CJBB84 14.3.2011 CJBB84.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Advertisements

CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Která adjektiva se stupňují ? Korpusová sonda Kam patří stupňování adjektiv ? Je komparace gramatickou kategorií.
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
Zájmena uvozující obsahové věty
Morfologie – přednáška 1
ROD JMENNÝ.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
JAZYKOVÁ INFRASTRUKTURA Ústav Českého národního korpusu Filozofická fakulta UK Praha.
Slovesa (verba).
Slovesa.
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Úvod do korpusové lingvistiky 8
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
Bc. Martin Dostal. Co to je sémantické vyhledávání? Vyhledávání s využitím "umělé inteligence" Vyhledávání v množině dat na stejné téma katastrofy sport.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Informační zdroje v jednotném prostředí: SEN VŠECH KNIHOVNÍKŮ Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
RUSKO, RUSKÝ JAZYK A LITERATURA VE VĚDECKÝCH ODBORNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍCH Bc. Kateřina Konečná Ruská slovesa bít a být s předponami ve srovnání s češtinou,
http:// Metody morfologické analýzy Seznam slovních tvarů –books: book-1/NNS, book-2/VBZ Zadrátovat do programu –hlavní.
SLOVESA soutěž řad – 4. třída
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
 U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,...“(Cvrček.
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
Značkování slovesných tvarů (GK čas)
Syntetické futurum v češtině
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
K sémantice základních číslovek Alena Poncarová 13-14/V 2011.
CJBB CJBB75.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 středa G
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
PRAXE V ČESKÉM PROSTŘEDÍ Úvod do korpusové lingvistiky 5.
Úvod do korpusové lingvistiky seminář pro magisterské studium
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
CJBB75 Základy využití korpusu pro praxi st G13.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Jak čeština v beletrii překládá francouzské zvratné sloveso „se mettre à“ ve vazbě s infinitivem? korpusový výzkum se mettre à = pouštět se, dát se.
VARIANTNÍ PROSTŘEDKY PŘI ÚPRAVĚ PUBLICISTICKÝCH TEXTŮ NA MATERIÁLU MF DNES Mgr. Barbora Albrechtová Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
Klára Osolsobě, Hana Žižková
Základy práce s korpusem seminář pro bakalářské studium
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ÚKL CJBB CJBB84.
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
GAK – CJBB84 čt CJBB84.
ZPK CJBB CJBB75.
Digitální učební materiál
Jazykové korpusy (lingvistika, filologie, výuka jazyků)
Úvod do korpusové lingvistiky 3
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

CJBB84 14.3.2011 CJBB84

Futurum v češtině a korpusy dokonavá slovesa opisné futurum nedokonavých sloves syntetické futurum CJBB84

F - futurum (budoucí čas) H - minulost nebo přítomnost (P/R) Značkování gramatické kategorie času v korpusech ČNK Pozice 9 - Čas (TENSE) - - neurčuje se F - futurum (budoucí čas) H - minulost nebo přítomnost (P/R) P - prézens (přítomný čas) R - minulý čas X - libovolný čas (F/R/P) - - neurčuje se CJBB84

Implicitní atribut tag dotazovací řádek VB……F.* Nfiltr lemma být CJBB84

Korpusy ? Pokuste si vzpomenout na další možnosti. Ověřte, zda se vyskytují v korpusech. CJBB84

Implicitní atribut word dotazovací řádek po Implicitní atribut word dotazovací řádek po.* Implicitní atribut tag Pfiltr VB.* Konkordance – statistiky – lemma CJBB84

povalí ? povalit ? valit CJBB84

povede ? povést ? vést „Zůstaň u nás, budeš nám vařit, a když všechno budeš dělat, povede se ti dobře !“ (Jan Vodňanský: Analýza pohádky o Sněhurce a sedmi trpaslících) CJBB84

Implicitní atribut word dotazovací řádek povede Zobrazení – atributy – lemma+tag CJBB84

Mluvnice & korpusy Seznamy uváděné v příručkách (viz bibliografie) jsou rozsáhlejší než uvedený seznam Předpoklad: tvoří patrně otevřené množiny Závěr : korpusy mohou přispět k jejich rozšíření Korpusy mohou zpřesnit stávající popisy CJBB84

Řadu sloves, která uvádějí tištěné zdroje v korpusech nejsou capat/pocapá cupat/pocupá drát se/podere chvátat/pochvátá jechat/pojechá klíčit/poklíčí kulhat/pokulhá kulit se/pokulí kvačit/pokvačí kvapit/pokvapí lít/pole(i)jeje linout se/poline loudat se/poloudá pálit/popálí pršet/poprší rajzovat/porajzuje rázovat/porázuje šířit se/pošíří štrádovat/poštráduje vát/pověje vinout se/povine viset/povisí vrávorat/povrávorá CJBB84

