Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04 Název materiálu: Dynamika, dynamická znaménka Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IV., V. ročník Klíčová slova: složky hudební řeči – dynamika – základní dynamická znaménka Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem dynamika v hudbě, prakticky jej aplikuje při analýze znějící hudby, rozlišuje smysl jednotlivých dynamických znamének, prakticky dynamiku aplikuje při vlastním muzicírování Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Dynamika, dynamická znaménka
Dynamika = síla - určuje jak se daný úsek skladby má hrát „silně“ - v notách se značí tzv. „dynamickými znaménky“, které se píší pod notovou osnovu
Dynamická znaménka Používají se: mezinárodní výrazy pocházející z italštiny grafická znaménka Dynamické znaménko platí do té doby, než je vystřídá znaménko nové
Základní dynamická znaménka pp = pianissimo –velmi slabě p = piano – slabě mp = mezzopiano – středně slabě mf = mezzoforte – středně silně f – forte = silně ff = fortissimo = silně
Cresc. = crescendo – zesilovat Decresc. = decrescendo – zeslabovat http://www.youtube.com/watch?v=lUYEvCly8Fo