Jana Frostová AUDIO – Fon centr. Brno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV FN Brno 2014 Vývoj hospodaření F A K U L T N I N E M O C N I C E B R N O w w w. f n b r n o. c z.
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Hlasové pole P. Weberová Celostátní foniatrický seminář Brno
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Hlasové potíže po papilomatóze hrtanu
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpráva o činnosti za rok 2007
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Logistika a Supply Chain Management
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Finanční analýza ve vybraném podniku ve vztahu k podpoře řízení
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Využití metodiky MMR ČR k aktualizaci ÚAPo Zpracované kartogramy k vyhodnocení stavu územních podmínek jednotlivých obcí
Hodnocení poruch hlasu handicapovým testem
průběžná zpráva z 1. etapy sběru dat
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Normy spotřeby času Autor: Ing. Petr Mareš
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Parametry polohy Modus Medián
Novinky v Záznamníku učitele
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Mezinárodní právo veřejné - vztah mezinárodního a vnitrostátního práva
Zobrazení hlasotvorného aparátu moderními zobrazovacími metodami
DSI – Dysphonia Severity Index
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Skorkovský KPH Úvod PIS1(2) a RIOP Skorkovský KPH
Představení projektu.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Psychologie test.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jak na prezentaci? Každý bude mít 5 minut na prezentaci vědeckého článku s tématem ekologie a Vaši kolegové a vyučující budou mít 2-3 minuty na otázky.
Rodové stereotypy napříč generacemi
Aktuální informace o stavu
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Sňatečnost obyvatel ČR Terezie Štyglerová
Technická specifika využití solární energie
Seminář k výroční zprávě o činnosti a kódování studijních programů
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Seminář o stavebním spoření
Celostátní sčítání dopravy 2020 a technologický potenciál pro CSD 2025
Transkript prezentace:

Zkušenosti s měřením kvality hlasu pomocí DSI - Dysphonia Severity Index Jana Frostová AUDIO – Fon centr. Brno Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Dysphonia Severity Index Přenos slyšitelné vokální kvality hlasu do jednorozměrného korelujícího rozměru - (Wuyts,F.L.(2000)) 0.13 x MPT + 0.0053 x F0 – High - 0.26 x I – Low -1.18 x Jitter(%) + 12.4 Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Těžká trvalá afónie: pacient nemá žádný hlas, není schopen fonace TOM DSI Těžká trvalá afónie: pacient nemá žádný hlas, není schopen fonace < - 4.3 1 Trvalá dysfonie: občasné úseky fonace, mohou se objevovat afonické periody - 4.2 to - 2.3 2 Mírná dysfonie: pacient může tvořit hlas, ale objevují se časté periody chrapotu - 2.2 to - 0.4 3 Lehká až mírná dysfonie: méně časté periody narušené fonace nebo lehký trvalý chrapot - 0.3 to 0.7 4 Lehká dysfonie: sporadické dysfonické momenty v krátkých úsecích 0.8 to 1.7 5 Hlas bez dysfonie > 1.8 Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Rozdílnost pohlaví nemá žádný vliv na DSI. Dysphonia Severity Index Rozdílnost pohlaví nemá žádný vliv na DSI. V.B. žena MPT F0-High I-Low Jitter DSI 10,1 715,98 56,46 1,1 1,53 L.R. muž MPT F0-High I-Low Jitter DSI 21,4 366,06 56,2 0,9 1,45 Podzimní celostátní Foniatrický seminář

Popis vyšetřeného souboru

první hlasové snímky zpracované metodou DSI u 130 respondentů Cílem mého šetření bylo změřit kvalitu hlasu pomocí DSI v rozmezí jednoho roku (po roce) a pokusit se identifikovat, co způsobilo rozdíly. Cílem aktuální etapy šetření je srovnání výsledků prvního a druhého měření u první části ZO, u kterých byly získány hlasové snímky s odstupem jednoho roku. Vyhodnoceny byly: první hlasové snímky zpracované metodou DSI u 130 respondentů první a druhé hlasové snímky zpracované metodou DSI u 47 respondentů Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Získávání hlasových snímků probíhalo v následujících fázích: Adaptačně-motivační Pre-výkonová Výkonová Diagnostická Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

1.měření n=130, 2.měření n=47 Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Negat. posun DSI Pozit. posun DSI Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

L. V. , věk 24 let, praxe 3 let, úvazek 22 hodin, učí na 2. st L.V., věk 24 let, praxe 3 let, úvazek 22 hodin, učí na 2.st.ZŠ, neučí HV, další aktivity 2 hodiny mluvní hlas, 1 hodina zpěvní hlas. VHI = 21 (ns) 1 2 MPT 11,8 16,6 Intenzita 53,0 dB 54,7 dB Jitter 0,727 0,876 Rozsah fis – dis2 dis – fis2 DSI 2,67 3,32 Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Mívá ztrátu hlasu, má alergii. VHI = 44 (ss) 1 2 MPT 11,6 14,34 L.K., věk 35 let, praxe 7 let, úvazek 22 hodin, učí na 2.st.ZŠ, učí HV, další aktivity 2 hodiny mluvní hlas. Mívá ztrátu hlasu, má alergii. VHI = 44 (ss) 1 2 MPT 11,6 14,34 Intenzita 60,83 dB 52,20 dB Jitter 0,981 0,973 Rozsah fis – e2 fis – dis 2 DSI 0,53 0,96 Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

J. R. , věk 33 let, praxe 5 let, úvazek 21 hodin, učí na 2. st J.R., věk 33 let, praxe 5 let, úvazek 21 hodin, učí na 2.st.ZŠ, učí HV, žádné mimoškolní hlasové aktivity. VHI = 15 (ns) 1 2 MPT 12,95 14,34 Intenzita 49,52 dB 52,20 dB Jitter 0,8 1,3 Rozsah e – gis2 dis – ais 2 DSI 4,54 3,99 Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

I.K., věk 33, praxe 5, úvazek 17 hodin, 9 vychovatelství, další aktivity 5 hodin mluvní hlas, 2 hodin zpěvní hlas, po operaci měkkých hlasových uzlíčků v roce 2002. VHI=24 (ns) 1 2 MPT 16,2 18,30 Intenzita 57 dB 59 dB Jitter 1,00 1,30 Rozsah f – fis2 d – a 2 DSI 2,44 2,34 Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Relationship between the Voice Handicap Inventory and the Dysphonia Severity index for 40 consecutive patiens visiting the voice clinic. A low VHI score corresponds to a healthy voice. Wuyts .l.F. Bodt, M.S. ed al. The Dysphonia Severity Index: An Objective Measure of Vocal Quality Based aon a Multiparameter Approarch. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2000. 43. 3. Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

např. u učitelů, sólových zpěváků, herců, ale také dalších profesí. Závěry: DSI je dobrá orientační pomůcka v praxi, která signalizuje proměny kvality hlasu. Metodika DSI je určena především pro foniatrické pacienty v rehabilitačním programu. Zkušenosti však naznačují, že ji lze použít pro běžnou populaci, přesněji řečeno u lidí, jejichž profese přináší hlasovou zátěž, např. u učitelů, sólových zpěváků, herců, ale také dalších profesí. Podzimní celostátní Foniatrický seminář 2008

Dámy a pánové, děkuji za pozornost

Podzimní celostátní Foniatrický seminář