Maximální propustnost rovinné dopravní sítě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
PLANARITA A TOKY V SÍTÍCH
Dopravní úloha Literatura Kosková I.: Distribuční úlohy I.
Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a] [a,n,n,a]
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Rozhodněte o její pohyblivosti (určete počet stupňů volnosti).
Síťová analýza RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Ondřej Pokorný ČVUT v Praze FJFI.
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
Lineární algebra.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
SÍŤOVÁ ANALÝZA.
TI 7.1 NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6. TI 7.2 Nejkratší cesty z jednoho uzlu Seznámíme se s následujícími pojmy: w-vzdálenost (vzdálenost na.
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Stromy.
Další typy dopravních problémů
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
Diferenciální geometrie křivek
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Kostra grafu Prohledávání grafu
Gradientní metody Metoda největšího spádu (volný extrém)
hledání zlepšující cesty
Vektorové prostory.
Barvení grafů Platónská tělesa
Diferenciální geometrie křivek
Simplexová metoda pro známé počáteční řešení úlohy LP
Lineární programování - charakteristika krajních bodů
Tomáš Vambera. Přístroje  Mobilní telefony  Přenosné počítače (Pda)  GPS Přístroje.
Storm: Řízení projektů (CPM)
Pythagorova věta.
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
2.KÓTOVANÉ PROMÍTÁNÍ Označíme: s směr promítání, sp
Směrování -RIP. 2 Základy směrování  Předpoklady:  Mějme směrovač X  Směrovač nemůže znát topologii celé sítě  X potřebuje určit směrovač pro přístup.
Vstup: Úplný graf G=(V,E), ohodnocení hran d:E → R + Výstup: Nejkratší Hamiltonovská cesta HC v grafu G Najdi minimální kostru K grafu G Pokud K neobsahuje.
Planarita a toky v sítích
Les, stromy a kostry Kružnice: sled, který začíná a končí ve stejném vrcholu, ostatní vrcholy jsou různé Souvislý graf: mezi každými dvěma vrcholy existuje.
Doc. Josef Kolář (ČVUT)Prohledávání grafůGRA, LS 2010/11, Lekce 4 1 / 15Doc. Josef Kolář (ČVUT)Toky v sítích IIGRA, LS 2013/14, Lekce 10 1 / 35 TOKY V.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení.
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Úvod do teorie dopravy Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
ŘEZ HRANOLU ROVINOU OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zajištění obsluhy všech uzlu dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6.
Cvičení V této kapitole můžete procvičit probrané téma. Jednotlivá cvičení obsahují správné řešení s postupem. Po zobrazení zadání se dalším(dalšími) kliknutím(kliknutími)
Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Rozmístění středisek obsluhy v dopravní síti Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
STROMY A KOSTRY Stromy a kostry - odst. 3.2.
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
MODELY TEORIE GRAFŮ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
MINIMÁLNÍ KOSTRA V GRAFU
HODNOCENÍ DOPRAVNÍ SÍTĚ
CW-057 LOGISTIKA 43. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 2 Leden 2017
Běžné reprezentace grafu
Taxonomie problémů, případ NP není P
Toky v sítích.
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

Maximální propustnost dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.

Maximální propustnost rovinné dopravní sítě - Síť je orientovaná (všechny hrany grafu orientované) - Síť je acyklická – neobsahuje „kružnice“ - Úseky sítě jsou ohodnoceny propustnostmi Úkol: Určit maximální celkovou propustnost (sumární) ze zdroje Z do ústí U rovinné dopravní sítě.

Rovinný graf lze na nakreslit v rovině tak, že hrany se protínají jen ve vrcholech. Následující algoritmus pro rovinnou síť lze použít za těchto podmínek: - síť je rovinný graf - zůstane rovinný i po přidání hrany ze zdroje Z do ústí U. t – tok hranou

Metoda severní cesty 1) Určíme nejvýše položenou cestu (severní) ze Z do U a vedeme touto cestou tok rovný minimální propustnosti hran cesty 2) Odečteme od propustností tento tok, alespoň jedna hrana s nulovou propustností odpadne 3) Postup opakujeme, nalezené toky sčítáme a postup ukončíme, pokud dojde k rozpadu zbývající sítě mezi zdrojem Z a ústím U.

Příklad: Nalezení maximálního toku v rovinné dopravní síti z uzlu U do uzlu V. Ohodnocení hran grafu představuje jejich propustnost.

