Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROMANTISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Česká poezie 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.15.
Rozbor uměleckého textu
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
ROMANTISMUS.
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
83.1 Skloňování zájmen, druhy
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
21.1 Útvary souměrné podle osy
George Gordon Byron Marcela Jurková.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaAnglický jazyk NázevSubject.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
KAREL JAROMÍR ERBEN - KYTICE Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Na topole nad jezerem Seděl vodník podvečerem:
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová DENÍK MYŠLENKY.POCITY.SOUKROMÍ. PLYNUTÍ ČASU.
REALISMUS a NATURALISMUS Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PRAVDIVOST?VĚROHODNOST?POZNÁNÍ?NEVYHNUTELNOST?OSUDOVOST?
RYTÍŘSKÁ EPIKA – ANGLIE Jaká je tvá představa o rytíři? Jaké vlastnosti jsou rytíři připisovány? Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová ROMANETO TAJUPLNOST ZÁHADA NAPĚTÍ.
VÝKLAD Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Umíš vypravovat, charakterizovat, popisovat, zapisovat a uvažovat?
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
JARO? LÉTO? ZIMA? PODZIM? ROČNÍ OBDOBÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Co mají společného zlomky
ROMANTISMUS.
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
EDGAR ALLAN POE ROMANTIK. PROZAIK A BÁSNÍK. LITERÁRNÍ TEORETIK.
Kultura 1. poloviny 19. století
VY_32_INOVACE_
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
I haven´t seen your ID card.

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROMANTISMUS TAJEMSTVÍ LÁSKY Nehleď lásku vyslovit, nevyřčena trvá jen; vánek pouhý pohne cit potichounku, neviděn. Vyznal jsem lásku lásce své, z celého srdce tak, třásl se, zimomřivě, bál. ach, odešla mi pak! A poté co mne nechala, poutník se dostavil, potichounku, neviděn: vzal ji, jen povzdech zbyl. Autor: Mgr. Miluše Korandová

Co už víme… ROMANTISMUS V LITERATUŘE: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co už víme… ROMANTISMUS V LITERATUŘE: Název má od slova román, protože představoval již v 17. století literární útvar, v němž převládaly bohaté, nápadité a neskutečné „dobrodružné“ děje, v němž byly líčeny neznámé kraje a neobvyklé scenérie, Ne ze skal, šíř vod, vřesů přebírat, obhlížet zvolna hvozd, kraj stinných změn, domov jen tvorů mimolidských snad, kročeji smrtelníků nedotčen; na horu, mimo stezky, neviděn kde stádo pohrdá svou ohradou; sám přes srázy, pěn pády předkloněn; to není samota, jen s Přírodou rozhovor, v obdivu nad její úrodou (…) Romantismus navazuje v polovině 18. století na klasicismus, který si kladl za úkol maximální dokonalost, uspořádanost a pevná pravidla.

Co se naučíme… Hlavní znaky romantismu: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co se naučíme… Hlavní znaky romantismu: individualismus a subjektivismus, romantický hrdina: cítí nějaký rozpor, chce změnit společnost, uniká z civilizace, ze společnosti, utíká do přírody - dokresluje pocity, příroda je ideální ve srovnání s ostatním světem, romantický hrdina touží po lásce, hrdina miluje nešťastně, hrdinové často páchají sebevraždu, často se směšují žánry (lyrické drama), do popředí se dostávají anglické prvky (záliba v přírodě - jezírka), autoři nezobrazovali skutečnost takovou jaká je, přírodní motivy, Byron, Coleridge, Shelley, Scott, Poe, Mácha, Erben atd.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co se naučíme… Přečti si jednotlivé úryvky ze světové a české poezie. Najdi výrazné prvky romantismu: příroda únik nenaplněná láska cesta individualismus fantazie prostředí kombinování žánrů

Práce s textem… romantismus - přiloha.docx Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Práce s textem… romantismus - přiloha.docx

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Něco navíc… V Máchově lyricko-epické básni najdi co nejvíce témat, která jsou typická pro romantismus. www.youtube.com/watch?v=EYajIEtEb3gJ.Tříska - Máj (2008) -YouTube www.lupomesky.cz/maj/

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk TAJEMSTVÍ LÁSKY Nehleď lásku vyslovit, nevyřčena trvá jen; vánek pouhý pohne cit potichounku, neviděn. Vyznal jsem lásku lásce své, z celého srdce tak, třásl se, zimomřivě, bál. ach, odešla mi pak! A poté co mne nechala, poutník se dostavil, potichounku, neviděn: vzal ji, jen povzdech zbyl. LOVE’S SECRET Never seek to tell thy love, Love that never told can be; For the gentle wind doth move Silently, invisibly. I told my love, I told my love, I told her all my heart, Trembling, cold, in ghastly fears. Ah! she did depart! Soon after she was gone from me, A traveller came by, Silently, invisibly: He took her with a sigh.

Co jsme se naučili… Odpověz na otázky: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co jsme se naučili… Odpověz na otázky: Vyjmenuj alespoň 3 představitele literárního romantismu. Časově ukotvi romantismus. Charakterizuj ve stručnosti kulturně-politickou situaci. Vyjmenuj alespoň 5 základních znaků literárního romantismu. Popiš typickou romantickou krajinu. Vzpomeň si na ukázku z filmového zpracování Máje. Co je příznačné z hlediska žánrů pro romantickou tvorbu?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zdroje: ChALOUPKA,Otakar. Příruční slovník české literatury od počátků do současnosti. 2. vyd. Brno: Nakladatelství KMa, 2007. ISBN 978-80-7309-463-8, str. 800-801. http://office.microsoft.com/cs-cz/images http://www.vzjp.cz/verse.htm#Wordsworth http://www. vysokeskoly.cz/maturitniotazky/ceskyjazyk/romantismus-ve-svetove-a-ceske-literature http://www.lipomesky.cz/maj http://www.youtube.com/watch2v=EYajlEtEb3g