Operační výzkum Lineární programování – cvičení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EMM 6 Ekonomicko-matematické metody 6 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační výzkum Lineární programování Dualita v úlohách lineárního programování. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
EMM101 Ekonomicko-matematické metody č. 10 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
MATEMATIKA Funkce.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Lineární funkce - příklady
Ekonomicko-matematické metody 7
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
VY_42_INOVACE_68_Závěrečné opakování – soustava rovnic
Grafické řešení lineárních rovnic
úlohy lineárního programování
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ROZVRHOVÁNÍ SLUŽEB VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ
Jednostupňová dopravní úloha
Základy infinitezimálního počtu
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
Dostupné z Metodického portálu
Lineární funkce.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rovnice základní pojmy.
Rovnice s absolutními hodnotami
Lomené algebraické výrazy
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Dostupné z Metodického portálu
Lineární regrese.
Příklad postupu operačního výzkumu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Poměr v základním tvaru.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Náhodný jev, náhodná proměnná
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Lineární funkce a její vlastnosti
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Grafy kvadratických funkcí
Seminář o stavebním spoření
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Operační výzkum Lineární programování – cvičení Dualita v úlohách lineárního programování. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0326

Př.: Nalezněte matematický model duální úlohy k úloze LP zadané tímto matematickým modelem:

Př.: K úloze vytvořte úlohu duální. Uveďte, zda úloha spolu s úlohou k ní duální tvoří dvojici symetrických či nesymetrických duálních úloh. U obou úloh proveďte diskusi o počtu přípustných řešení a o počtu optimálních řešení a určete, zda jsou degenerovaná, či alternativní.  

Př.: K úloze vytvořte úlohu duální. Uveďte, zda úloha spolu s úlohou k ní duální tvoří dvojici symetrických či nesymetrických duálních úloh. U obou úloh proveďte diskusi o počtu přípustných řešení a o počtu optimálních řešení a určete, zda jsou degenerovaná, či alternativní.  

Nejprve je třeba mít mat. model v tzv. standardním tvaru, tzn Nejprve je třeba mít mat. model v tzv. standardním tvaru, tzn. je-li PÚ minimalizační, musí být podmínky ve tvaru nerovnic typu ≥, příp. rovnic. Je-li tedy nerovnice typu ≤, je třeba ji nejdříve násobit číslem (-1); tím se znaménko nerovnosti mění v opačné. (Pro max. úlohy je to s těmi znaménky přesně naopak). Každé vlastní omezující podmínce primární úlohy odpovídá právě jedna proměnná v duální úloze, tj. duální proměnná, tedy dohromady. 

Dále, je-li daná primární podmínka ve tvaru rovnosti, může příslušná duální proměnná nabývat nejen nezáporné, ale také záporné hodnoty – tedy, nepožadujeme nezápornost této proměnné (podmínka nezápornosti na tuto proměnnou bude chybět!). Proto veškeré podmínky nezápornosti v DÚ budou:  Duální účelová funkce se sestaví z pravých stran omezujících podmínek PÚ a je opačného typu než v PÚ:

Omezující podmínky se sestaví z primárních „po sloupcích“ z koeficientů u jednotlivých primárních proměnných. Podmínky musí i v DÚ být ve standardním tvaru (v maximalizační úloze tedy nerovnice typu ≤ nebo rovnice =). Přitom, jestliže daná primární proměnná musí být nezáporná (tj., je-li daná podm. nezápornosti na tuto proměnnou), odpovídající duální podmínka musí být nerovnice. Může-li být daná primární proměnná záporná (tj., chybí-li daná podm. nezápornosti na tuto proměnnou), odpovídající duální podmínka musí být rovnice. Celkově tedy:

Př.: K dispozici jsou cívky s elektrickým kabelem délky 130m. Pro další použití z nich podnik potřebuje nařezat alespoň 60 ks kabelů délky 100 m, alespoň 120 ks délky 25 m a alespoň 300 ks délky 20 m. Určete optimální řešení rozdělovacího problému z hlediska minimálního odpadu. Kolik cívek bude použito?   Úlohu vyřešte duálně-simplexovou metodou.