Fotosyntéza Základ života na Zemi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Konsultační hodina – základy biochemie pro 1. ročník
Dýchací řetězec Viz též přednášky prof. Kodíčka (další materiály na webu)
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metabolismus sacharidů
Ekologie fotosyntézy.
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Metabolismus sacharidů
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Charakteristika ekosystému
Calvinův cyklus a pentosafosfátová dráha.
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.

Metabolismus sacharidů
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza Klára Mavrov.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Glukosa a její vznik.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Krebsův a dýchací cyklus
Fotosyntéza II. Sekundární procesy – fixace uhlíku
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_06C_20_Rozdělení.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Metabolismus sacharidů
Získávání energie pro život
Fotosyntéza.
Fotosyntéza 12 H2O + 6 CO2 + E  C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Biochemie – Citrátový cyklus
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Fotosyntéza Základ života na Zemi

Fotosyntéza Zachycuje sluneční energii a z nejjednodušší sloučeniny uhlíku, oxidu uhličitého, vyrábí organickou hmotu Je hlavním producentem kyslíku naší planety

Fáze fotosyntézy Primární (světelná) fáze je závislá na světle, za tmy neprobíhá! světelná energie se mění v chemickou vzniká ATP a redukční činidlo NADPH + H+ probíhá na tylakoidech chloroplastů Sekundární (temnostní) fáze není závislá na světle, probíhá neustále! využívá produktů primární fáze vznikají jednoduché sacharidy probíhá ve stroma chloroplastu

Světelná fáze Cyklický tok elektronů ADP + Pi ATP PI* PI hυ Ferredoxin Komplex PI hυ

Světelná fáze - Necyklický tok elektronů PI* NADP+ Ferredoxin Flavoprotein NADPH + H+ ADP + Pi ATP PII* PI 2 H+ hυ H2O e- PII ½ O2 hυ

Shrnutí světelné fáze fotosyntézy Cyklický tok elektronů vzniká ATP zapojen je pouze jeden fotosystém Necyklický tok elektronů vzniká ATP, redukční činidlo NADPH + H+ a kyslík zapojeny jsou dva fotosystémy, zdrojem elektronů a protonů je voda Střídáním cyklického a necyklického toku rostlina reguluje tvorbu ATP a NADPH + H+

Temnostní fáze je biosyntéza sacharidů z CO2 za pomoci redukčního činidla NADPH + H+ a energie ATP nepotřebuje světelnou energii, probíhá dokud se nevyčerpají zásoby ATP a NADPH + H+ je to řada enzymatických reakcí – nejznámější je tzv. hexosafosfátový- pentosafosfátový cyklus nebo též Calvinův cyklus

Calvinův cyklus 1) Fixace CO2 v organické formě do ribulosa-1,5- bisfosfátu CO2 H2O C5 C6 2C3 3-fosfoglycerát 2) Redukce aktivovaného CO2 (3-fosfoglycerátu) za vzniku hexosy C3 + C3 C6 3) Regenerace akceptoru CO2 ribulosa-1,5- bisfosfátu

Jiné způsoby fixace CO2 C3 rostliny pšenice, oves, žito pro C3 rostliny je typický Calvinův cyklus, prvním stabilním produktem je tříuhlíkatá látka C4 rostliny kukuřice primárním akceptorem CO2 je fosfoenolpyruvát , prvním produktem je čtyřuhlíkatá látka - oxalacetát

rostliny CAM kaktusy tyto rostliny se přizbůsobily vysokým teplotám a nedostatku vody přes den, mají kvůli ztrátám vody zavřené průduchy, nepřijímají tudíž CO2 , a neprobíhá tedy asimilace v noci rostliny otevírají průduchy a přijímají CO2 , nemají ovšem k dispozici produkty světelné fáze, které byly spotřebovány v jiných metabolických drahách – proto schraňují CO2 ve vakuolách v podobě rozpustných kyselých látek ve dne, kdy probíhá světelná fáze, se uvolňuje obsah vakuol, a dochází k asimilaci nashromážděného CO2

KONEC

Použitá literatura: Zdeněk Vodrážka, BIOCHEMIE, Academia Kol. katedry biochemie Přf UK, BIOCHEMIE ZÁKLADNÍ KURZ