Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/13 Název materiálu: Rytmus Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/13 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IV., V. ročník Klíčová slova: složky hudební řeči – rytmus – takt – metrum - tempo Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojmy rytmus-takt-metrum-tempo, prakticky je aplikuje při analýze znějící hudby i při praktických hudebních činnostech Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Rytmus
Rytmus = střídání různě dlouhých not a pomlk abychom se v hudbě lépe orientovali, je rytmus rozčleněn do taktů Rytmus můžeme dělit na: jednoduchý složitý
TAKT = krátký úsek hudební skladby - začíná a končí taktovou čarou
S rytmem také souvisí tzv. METRUM METRUM = střídání těžkých a lehkých dob - ve 2/4 taktu je první doba těžká, druhá doba lehká - ve 3/4 taktu je první doba těžká, druhá a třetí doba je lehká
- ve 4/4 taktu je první doba těžká, druhá doba lehká, třetí doba „těžší“ a čtvrtá doba lehká TEMPO = rychlost - určuje, jak se skladba bude hrát rychle