ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Jak vznikl a vyvíjel se lidský rod
6. ročník Pravěk a starověk
Vývoj nejstarších lidských společenství
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Původ a vývoj člověka III
Život člověka v době kamenné
Pravěk – člověk zručný Petr Machala.
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Nejdůležitější předchůdci člověka
Původ a vývoj člověka.
Pravěk – člověk rozumný
ANTROPOGENEZE Vznik a vývoj člověka
Opakování – starší doba kamenná
Čtvrtohory vývoj člověka
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Vznik člověka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Člověk Neandrtálský.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_1_05: Vývoj člověka Šablona číslo: VII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Martin Beneš

Anotace: seznámení s vývojovou řadou člověka a s typickými znaky a způsobem života jednotlivých vývojových stupňů Očekávaný výstup: žáci znají a rozpoznají jednotlivé vývojové stupně člověka Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 11 – 12 let Klíčová slova: Australophitecus, Homo habilis, Homo erectus, Homo neanderthalensis, Homo sapiens sapiens Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po předcházející samostatné skupinové práci si žáci pomocí prezentace udělají ucelený obraz o jednotlivých vývojových stupních člověka. Potom vypracují opakovací úkoly na interaktivní tabuli.

Vývoj člověka Víte, že … člověk a opice mají společné prapředky před 7 mil. let dochází k oddělení vývoje opic a před- chůdce člověka = HOMINIZACE kolébkou lidského rodu je Afrika i na našem území se došlo k významným archeologickým nálezům – Dolní Věstonice, Pavlov stále dochází k novým a překvapivým objevům, které upřesňují naše představy o našich předcích

Australopithecus Kdy : 2-4 mil. let př.n.l. Kde : východ a jih Afriky Typické znaky : vzhled jako opice, malá mozkovna, velká čelist, nízké čelo, delší prsty, váha 30 kg/ výška 120 cm Způsob obživy : sběr plodů, lov drobných živočichů Způsob života : v tlupách ve stepích nebo lesostepích Zajímavosti : použití nástrojů při lovu slavné nálezy: Ardi (4,4 mil. let) Lucy (3,2 mil. let)

Homo habilis (člověk schopný) Kdy : 2,7 – 1,5 mil. let př.n.l. Kde : východ Afriky (Tanzánie) Typické znaky : větší mozkovna, ploché čelo, výrazné nadočnicové oblouky, palec ruky v opozici, váha 40 kg/ výška 130 cm Způsob obživy : sběr plodů, lov ryb, zbytky zvířat Způsob života : v tlupách ve stepích, první nástroje (pazourek), malé přístřešky Zajímavosti : používali primitivní způsob komunikace 99 % života obstarávali potravu

Homo erectus (člověk vzpřímený) Kdy : 1,6 – 0,5 mil. let př.n.l. Kde : Afrika, Asie, Evropa, Indonésie Typické znaky : velké lícní kosti, ploché čelo, široký nos, velká čelist, váha 60-80 kg/ výška 160-175 cm Způsob obživy : lov zvěře, sběr plodů, úprava jídla, kanibalismus Způsob života : žil ve skupinách, znal oheň, použití pěstního klínu, trpěl nemocemi (TBC), dožíval se 30-35 let Zajímavosti : Indonésie – hobité, žil i u nás (Praha, Brno)

Homo neanderthalensis (člověk neandertálský) Kdy : 300 tis. – 40 tis. let př.n.l. Kde : Evropa, Asie Typické znaky : mohutná svalnatá postava, dlouhé končetiny, dlouhá zploštělá mozkovna, váha 60-80 kg/ výška 160 cm Způsob obživy : lov velkých zvířat, sběr plodů, kaniba- lismus, úprava jídla ohněm Způsob života : žil v tlupách v jeskyních, používal pěst- ní klíny a pazourek, první pohřby, náboženské představy Zajímavosti : žil společně s člověkem dnešního typu, později vyhynul, naleziště u nás – jeskyně Šipka, Kůlna u Sloupu

Homo sapiens sapiens (člověk dnešního typu) Kdy : 40 tis. let – dnešek Kde : Evropa, přišel z Afriky a z Asie Typické znaky : atletická postava, velká mozkovna, vyklenuté čelo, vypnutá brada, výška 170-180 cm Způsob obživy : lov zvěře, sběr plodů, úprava jídla ohněm Způsob života : žil ve volné přírodě, stavba primitiv- ních příbytků, výroba oděvů a zbraní, rozvoj řeči, nástěnné malby, rozdělání ohně Zajímavosti : díky inteligenci žije dodnes, u nás znám jako cromagnonec – Dolní Věstonice, Pavlov

Co jsme si zapamatovali? 1) Seřaď správně vývojovou řadu člověka: (označ čísly od 1 do 5) HOMO ERECTUS – HOMO S. NEANDERTHALENSIS - HOMO HABILIS-HOMO S. SAPIENS-AUSTRALOPITH. KONTROLA: Homo s. sapiens Australophithecus Homo habilis Homo erectus Homo s. neanderth.

Co jsme si zapamatovali? 2) Spoj pojmy, které k sobě patří: člověk zručný tvůrce evoluč. teorie hominizace Australophithecus Afrika Homo habilis Ch.Darwin primitivní nástroj hobité Homo erectus člověk vzpřímený kolébka lidstva pěstní klín ostrov Flores Lucy zdokonalování člověka

Zdroje: http: //office.microsoft.com MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001, ISBN 80-86218-57-0.