SITUACE V PROTEKTORÁTU Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE_ D.9.A.26_situace_v_protektoratu 05.04.2013 Ročník: devátý Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A SPOLEČNOST Předmět:DĚJEPIS Název: SITUACE V PROTEKTORÁTU Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA SITUACE V PROTEKTORÁTU
ANOTACE Dějepis 9.ročník Práce s textem – rozvoj čtenářské gramotnosti Orientace v textu Vyhledávání informací Práce na interaktivní tabuli
ÚKOL ROZDĚLTE SE DO DVOJIC; DOPLŇTE A VYSVĚTLETE POJMY TÝKAJÍCÍ SE ŽIVOTA V PROTEKTORÁTU; INFORMACE VYHLEDÁVEJTE NA PC NEBO V UČEBNÍM TEXTU ÚDAJE ZAPIŠTE DO CENTRÁLNÍHO PC TAK, ABY NA PROJEKTORU VZNIKL CELISTVÝ ZÁPIS
SITUACE V PROTEKTORÁTU Hospodářské zázemí Řízené válečné hospodářství Lístkový systém Černý trh Cenzura Omezení přístupu ke vzdělání PROTEKTORÁTNÍ POTRAVINOVÉ LÍSTKY
ŘEŠENÍ Hospodářské zázemí – Němci v protektorátu získali vyspělý průmysl – strojní, zbrojní, letecký; železárny, uhelné doly Řízené válečné hospodářství – podniky musely vyrábět s ohledem na válečné potřeby Lístkový systém – potraviny byly prodávány na příděl Černý trh – nákup potravin bez lístků, ale za přehnané ceny Cenzura – trestem smrti se trestal poslech zahraničního rozhlasu, či šíření nelegálních tiskovin Omezení přístupu ke vzdělání – počet středních škol snížen na polovinu, školám nařizován obsah učiva; povinná němčina; o vysokých školách níže
LIKVIDACE ČESKÉHO VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ 28.10. 1939 – výročí vzniku ČSR – v Praze demonstrace, hlavní účastníci vysokoškolští studenti Střelba nacistů , zabit učeň Václav Sedláček, těžce zraněn student Jan Opletal – za dva týdny zemřel Jeho pohřeb – opět demonstrace
VÁCLAV SEDLÁČEK JAN OPLETAL
ÚKOL Zjisti a zapiš důsledky demonstrace na Opletalově pohřbu POHŘEB JANA OPLETALA
ŘEŠENÍ Uzavřeny české vysoké školy až do konce války 9 studentů pro výstrahu zastřeleno 1140 studentů odvlečeno do koncentračního tábora 17. listopad se stal Mezinárodním dnem studentstva POMNÍK NA PAMÁTKU STUDENTSKÉ DEMONSTRACE PROTI KOMUNISMU NA NÁRODNÍ TŘÍDĚ V PRAZE
METODICKÝ NÁVOD Při seznámení s novou látkou kombinujeme různé postupy - skupinovou práci, samostatnou práci, klasický výklad a práci s obrazovým materiálem Zdůrazníme návaznost událostí 17. listopadu s moderními dějinami (1989) Klíčová slova: viz snímek 5 a 9 Inovace: vyhledávání na internetu, důraz na správné vnímání textu, uvádění informací z textu do souvislostí
POUŽITÉ ZDROJE S.4: Photo by User:Miaow Miaow, commons.wikimedia , [2013–04– 04 ]. Dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Protectorate_of_Bohemia_and_Moravia_ration_stamps_255.jpg S.7: autor neznámý, commons.wikimedia , [2013–04– 04 ]. Dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Opletal.gif autor neznámý, commons.wikimedia , [2013–04– 04 ]. Dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:V%C3%A1clav_Sedl%C3%A1%C4%8Dek.jpg S.8: autor neznámý, commons.wikimedia , [2013–04– 04 ]. Dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Poh%C5%99eb_Jana_Opletala.gif S.9:Rémi Diligent, commons.wikimedia , [2013–04– 04 ]. Dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:17listopadu89_pomnik_(detail).JPG