Maximální propustnost obecné (prostorové) orientované dopravní sítě Prostorová dopravní síť obsahuje úseky, které se protínají mimo uzly a nelze ji zakreslit tak, aby k protnutí nedošlo. Pro výpočet maximálního propustnosti sítě je možno využít Ford-Fulkersonův algoritmus, tzv. značkovací metodu.

Ford-Fulkersonův algoritmus, tzv. značkovací metoda 1) Sestavit výchozí přípustné řešení – přípustný tok Musí platit pro každy vrchol grafu: přítok q – propustnost (kapacita) odtok - je přípustný tok Pokud možno začít s úplným tokem, tz. každá cesta Z ® U obsahuje alespoň jeden nasycený úsek . Výchozí řešení se snažíme zlepšit nebo ověřit, že je maximální značkovací procedurou.

2) Značkovací procedura Zdroj označíme značkou . Pokud vi je označený, vj není označený, hrana hij je orientovaná hrana a platí označíme vj značkou . Pokud vl je označený koncový vrchol orientované hrany hkl = vkvl , vk není označený a platí , označíme vrchol vk značkou . Pokud uvedeným postupem bylo označeno U , přecházíme na další krok 3. Pokud nelze uvedeným postupem označit žádný další vrchol a ústí nebylo označeno, přejdeme na krok 5 . + +i -l

3) Najdeme zpětně podle značek a bez ohledu na orientaci hran trasu ze Z do U přes označené vrcholy. 4) Určíme na hranách trasy Z ® U číslo tam, kde hrany procházejí ve smyslu orientace a číslo na hranách procházených v opačném smyslu. Určíme číslo Dosavadní tok na trase Z ® U zvýšíme o d na hranách procházených ve směru jejich orientace a snížíme o d na hranách jimiž trasa prochází ve směru opačném jejich orientace. Po této změně celkový „přítok“ do U bude o d větší než předchozí tok. Dále zrušíme značky vrcholů a opakujeme značkování s novým tokem – krok 2 a další. 5) Naposledy zkoumaný tok je maximální.

Fordova a Fulkersonova věta o maximálním toku a minimálním řeru Maximální tok v obecné orientované acyklické dopravní síti je roven propustnosti minimálního řezu oddělujícího zdroj a ústí.

Příklad: Určete maximálního toku (maximální propustnost) v obecné dopravní síti z uzlu U do uzlu V. Ohodnocení hran grafu představuje jejich propustnost (kapacitu).

Sestavit výchozí přípustné řešení – přípustný tok Pokud možno začít s úplným tokem, tz. každá cesta Z ® U obsahuje alespoň jeden nasycený úsek . Tok 130 Výchozí řešení se snažíme zlepšit nebo ověřit, že je maximální značkovací procedurou.

Značkovací procedura Tok 130 Trasa podle značek Z – V3 – V5 – V2 – V6 – U Tok 130 Určíme na hranách trasy Z ® U číslo tam, kde hrany procházejí ve smyslu orientace a číslo na hranách procházených v opačném smyslu. Z ® V3 ® V5 ¬ V2 ® V6 ® U 80 20 30 50 80 d = 20 , upravíme tok o 20, tok se potom zvýší na 150, Zrušíme značky a opakujeme značkovací proceduru s novým tokem.

Tok 150

Značkovací procedura tok 150 Trasa podle značek Z – V3 – V7 – V5 – V5 – V6 – U Z ® V3 ® V7 ¬ V5 ¬ V2 ® V6 ® U 60 30 30 10 30 60 d = 10 , upravíme tok o 10, tok se potom zvýší na 160, Zrušíme značky a opakujeme značkovací proceduru s novým tokem.

Tok 160

Značkovací procedura tok 16 0 Pokud nelze uvedeným postupem označit žádný další vrchol a ústí nebylo označeno, přejdeme na krok 5 . Krok 5: Naposledy zkoumaný tok je maximální.

Maximální tok je 160 Fordova a Fulkersonova věta o maximálním toku a minimálním řezu Maximální tok v obecné orientované acyklické dopravní síti je roven propustnosti minimálního řezu oddělujícího zdroj a ústí.

Zdroje: Tuzar, A., Maxa, P., Svoboda, V.. Teorie dopravy. Praha, ČVUT, 1997. ISBN 80-01-01637-4.