Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz +420 603 185 174 Ekonomie 1 Bakaláři První cvičení Základní pojmy, zákony a principy ekonomie Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Trhy výrobních faktorů
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Základní pojmy, principy a zákony
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Nedokonalé konkurence
Základní pojmy, principy a zákony
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Teorie firmy Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 3.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Základní pojmy, principy a zákony
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ing. Martin Petříček, MBA
12. Všeobecná rovnováha.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 8.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Základní informace. Ekonomie 1 Bakaláři První přednáška Základní pojmy, zákony a principy ekonomie.
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Teorie her, suboptimální řešení
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz +420 603 185 174 Ekonomie 1 Bakaláři První cvičení Základní pojmy, zákony a principy ekonomie Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz +420 603 185 174

Povinná literatura:

Co je hlavní příčinou vzniku ekonomické vědy?

Co je hlavní příčinou vzniku ekonomické vědy? Nutnost optimalizovat využití vzácných zdrojů!

Klasická ekonomie se zabývá: nabídkovou stranou trhu, poptávkovou stranou trhu, všeobecnou rovnováhou, monetární politikou.

Klasická ekonomie se zabývá: nabídkovou stranou trhu, poptávkovou stranou trhu, všeobecnou rovnováhou, monetární politikou.

Jaká ekonomická věda se zabývá poptávkovou stranu trhu?

Jaká ekonomická věda se zabývá poptávkovou stranu trhu? Marginalistická ekonomie jako část neoklasické ekonomie.

Jak se liší mikroekonomie od makroekonomie?

Jak se liší mikroekonomie od makroekonomie? Základními subjekty jsou: podnikatelé, spotřebitelé státy, národní ekonomika

Definujte ekonomii!

Vymezení ekonomie „Ekonomie je věda optimalizující využití vzácných zdrojů sloužících k produkci statků uspokojujících potřeby lidí i to, jak jsou tyto statky rozdělovány mezi jednotlivé členy společnosti.“

Co je to makroekonomie?

Makroekonomie je věda zkoumající komplexní účinky chování ekonomických subjektů na celou ekonomiku. K tomu používá agregace a modely.

Jakou formu má kapitál?

Jakou formu má kapitál? peníze půda, budovy stroje zařízení, nástroje lidé se svými schopnostmi ………

Z čeho plyne omezenost a tím i vzácnost výrobních faktorů?

Z čeho plyne omezenost a tím i vzácnost výrobních faktorů? Z toho, že povrh Země má konečnou plochu!

Jaké jsou klíčové otázky praktické ekonomie?

CO ? Kolik ? Jak ? Za kolik ?

Jakou ztrátu oproti nákladům obětované příležitosti utrpíte pokud vykonáváte optimální povolání?

Princip nákladů obětované příležitosti Pokud realizujeme optimální variantu je ztráta oproti každé jiné variantě nulová! O nic nepřicházíme.

Jaké povolání je nejvhodnější?

Jaké povolání je nejvhodnější? Kde nejvíc vyděláte. Pro které máte nejlepší schopnosti. O které máte největší zájem. Které vám doporučí rodiče. Které vás nejvíc baví.

Jaké povolání je nejvhodnější? Kde nejvíc vyděláte. Pro které máte nejlepší schopnosti. O které máte největší zájem. Které vám doporučí rodiče. Které vás nejvíc baví.

Je někdo schopen uspokojit všechny své potřeby osobně?

Je někdo schopen uspokojit všechny své potřeby osobně? Jak lidé získávají ty statky, které sami neprodukují?

Je někdo schopen uspokojit všechny své potřeby osobně? Jak lidé získávají ty statky, které sami neprodukují? Za jakých podmínek bude získávání příjmů nejpříjemnější?

Otázky a příklady kap.1, str.34 Student VŠ dostává stipendium 3 000 PJ. Kdyby nestudoval a byl zaměstnán jako pojišťovací agent mohl by vydělávat 25 000 PJ. Určete alternativní náklady jeho studia: 3 000 PJ, b) 18 000 PJ, c) 25 000 PJ d) 22 000 PJ.

