Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_V.M1TŠ_ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM Téma: M - 5. ročník – písemné odčítání dvojciferných čísel s přechodem desítky Název sady: Matematika 1. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3407
Prezentace je určena pro 5. ročník speciální základní školy Anotace: Prezentace je určena pro 5. ročník speciální základní školy První část představuje slovní úlohu a výklad učiva (list č. 3) Druhá část prezentace slouží k ověření správnosti výpočtu (list č. 4) Závěrečná část je určena k procvičování (list č. 5) Metodické pokyny: Žáci na základě vhodných otázek společně s učitelem vyvozují nové poznatky, žáci mohou opsat příklady do sešitu , nebo jednotlivci doplňují výsledky do tabulky, následuje společná kontrola Inovace: Interaktivní způsob učení Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: Interaktivní pero, psací potřeby, sešit
ODČÍTÁNÍ DVOJCIFERNÝCH ČÍSEL S PŘECHODEM DESÍTKY Katka dostala k narozeninám 100,- Kč. Koupila si míč za 55,- Kč. Kolik korun dostala od prodavačky nazpátek? Odečti písemně. Zapíšeme: Čísla nazveme : Rozdělíme na desítky a jednotky : Počítáme: 100 menšenec D J „a kolik“ 1 5 + = 10 ___ 10 - 55 menšitel 5 + = 10 5 - 5 5 rozdíl 1 Půjčenou desítku vrátíme. 1 + 5 = 6 4 5 „a kolik“ 6 + = 10 ___ Je-li menšenec menší než menšitel, musíme ho zvětšit o 10…(0 + 10 = 10). 6 + 4 = 10 Katka dostala nazpátek 45,- Kč.
ODČÍTÁNÍ DVOJCIFERNÝCH ČÍSEL S PŘECHODEM DESÍTKY Jak ověříme správnost řešení? Provedeme zkoušku. ZKOUŠKA: NEBO: 1 100 4 5 10 0 + = + 5 5 = - 55 - 5 5 1 + 1 0 45 4 5 + Zkoušku správnosti odčítání provádíme tak, že sečteme rozdíl a menšitele. KLIK 2X. Pokud jsme počítali správně, je tento součet roven menšenci. POČÍTALI JSME SPRÁVNĚ!
Vyber správné číslo a zapiš do tabulky: PROCVIČOVÁNÍ: menšenec menšitel rozdíl Vyber správné číslo a zapiš do tabulky: ŘEŠENÍ: 74 91 89 62 82 42 72 _ 56 77 41 17 56 19 28 + 36 29 48 19 56 45 65 18 26 14 84 70 Podařilo se vám vybrat správná čísla? Jste 111.... 23 53 43 27
ZDROJE: RNDR. BLAŽKOVÁ, CSC, Růžena, Milena RNDR. VAŇUROVÁ, CSC, Květoslava RNDR. MATOUŠKOVÁ, CSC a Hana STAUDKOVÁ. MATEMATIKA pro 3. ročník základních škol 1. díl. Přípotoční 31, 101 00 Praha 10: ALTER, s. r. o. , Všeň, 1995, 62 s. ISBN 80-85775-75-1. Automatické tvary – vlastní animace Citováno: 08.08.2012. [cit. 2012-08-08].