Homonyma VY_32_INOVACE_1 Sada 7 Jazyková výchova Autor: Dana Doležalová ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Anotace Výukový materiál je určen k základnímu vzdělávání na 1. stupni při práci s interaktivní tabulí. Žáci získávají základní vědomosti o slovech mnohoznačných (homonymech) a dovednost tvořit věty s mnohoznačnými slovy tak, aby význam slova byl různý. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Slova mnohoznačná Slova mnohoznačná (homonyma) jsou slova, která mají více významů, více funkcí, které spolu nesouvisejí. Například: list – v knize, na stromě oko – lidské, v polévce, léčka na zvěř raketa – letící zařízení, pálka los – zvíře, výherní kupón ucho – lidské, u nádobí zámek – budova, věc na uzamykání předmětů kolej – ubytovací zařízení, dráha pro vlak IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Úkol: Utvoř 2 věty s danými slovy tak, aby v nich tato slova měla odlišné významy. Kohoutek Stavba Tisk Lopatka Kalich Jeřáb Školka IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Možné řešení Kohoutek má barevné peří. V kuchyni kape vodovodní kohoutek. Nová stavba ční nad okolím. Stavba rodinného domu nás vyčerpala. Tatínek si koupil denní tisk. Tisk je technika ve výtvarné výchově. Děti si hrají na písku s lopatkou. Po hodině TV mě bolely lopatky. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Možné řešení Husité mají ve znaku kalich. Kalich je část květu. V naší ulici rostou jeřáby. Na stavbě jsem viděl jeřáby. V obci byla postavena nová mateřská školka. Ženy pracovaly v lesní školce. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010
Zdroje DVORSKÝ, Ladislav. Český jazyk : pro 3.ročník. 1997. Přípotoční 31,Praha 10 : Nakladatelství Alter, s.r.o., 1997. 160 s. ISBN 80-85775-65-4. IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010