Otázky a příklady kap.1, str.34 Student VŠ dostává stipendium 3 000 PJ. Kdyby nestudoval a byl zaměstnán jako marketingový agent mohl by vydělávat 25 000 PJ. Určete jeho OPC. 3 000 PJ, b) 18 000 PJ, c) 25 000 PJ d) 22 000 PJ.

Jak souvisí vymezení ekonomického zisku a efektivnosti na úrovni podniku?

Efektivnost Pro podnikatele je výstupem celkový příjem TR (tržba) a vstupem jsou celkové náklady TC. Rozdíl obou veličin je zisk EP, pro který podniká EP = TR - TC Podíl obou veličin je efektivnost Ef = TR / TC TC FC TR VC

Může se při stálé efektivnosti rozšiřovat produkce tak, že při tom roste zisk? Ano, je to čistě intenzivní vývoj. Ano, je to čistě extenzivní vývoj. Ne, pokud neroste efektivnost, neroste ani zisk. Ne, růst zisku je svázán s růstem efektivnosti.

Může se při stálé efektivnosti rozšiřovat produkce tak, že při tom roste zisk? Ano, je to čistě intenzivní vývoj. Ano, je to čistě extenzivní vývoj. Ne, pokud neroste efektivnost, neroste ani zisk. Ne, růst zisku je svázán s růstem efektivnosti.

Co se mění při čistě extenzivním vývoji, zisk nebo efektivnost?

Změnila se efektivnost? Př. 14/1.kap.

Změnila se efektivnost? Př. 14/1.kap. Ef0 = TR0/TC0 EP0 = TR0-TC0 Efe = 2.TR0/2.TC0= Ef0 EPe = 2.TR0-2.TC0= 2.EP0 Efektivnost vzroste na dvojnásobek Efi = 2.TR0/TC0=2.Ef0 EPi = 2.TR0-TC0= 2.EP0+TC0 EPi = EPe+TC0

Změnila se efektivnost? Př. 14/1.kap. TR TR=8 TC=2 EP=6 TR=8 TC=4 EP=4 TR=4 TC=2 EP=2

Ekonomický zisk (EP) dostaneme tak, že od celkových příjmů odečteme: jak účetní náklady (ACC), tak náklady obětované příležitosti (OPC) pouze ACC pouze OPC

Ekonomický zisk (EP) dostaneme tak, že od celkových příjmů odečteme: jak účetní náklady (ACC), tak náklady obětované příležitosti (OPC) pouze ACC pouze OPC

Co je to synergický efekt?

Každý obchod by měl být paretovsky efektivní!! Podstatou této efektivnosti je synergický efekt!!

Podstatou této optimalizace je synergický efekt!! ? 100 % 80 % 100 % 100 % 100 % 80 %

Podstatou této efektivnosti je synergický efekt!! 100 % 100 % 100 % 100 % 100 % 100 %

Numerický příklad na synergický efekt: Optimálně získáte z 10 m2 cca 5 q brambor – cena 20 Kč/kg Běžně získáte z 10 m2 cca 3 q brambor – cena 20 Kč/kg Optimálně získáte z 10 m2 cca 4 q zelí – cena 20 Kč/kg Běžně získáte z 10 m2 jen cca 3 q zelí – cena 20 Kč

Numerický příklad na synergický efekt: Optimálně získáte z 10 m2 cca 5 q brambor – cena 20 Kč/kg Běžně získáte z 10 m2 cca 3 q brambor – cena 20 Kč/kg Optimálně získáte z 10 m2 cca 4 q zelí – cena 20 Kč/kg Běžně získáte z 10 m2 jen cca 3 q zelí – cena 20 Kč Synergický efekt [(5-3).20 + (4-3).20].100 = 6 000 Kč

Co je hlavním zdrojem ekonomické optimalizace?

100 % profese Synergický efekt! 100 % profese

Má každý člověk nějaké optimální povolání?

