Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 16. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_20_Ostnokožci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
KMEN: STRUNATCI Chordata
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
OSTNOKOŽCI.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
OSTNOKOŽCI „mořské hvězdy, kalichy a okurky“
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
- paprsčitě souměrné tělo, v moři
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
OSTNOKOŽCI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
zpracování ve dvojicích
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soutěž RISK Ostnokožci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Měkkýši hlavonožci.
KMEN: OSTNOKOŽCI (Echinodermata)
Ostnokožci (Echinodermata)
Mnohobuněčné organismy
kmen: Ostnokožci (Echinodermata)
POSLEDNÍ KMEN BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Ostnokožci Mořští živočichové Tělo v dospělosti paprsčitě souměrné (larvy bilaterálně souměrné) V podkoží se vytváří vápenité destičky, které mohou splývat.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Žahavci – žahaví dravci
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Funkce trávicí soustavy a typy trávení
Ostnokožci Živočichové vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
Soustava kosterní prvoků až měkkýšů
Typy trávicích soustav
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
OSTNOKOŽCI 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210231
Kostra kroužkovců a členovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
OSTNOKOŽCI.
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Echinodermata (Ostnokožci)
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 16. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_20_Ostnokožci Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Ostnokožci Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Ostnokožci. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií.Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Výklad je doplněn krátkým videem. Součástí materiáu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Kmen: OSTNOKOŽCI (Echinodermata) Obr. 1 Obr. 2

moře, již od prvohor druhotná paprsčitá tělní souměrnost drobné panožky nebo ramena → pohyb v podkožním vazivu drobné vápenité útvary - endoskelet izolované splývají v souvislou kostru na vnější straně vybíhají s různě velké ostny

dvoustranná tělní souměrnost plavou součást zooplanktonu Larvy ostnokožců dvoustranná tělní souměrnost plavou součást zooplanktonu postupná metamorfóza → mění tělní souměrnost a přisedají n. pohyb po dně Obr. 3 Zde larva ježovky rodu Clypeaster postupně se vyvíjejí ramena plovoucí po cca 20 dnech metamorfóza – přisedá

Tělní soustavy – prstencově uspořádány kolem trávicí trubice + paprsčité boční větve nervová pohlavní cévní ambulakrální - výhradně u ostnokožců pseudohemální - -,,- nemají dýchací a cévní s. kyslík rozpuštěný ve vodě přijímají pokožkou

Ambulakrální soustava: = systém vodních cév proděravělou (madreporovou) destičkou spojena s vnějším prostředím – polopropustná membrána zasahují i do panožek – naplňováním tekutinou → pohyb podíl na dýchání a vylučování Obr. 4 – odkaz na obrázek – schéma ambulakrální soustavy http://muzeum.geology.cz/d.pl?item=38

pseudohemální soustava: systém kanálků fce ne zcela objasněná možná přívod živin nervové soustavě

gonochoristé mimotělní oplození (zralé pohlavní b. vypouštějí do vody) nepřímý vývin velká regenerační schopnost z oddělené části doroste nový jedinec u některých - autotomie

Systém ostnokožců: - třídy: - lilijice - hvězdice - hadice - ježovky - sumýši

OTÁZKY Vysvětlete pojem autotomie. Které dvě tělní soustavy se vyskytují výhradně u skupiny ostnokožců? Pokuste se vysvětlit jejich význam. Jaký typ tělní souměrnosti nacházíme u ostnokožců a u jejich larev? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

Vysvětlete pojem autotomie. ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Vysvětlete pojem autotomie. odvrhnutí poškozené části těla, např. chapadla; možnost náhrady (regenerace) 2) Které dvě tělní soustavy se vyskytují výhradně u skupiny ostnokožců? Pokuste se vysvětlit jejich význam. - ambulakrální soustava – umožňuje pohyb, částečně se podílí i na dýchání a vylučování pseudohemální soustava – neobjasněná fce – možná souvisí s přívodem živin k nervové soust. 3) Jaký typ souměrnosti nacházíme u ostnokožců a u jejich larev? - dospělí – druhotně paprsčitá souměrnost, larvy – bilaterální souměrnost DÁL NA PREZENTACI

nejprimitivnější žijící ostnokožci tělo: centrální kalich Obr. 5 LILIJICE (Crinoidea) nejprimitivnější žijící ostnokožci tělo: centrální kalich pohyblivá, ohebná ramena stopka – přichycení k podkladu mikrofágové, živí se planktonem a detritem Obr. 6 Obr. 7