Řadu sloves, která uvádějí tištěné zdroje v korpusech nejsou capat/pocapá cupat/pocupá drát se/podere chvátat/pochvátá jechat/pojechá klíčit/poklíčí kulhat/pokulhá kulit se/pokulí kvačit/pokvačí kvapit/pokvapí lít/pole(i)jeje linout se/poline loudat se/poloudá pálit/popálí pršet/poprší rajzovat/porajzuje rázovat/porázuje šířit se/pošíří štrádovat/poštráduje vát/pověje vinout se/povine viset/povisí vrávorat/povrávorá CJBB84

korpusy dokládají navíc (tag=„VB.*“) 10 sloves + 1 BMK vanout/povane svištět/posviští kráčet/pokráčí táhnout/potáhne mazat/pomaže valit (se)/povalí (se) pást (se)/popase (se) šinout (se)/pošine (se) trénovat/potrénuje trvat/potrvá péct/popeče (s kým) CJBB84

korpusy dokládají (tag!=„V.*“) 9 sloves (doložena též na internetu) šupat/pošupe brodit se/pobrodí se crčet/pocrčí šupajdit/pošupajdí harcovat/poharcuje koučovat/pokoučuje veslovat/povesluje (SYNPUB2006) šupačit/pošupačí (SYNPUB2006) prýštit/poprýští (SYNPUB2006) CJBB84

Zastoupení lemmat v tištěných zdrojích, korpusech a na internetu tištěné zdroje 60 lemmat 72,29 % pouze korpusy 20 lemmat 24,1 % korpusy i tištěné zdroje 37 lemmat 44,58 % pouze tištěné zdroje lemmat 27,71 % pouze internet lemmata 3,61 % tištěné zdroje + korpusy 83 lemmat 100 % CJBB84

Upřesnění definice významu sloves schopných tvořit tvary syntetického futura Pohyb v konkrétním slova smyslu (přemísťování z místa na místo jednosměrně/ v určeném směru) : (půjde, pojede, poběží, poplazí se, pokráčí, pošine se, povalí, pomaže, ...) pohyb bez určení směru (různými směry) : (pošíří se, poline se, ... ). Proces zahrnující pohyb a) přírodní (povane, pověje, pol(i/e)je, poprší, ...); b) s neživým nositelem (rostlina: pokvete, poroste, poplazí se, strom: ponese (ovoce), ...; hudba: poline se, povalí ...; vůně: pošíří se, poline se, ...; voda: poteče, povalí, pocrčí, poprýští..., zpráva: pošíří se ,... ); c) mentální (popálí mu to) d) s živým nositelem (poroste, popase se, ... pták: ponese (vejce), ...); e) ve významu fungovat (v přeneseném významu jít) (správně) poklape, pošlape, povalí ...; vycházet s někým, (poklape, pošlape, popeče, ...). f) ve významu vést (pokoučuje, potrénuje, povládne) CJBB84

Gramatika a korpus rozšíření seznamu sloves, která mohou v češtině vyjadřovat futurum synteticky upřesnění definic jejich významů stabilní jádro proměnlivá periferie CJBB84

Bibliografie ČECHOVÁ A KOL. (1996): Čeština, řeč a jazyk. Praha : ISVN. ČERMÁK, F. (1990): Syntagmatika a paradigmatika českého slova. Praha : Karlova Univerzita. KOMÁREK, M. a kol. (1986): Mluvnice češtiny II., Praha : Academia. OSOLSOBĚ, K. (2007): Syntetické futurum v češtině – gramatiky, slovníky, korpusy. Přednášky a besedy z XL. běhu LŠSS. Brno, s. 131-144. OSOLSOBĚ, K. (2007): Popis gramatických významů jednoduchých slovesných tvarů v anotacích českých (slovenských) korpusů. SPFFMU A, 55, v tisku. OSOLSOBĚ, K.: Značkování gramatických kategorií v korpusech ČNK a jejich zachycení v gramatice a ve slovníku (syntetické futurum, stupňování adjektiv, neurčité číslovky a příslovce míry). In Štícha, F. Grammar & Corpora / Gramatika a korpus 2007. Academia : Praha, 2008, s. 407-416. ŠMILAUER, V. (1972): Nauka o českém jazyku. Praha : SPN. Elektronická verze Slovníku spisovného jazyka českého (SSJČ) a Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost (SSČ) dostupná z chrome://debdict/content/debdict.xul Český národní korpus - SYN2000, SYN2005, SYN2006PUB, BMK, PMK, ORAL2006. Ústav Českého národního korpusu FF UK, Praha 2000. Dostupné z WWW: <http://ucnk.ff.cuni.cz>. Morfologický analyzátor Ajka dostupný z http://nlp.fi.muni.cz/projekty/ajka/ajkacz.htm. CJBB84