100 % profese Ano! 100 % profese

Co je to zlaté pravidlo podnikatele?

Zlaté pravidlo podnikatele MR ≥ MC

Rovnováha firmy nastává tam, kde se protínají křivky: MR a MC MR a AC AR a MC AR a AC

Rovnováha firmy nastává tam, kde se protínají křivky: MR a MC MR a AC AR a MC AR a AC

Co je to hranice produkčních možností PPF?

Hranice produkčních možností PPF je maximální možná kombinace všech statků, které v daném systému (firmě, území, ČR…) lze se všemi zdroji, jež máme aktuálně k dispozici, vyprodukovat.

Hranice produkčních možností PPF

Otázky a příklady kap.1, str.34; př. 9 Nakreslete hranici produkčních možností pro firmu, která může maximálně vyprodukovat následující jednotlivá maximální množství statků Q´1 a Q´2 – první číslo v závorce vždy udává množství statku Q´1, druhé číslo udává množství statku Q´2: (1, 20), (2, 18), (3, 15), (4, 11), (5, 6), (6, 0).

Hranice produkčních možností PPF Př. 9/1.kap. ´1

Otázky a příklady kap.1, str.34; př. 10 Na základě hodnot uvedených v příkladu číslo 9 nakreslete libovolnou hranici produkčních možností pro tuto firmu pokud díky technologické inovaci může zvýšit produkci obou statků, pokud v důsledku požáru musí snížit produkci obou statků.

Hranice produkčních možností PPF Př. 10/1.kap.

Hranice produkčních možností PPF Meze Q´2? pro Q´1=25 Máte-li zadané krajní body PPF, v jakém intervalu budou hodnoty pro Q´1=25

Hranice produkčních možností PPF Meze Q´2? pro Q´2=25 10 8 20 6 30 4 40 2 50

Hranice produkčních možností PPF Meze Q´2? pro Q´1=25 10 Q´1 Q´2 10 8 20 6 30 4 40 2 50 5

Co je to produkční funkce?

Je to funkční vztah mezi vstupy (nezávisle proměnná) a výstupy (závisle proměnná)

Otázky a příklady kap.1, str.34; př.24 Na základě hodnot uvedených v příkladu číslo 20 graficky znázorněte vývoj celkového produktu a mezního produktu.

Vývoj celkového a mezního produktu Př. 24/1.kap Q(L) TQ´ MT´   1 10 2 30 20 3 60 4 80 5 90 6 96 7 100

Vývoj celkového a mezního produktu Př. 24/1.kap Q(L) TQ´ MT´   1 10 2 30 20 3 60 4 80 5 90 6 96 7 100

Vývoj celkového a mezního produktu Př. 24/1.kap Q(L) TQ´ MQ´   1 10 2 30 20 3 60 4 80 5 90 6 96 7 100

Zákon klesajících mezních výnosů

Zákon klesajících mezních výnosů

Zákon klesajících mezních výnosů

Marie si koupila nový deštník, ale zapomněla jej v metru, odkud si ho odnesl někdo jiný. Co pro Marii představuje cena ztraceného deštníku?: náklady obětované příležitosti, transakční náklady, utopené náklady, reprodukční náklady, Průměrné náklady.

Marie si koupila nový deštník, ale zapomněla jej v metru, odkud si ho odnesl někdo jiný. Co pro Marii představuje cena ztraceného deštníku?: náklady obětované příležitosti, transakční náklady, utopené náklady, reprodukční náklady, Průměrné náklady.

Nakreslete funkce Lineární rostoucí y = F (x) = a + b.x a < 0 b) a = 0 c) a > 0 2) Nelineární rostoucí y = F (x) konkávní b) konvexní c) s inflexním bodem 3) Nakreslete funkci konstanty b) periodickou c) neklesající 4) Nakreslete nějakou funkci sudou (x2) b) lichou (x3) c) y = │x│

Ekonomie 1, bakaláři, VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz Děkuji za pozornost.