Lilijice – evolučně nejstarší ostnokožci - největší rozvoj v prvohorách a druhohorách Fosilní druh Agaricocrinus americanus Obr. 8

HVĚZDICE (Asteroidea) volně pohybliví, lezou po dně 5 nebo více cípů Obr. 9

vychlípitelný žaludek → z něj slepé rozvětvené vaky do ramen ústa na spodu vychlípitelný žaludek → z něj slepé rozvětvené vaky do ramen mimotělní trávení – zkapalněnou kořist nasávají (drobnějí kořist tráví uvnitř těla) dravci (živí se korýši, měkkýši, ježovkami, polypy,…) Obr. 11 Obr. 10

druhově nejbohatší skupina HADICE (Ophiuroidea) druhově nejbohatší skupina zřetelná hranice mezi terčovitým tělem a tenkými rameny ( → pohyb) slepá TS, živí se detritem, planktonem, drobnými bezobratlými, odumřelými živočichy rozmnožování – rozpadem těla - dorostou Obr. 12 Obr. 13

kulovitá, bochníčkovitá těla nemají ramena JEŽOVKY (Echinoidea) kulovitá, bochníčkovitá těla nemají ramena podkožní útvary → souvislá kostra dlouhé, pohyblivé ostny (pohyb pomocí drobných svalů) ústa na spodu někdy kousací a žvýkací orgán (lišty, zuby) řitní otvor na vrchní ploše těla přisedlé (kameny, skály v moři) VIDEO: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Sea_Urchin.theora.ogv

Obr. 1 Obr. 14 Mají zvláštní ú..ú., kt. jim umožňuje sbírat potravu ze dna nebo oškrabovat ze skal. Obr. 2

SUMÝŠI (Holothuroidea) podkožní kostra redukovaná, nesouvislá vakovitý tvar těla („mořská okurka“) TS – trubicovitá, ústní a řitní otvor na opačných koncích těla živí se planktonem nebo detritem dvoustranná tělní souměrnost Obr. 15 Obr. 16

OTÁZKY 4) Kterou skupinu ostnokožců považujeme za evolučně nejpůvodnější? 5) U které skupiny ostnokožců nacházíme nejsouvislejší skelet? 6) Čím se živí hvězdice? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

4) Kterou skupinu ostnokožců považujeme za evolučně nejpůvodnější? ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Kterou skupinu ostnokožců považujeme za evolučně nejpůvodnější? lilijice 5) U které skupiny ostnokožců nacházíme nejsouvislejší skelet? - ježovky 6) Čím se živí hvězdice? - živí se dravě (korýši, měkkýši, ježovkami, polypy apod.), mimotělní trávení NA DALŠÍ OTÁZKY

OTÁZKY 7) Popište morfologický rozdíl mezi hvězdicemi a hadicemi. 8) Jaký je rozdíl mezi výživou hvězdic a hadic? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

7) Popište morfologický rozdíl mezi hvězdicemi a hadicemi. ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 7) Popište morfologický rozdíl mezi hvězdicemi a hadicemi. hadice – jasně diferencované terčovité tělo, snadno odlišitelná hranice mezi tělem a chapadly hvězdice – nejasný přechod mezi tělem a chapadly 8) Jaký je rozdíl mezi výživou hvězdic a hadic? hvězdice – dravé hadice – živí se mikroorganismy, detritem, odumřelými mikroorganismy nebo jejich zbytky PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST

Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – OSTNOKOŽCI PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – OSTNOKOŽCI Vyberte správnou možnost: a. ostnokožci mají primárně paprsčitou tělní souměrnost b. ostnokožci mají sekundárně paprsčitou tělní souměrnost c. ostnokožci mají bilaterální tělní souměrnost d. ostnokožci jsou asymetričtí a. ostnokožci mají vždy souvislý exoskelet b. ostnokožci mají vždy souvislý endoskelet c. ostnokožci mají endoskelet někdy souvislý, někdy z izolovaných destiček d. ostnokožci nemají žádný typ tělní výztuhy

3) Přisedlé ježovky mají: a. ústa na svrchní a řitní otvor na spodní straně těla b. ústa na spodní a řitní otvor na svrchní straně těla c. ústní i řitní otvor na svrchní straně těla d. ústní i řitní otvor na spodní straně těla 4) Popište morfologii těla lilijic. 5) Jaká je funkce ambulakrální soustavy? 6) Popište tělo a způsob života sumýšů.

Vyberte správnou možnost: PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Vyberte správnou možnost: a. ostnokožci mají primárně paprsčitou tělní souměrnost b. ostnokožci mají sekundárně paprsčitou tělní souměrnost c. ostnokožci mají bilaterální tělní souměrnost d. ostnokožci jsou asymetričtí a. ostnokožci mají vždy souvislý exoskelet b. ostnokožci mají vždy souvislý endoskelet c. ostnokožci mají endoskelet někdy souvislý, někdy z izolovaných destiček d. ostnokožci nemají žádný typ tělní výztuhy

3) Přisedlé ježovky mají: a. ústa na svrchní a řitní otvor na spodní straně těla b. ústa na spodní a řitní otvor na svrchní straně těla c. ústní i řitní otvor na svrchní straně těla d. ústní i řitní otvor na spodní straně těla 4) Popište morfologii těla lilijic. - centrální kalich, pohyblivá ramena, stopka k přichycení k podkladu 5) Jaká je funkce ambulakrální soustavy? - systém „vodních cév“ spojených s vnějším prostředí perforovanou madreporovou destičkou - umožňuje pohyb (zelména chapadel), podílí se i na dýchání a vylučování 6) Popište tělo a způsob života sumýšů. - vakovité, dvoustranně souměrné tělo, ústní otvor v přední části, řitní otvor v zadní části těla, trubicovitá TS; redukovaný nesouvislý endoskelet; živí se detritem, planktonem

OBRÁZKY 1 - PFEIFER, Janek. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seeigel(Galicien2005).jpg 2 - KUEBI. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seeigelskelett.jpg 3 - VELLUTINI, Bruno C.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Echinopluteus_larva.jpg 4 – odkaz na obrázek: MERGL. muzeum.geology.cz [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://muzeum.geology.cz/d.pl?item=38 , Katedra biologie FPE ZČU v Plzni; Mergl (2002) 5 - KOK, Albert. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Featherx.JPG 6 - NOAA. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haarsterne.jpg 7 - KOK, Albert. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haarster.JPG 8 - GÉRY, Parent. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Agaricocrinus_americanus_(Roemer)_(Montgomery_County,_Indiana_-_USA)_1_.jpg 9 - HILLEWAERT, Hans. www.wikipedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Asterias_rubens.jpg 10 - LOKILECH. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Speyer_Seestern.jpg

11 - NHOBGOOD. www. wikipedia. org [online]. [cit. 19. 3. 2013] 11 - NHOBGOOD. www.wikipedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crown_of_thorms_starfish.jpg 12 - TAUSCH, Olaf. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hurghada_Schlangenstern_02.jpg 13 - VAZQUEZ, Xaime Aneiros. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brittle_Star_back.jpg 14 - ALDIN THUNE, Nina. www.wikipedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kr%C3%A5keboller.jpg - BROCKEN INAGLORY. www.wikipedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sea_cucumber_in_kona.jpg - NHOBGOOD. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sea_cucumber_holothurian.jpg

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9.