NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

 Je to genera č ní doba bu ň ky. Pr ů m ě rn ě trvá 6 hodin a ž 9 dn ů.  1953: Howard, Pelc  Interfáze = G1 + S + G2 fáze  Mitóza ( č i meióza) = M.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Buněčné dělení Základy biologie
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_19_Rozmnožovací soustava - opakování.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Buněčný cyklus Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1C_20_Zaklady.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Energetická hodnota potravin (EH)
Fylogeneze pohybu živočichů- test
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Činnost nervové soustavy
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Nervová soustava vyšších obratlovců
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Pohlavní rozmnožování prvoků
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
SPERMATOGENEZE A OOGENEZE
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
MEIOSA redukční dělení.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu):
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Autor: Stejskalová Hana
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Různé podmínky života na Zemi
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Magnetické vlastnosti látek
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Rozmnožování organismů
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Buněčné dělení Meióza Martin Kameník VII. E.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_6C_11_Meioza I.,II. TÉMA SADY: Genetika II. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: září 2013 AUTOR: Markéta Fialová

Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) v prezentaci se studenti podrobněji seznámí s meiotickým dělením, kterým procházejí buňky zárodečných tkání při vzniku gamet prezentace je doplněna krátkým opakováním klíčová slova: redukční dělení, profáze, metafáze, anafáze, telofáze, bivalenty, chiazmata, crossing-over, haploidní, diploidní

MEIÓZA

Historie pozoroval proces oplození u škrkavky (Ascaris) v letech 1875- 1883 belgický přírodovědec Edouard van Beneden (1846- 1910) ve své práci poprvé podrobně popsal zvláštní zrací dělení, jímž vznikají pohlavní buňky pozoroval proces oplození u škrkavky (Ascaris) potvrdil, že zárodek nového jedince vzniká splynutím vajíčka a spermie r.1880 zavedl Eduard Adolf Strasburger název meióza pojmenování pochází od řeckého „meiósis“(zmenšení), v buňkách dochází ke snížení počtu chromozomů

Proč mají gamety poloviční počet chromozomů v porovnání s ostatními buňkami? zygota je diploidní buňka v pohlavních buňkách, jejichž splynutím zygota vzniká, musí být tedy poloviční počet chromozomů pokud by byly gamety diploidní, vytvořila by se tetraploidní zygota, dále tetraploidní zárodek homologní chromozomy by nebyly přítomny v párech, ale ve čtveřicích znásobení chromozomové sady by přispělo k zániku druhu odchylka v počtu chromozomů je zejména u živočichů spjata s těžkými vrozenými vadami počet chromozomů není možné neomezeně navyšovat

Průběh meiózy skládá se ze dvou po sobě následujících děleních počet chromozomů se redukuje na polovinu skládá se ze dvou po sobě následujících děleních první meiotické dělení se označuje jako heterotypické, nebo redukční druhé meiotické dělení se označuje jako homeotypické nebo ekvační

První meiotické dělení (heterotypické, redukční) na začátku je diploidní buňka, která prošla interfází buněčného cyklu v jádře diploidní buňky jsou dvouchromatidové chromozomy dochází k redukci počtu chromozomů (přesněji chromozomových sad) dceřinné buňky mají v závěru poloviční počet chromozomů oproti rodičovským dělí se na: profázi I, metafázi I, anafázi I, telofázi I

Profáze I leptotenní zygotenní pachytenní diplotenní diakineze dělí se na dalších 5 fází: leptotenní zygotenní pachytenní diplotenní diakineze

Leptotene spiralizace vláken DNA a diferenciace chromozomů

Zygotene homologické chromozomy se přibližují k sobě a za pomoci speciální bílkoviny se spojují v tzv. bivalent nebo gemini

Pachytene chromozomy dokončují spiralizaci a bivalenty jsou pozorovatelné jako tzv. tetrády - čtyřchromatidové komplexy nesesterské chromatidy se přitom proplétají a dochází ke vzniku chiazmat (uzlíků) v této fázi dochází k tzv. crossing-overu, kdy se rekombinují části homologických chromatid

Diplotene uvolňují se bílkovinné vazby mezi homologickými chromozomy a dochází k jejich postupnému oddalování vzniklé uzlíky mezi nehomologickými chromatidami jsou stále spojené

Diakineze dochází k přeuspořádání a rozchodu homologických chromozomů chiazmata se posunují na konec chromatid kde zanikají (terminalizace chiazmat)

Metafáze I páry homologních chromozomů se shromažďují v ekvatoriální rovině, připojují se na vznikající dělící vřeténko

Anafáze I vlákna dělícího vřeténka od sebe oddělují celé chromozomy z bývalých bivalentů do nových dceřiných jader tak přechází z původního páru vždy jeden homologický chromozom

Telofáze I dělící vřeténko se rozpadá chromozomy se na opačných pólech buňky opět despiralizují (protahují, dekondenzují) a jsou obklopovány jaderným obalem dělící vřeténko se rozpadá na jejím konci jsou dvě dceřinná jádra, která obsahují haploidní počet dvouchromatidových chromozomů

Druhé meiotické dělení (homeotypické, ekvační) jedná se v podstatě o mitózu dochází k rozdělení dvouchromatidových chromozomů na jednochromatidové skládá se ze čtyř fází: profáze II, metafáze II, anafáze II, telofáze II

po profázi II (stejná jako u mitózy) se chromozomy opět seřadí v ekvatoriální rovině dělící vřeténko je pak rozdělí ne jednochromatidové chromozomy, které putují k opačným pólům buňky v telofázi II vzniknou nová dceřiná jádra, z nichž každé obsahuje haploidní počet jednochromatidových chromozomů

Z jedné diploidní mateřské buňky vzniknou po dvou meiotických děleních čtyři dceřiné haploidní buňky!

OPAKOVÁNÍ V jakých buňkách může dojít a dochází k meiotickému dělení? V čem je z genetického hlediska významný proces crossing- over? Jaký je rozdíl mezi buňkami na začátku a na konci meiotického dělení? Proč musí být pohlavní buňky haploidní? K čemu by docházelo, kdyby haploidní nebyly? viz následující obrázek

5) Určete správné pořadí jednotlivých fází profáze I 5) Určete správné pořadí jednotlivých fází profáze I. Zopakujte si, k čemu v jednotlivých fázích dochází.

ZDROJE KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4. ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182- 217-5.

OBRAZOVÝ MATERIÁL Str.22- KULTYS, Marek. wikimedia.org [online]. [cit. 16.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Meiosis_diagram.jpg Str.23-http://www.tokyo-med.ac.jp/genet/anm/mimov.gif Str.9, 10, 11, 12, 13-CUMMINGS, Benjamin. google.com [online]. [cit. 16.9.2013]. Dostupný na WWW: https://sites.google.com/site/accessrevision/biology/cell-form- and-function/meiotic-division Str.20- AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.commons [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Meiose_%28Overzicht %29.png