h 1 h=60 min=3 600 s minuta min 1 min=60 s 1 min=1/60 h milisekunda ms 1 ms=0,001 s

Kalendářní měsíc a rok: Kalendářní měsíc a rok nejsou jednotky času, protože jejich doba je RŮZNÁ (měsíce mají 28,29, 30 nebo 31 dnů, rok má 365 nebo 366 dnů)

1. Vyjádřete v určených jednotkách: ŘEŠENÍ: 120 s 2,5 h 1,75 min 8,25 h 270 s 1,5 h 75 min 15 min 3,25 h 2 min= (s) 150 min= (h) 105 s= (min) 495 min= (h) 4,5 min= (s) 5 400 s= (h) 1,25 h= (min) 900 s= (min) 3 h 15 min= (h)

2. K počtu dní přiřaďte měsíce roku: 31 dní 30 dní leden, březen, květen, červenec, srpen, říjen, prosinec duben, červen, září, listopad

3. Kolik dní má únor? Správná odpověď: 28 dní (nepřestupný rok) 29 dní (přestupný rok)

4. Jana našla v jízdním řádu, že rychlík vyjíždí z Plzně v 6 h 34 minuty. Příjezd do Prahy je v 8 h 9 minut. Jak dlouho trvá cesta rychlíkem? Vyberte správnou odpověď: 1 h 25 minut 1 h 30 minut 1 h 35 minut

5. Co je více? Doplňte znaménka rovnosti či nerovnosti: 3 600 s …..1 h 423 ms …..0,423 s 12 ms …..0,12 s 12 h …..720 min 30 min …..0,5 h 15 min …..0,25 h 3 h …..300 min = = ‹ = = = ‹

6. Vítěz maratónského běhu proběhl trať za 2 h 12 min 11s 6. Vítěz maratónského běhu proběhl trať za 2 h 12 min 11s. O kolik horší čas měl závodník s časem 2 h 17 min 9s? Úlohu vyřešte a vyberte správnou odpověď: 4 min 58 s 4 min 2 s 5 min 58 s

Gregoriánský kalendář se používá od roku 1582. 7. Úloha na doma: Najděte na internetu, odkdy se používá současný (gregoriánský) kalendář. Jaký kalendář se používal předtím? Používají se ve světě ještě jiné kalendáře? Správná odpověď: Gregoriánský kalendář se používá od roku 1582. Předtím se používal kalendář juliánský. Ve světě se používá mnoho jiných kalendářů, nejpoužívanější je muslimský kalendář – hidžra a židovský kalendář.

8. Jízda lanovkou z Pece pod Sněžkou na vrchol Sněžky trvá 0,5 h 8. Jízda lanovkou z Pece pod Sněžkou na vrchol Sněžky trvá 0,5 h. V kolik hodin budeš na Sněžce, jestliže z Pece vyjedeš v 10 h 48 min? odpověď v 11 h 18 min

9. Petr odešel ze školy ve 12 h 55 min 9. Petr odešel ze školy ve 12 h 55 min. Normálně trvá Petrovi cesta ze školy domů čtvrt hodiny, ale tentokrát se ještě 25 min zdržel s kamarádem. Kdy přišel domů? odpověď v 13 h 35 min

10. Kamión přijel do Prahy v 18 h 14 min 50 s 10. Kamión přijel do Prahy v 18 h 14 min 50 s. Cesta trvala 5 h 17 min 20 s. V kolik hodin kamión vyjel? odpověď Kamión vyjel ve 12 h 57 min 30 s

Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 galerie office http://www.kalendar-diar.cz/foto/max_1339867214-0.jpg [cit:2013-01-23] http://www.svet-bydleni.cz/Files/ResizedImages/FckGallery/1248986_crocus_-1x250.jpg [cit:2013-01-23] http://i.lidovky.cz/09/061/lngal/ABC2b7f92_vlak.jpg [cit:2013-01-23] http://files.cestakduze.webnode.cz/200005106-8ca01938be/%C4%8Das.jpg [cit:2013- 01-23] http://www.pecpodsnezkou.cz/images/1322168585.jpg [cit:2013-01-23] http://www.zssteti-ostrovni.cz/fotky5405/020.JPG [cit:2013-01-23] [cit:2013-01-23]

Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření poznatků o základní fyzikální veličině – času. Žák pochopí, jak se z přirozených časových úseků došlo k současné jednotce času – sekundě. Žák pozná, že přirozené úseky a kalendářní pojmy se nehodí k měření času. Žák získá praxi v převádění zavedených odvozených jednotek času: minuta, hodina, milisekunda. Žák řeší úlohy, odpovídá na otázky, převádí jednotky času. Otázky slouží k upevnění naučeného učiva, ke zkoušení, mohou být součástí testu.