Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Hana Konečná Tematický celek Inženýrské stavby Ročník 4. ročník Datum tvorby 13. 11. 2013 Anotace Inženýrské stavby – prezentace a učební text pro žáky. Metodický pokyn Žák si při hodině vpisuje do předlohy své poznámky Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
INŽENÝRSKÉ STAVBY 15. Železnice / III
Eurotunel Anglie a Francie - ,,Chunnel Tunnel“ žel. tunel pod průlivem La Manche otevřen v roce 1994 nejdelší podmořský tunel na světě celková délka 49,4 km; pod mořským dnem 38 km hloubka tunelu pod mořským dnem 25 – 45 m
Eurotunel - trasa
Eurotunel - profil
Seikanský tunel Japonsko – ostrovy Honšú a Hokkaidó žel. tunel pod Cugarským průlivem otevřen v roce 1988 nejdelší tunel světa celková délka 53,9 km; pod mořským dnem 23,3 km hloubka tunelu pod mořským dnem až 85 m
Seikanský tunel - trasa
Seikan – portál na ostrově Honšu
Laerdalský tunel Norsko – spoj měst Laerdal a Aurland otevřen v roce 2000 nejdelší silniční tunel na světě celková délka 24,5 km náhrada původní horské silnice barevné osvětlení a odpočívadla - ,,tunelové kapsy“ - proti stresové zátěži v tunelu
Laerdalský tunel - tubus
Laerdalský tunel - portál
Bosporský tunel žel. Turecko – Istanbul - spojuje evropský a asijský břeh -,,Marmaray“ žel. tunel pod Bosporským průlivem otevřen v roce 2013 celková délka 13,7 km; pod mořským dnem 1,36 km hloubka tunelu pod mořským dnem cca 55 m
Bosporský tunel sil. Turecko – Istanbul projekt ,,Eurasie“ – fáze příprav silniční patrový autotunel pod Bosporským průlivem bud. - nejdelší silniční tunel pod mořem celková délka 14,6 km; pod mořským dnem 3,3 km
Bospor – Středozemní moře
Gottharský sil. tunel Švýcarsko – Gotthardský masív - Alpy otevřen v roce 1980 celková délka 16,4 km tunel 2-proudový v 1 tubusu v současnosti stavba dalších 2 pruhů
Gotthardský sil.tunel - portál
Gottharský žel. tunel Švýcarsko – Gotthardský masív - Alpy otevřen v roce 1882 celková délka 15 km tunel 2-tubusový, v 1 tubusu 2 koleje plán využití pro nákladní vlaky; osobní dopravu bude zajišťovat nový tunel
Gotthardský žel.tunel - portál
Gotthard Basistunnel Gotthardský úpatní tunel švýcarské Alpy žel. tunel 2-tubusový, 1-kolejový stavba; plán otevření 2017 celková délka 57 km bud.- nejdelší tunel světa tunel patní – portály jsou na úpatí masívu, trať nestoupá po úbočí k tunelu
Gotthard tunel - stavba
Zdroje obrázků: MORTADELO2005. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Course_Channeltunnel_en.svgC OMMANDER KEANE. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Channel_Tunnel_geological_profile_1.svg?uselang=cs WWW.DEMIS.NL. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Seikantunnel_-_Tsugaru_street_detail.PNG ARIAKE(TALK / CONTRIBUTIONS) AT THE JAPANESE WIKIPEDIA. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Seikan_Tunnel_Entrance_Honshu_side.jpg
GUNNAR LOTSBERG. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Laerdalstunnel_cave.jpg USER:BIL. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Laerdalstunnelen.jpg ASTRONAUT PHOTOGRAPH ISS008-E-21752. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Istambul_and_Bosporus_big.jpg GRZEGORZ ŚWIĘCH. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gotthard_Road_Tunnel_Switzerland.jpg PAEBI. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:G%C3%B6schenen02.JPG COOPER.CH. wikipedie.cz [online]. [cit. 13.11.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GBT_MFS_Faido_EST-OS.jpg