VZTAHY UMĚNÍ A SKUTEČNOSTI Z HLEDISKA TVORBY I RECEPCE Základní přístupy ke skutečnosti
SMYSLOVÝ PŘÍSTUP TVAR: smyslový, realistický LINIE: přesně vymezuje tvar, slouží detailnímu přepisu BARVA: reálná SVĚTLO: měkké PROSTOR: iluze 3rozměrného, optický – studené vzadu KOMPOZICE: je určena vztahem tvaru a prostoru
PRAXITELÉS Afrodita Knidská
Carravagio Courbet Jan van Eyck
Alyssa Monks Jan Mikulka Luigi Benedicenti
Ron Mueck
RACIONÁLNÍ PŘÍSTUP TVAR→ redukovaný na podstatu LINIE→ stylizovaná (přesně vymezuje redukovaný tvar) BARVA→ podřízená řádu, podtrhuje začlenění tvaru do kompozice SVĚTLO→ vztah světla a stínu podřízen řádu PROSTOR→ konstruovaný, v plánech, lineární perspektiva KOMPOZICE→ řád, principy, poměry, proporce
Piero della Francesca
Jacques-Louis David PŘÍSAHA HORACIOVI
Paul Cezanne Piet Mondrian
EXPRESIVNÍ PŘÍSTUP TVAR: deformace, dynamika LINIE: energická, dynamická, hlavní prostředek deformovaného tvaru BARVA: nadsázka, kontrasty, drama, osvobozuje se od reality SVĚTLO: drama a kontrast
Křivákova pieta Gotické piety
El Greco Vidění sv. Jana
Ludwig Kirchner Eduard Munch
Vincent van Gogh
Willem de Kooning
Francis Bacon
Jackson Pollock
ESTETIZUJÍCÍ PŘÍSTUP TVAR: plošný LINIE: dominantní, ladná, dekorativní BARVA: čistá, jasná, symbolická SVĚTLO: rozptýlené, vnitřní KOMPOZICE: plošná, lineární PROSTOR: lineární
Chartres Notre-Dame
Iluminace
Sandro Botticeli
Alfons Mucha