Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROMANTISMUS TAJEMSTVÍ LÁSKY Nehleď lásku vyslovit, nevyřčena trvá jen; vánek pouhý pohne cit potichounku, neviděn. Vyznal jsem lásku lásce své, z celého srdce tak, třásl se, zimomřivě, bál. ach, odešla mi pak! A poté co mne nechala, poutník se dostavil, potichounku, neviděn: vzal ji, jen povzdech zbyl. Autor: Mgr. Miluše Korandová
Co už víme… ROMANTISMUS V LITERATUŘE: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co už víme… ROMANTISMUS V LITERATUŘE: Název má od slova román, protože představoval již v 17. století literární útvar, v němž převládaly bohaté, nápadité a neskutečné „dobrodružné“ děje, v němž byly líčeny neznámé kraje a neobvyklé scenérie, Ne ze skal, šíř vod, vřesů přebírat, obhlížet zvolna hvozd, kraj stinných změn, domov jen tvorů mimolidských snad, kročeji smrtelníků nedotčen; na horu, mimo stezky, neviděn kde stádo pohrdá svou ohradou; sám přes srázy, pěn pády předkloněn; to není samota, jen s Přírodou rozhovor, v obdivu nad její úrodou (…) Romantismus navazuje v polovině 18. století na klasicismus, který si kladl za úkol maximální dokonalost, uspořádanost a pevná pravidla.
Co se naučíme… Hlavní znaky romantismu: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co se naučíme… Hlavní znaky romantismu: individualismus a subjektivismus, romantický hrdina: cítí nějaký rozpor, chce změnit společnost, uniká z civilizace, ze společnosti, utíká do přírody - dokresluje pocity, příroda je ideální ve srovnání s ostatním světem, romantický hrdina touží po lásce, hrdina miluje nešťastně, hrdinové často páchají sebevraždu, často se směšují žánry (lyrické drama), do popředí se dostávají anglické prvky (záliba v přírodě - jezírka), autoři nezobrazovali skutečnost takovou jaká je, přírodní motivy, Byron, Coleridge, Shelley, Scott, Poe, Mácha, Erben atd.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co se naučíme… Přečti si jednotlivé úryvky ze světové a české poezie. Najdi výrazné prvky romantismu: příroda únik nenaplněná láska cesta individualismus fantazie prostředí kombinování žánrů
Práce s textem… romantismus - přiloha.docx Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Práce s textem… romantismus - přiloha.docx
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Něco navíc… V Máchově lyricko-epické básni najdi co nejvíce témat, která jsou typická pro romantismus. www.youtube.com/watch?v=EYajIEtEb3gJ.Tříska - Máj (2008) -YouTube www.lupomesky.cz/maj/
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk TAJEMSTVÍ LÁSKY Nehleď lásku vyslovit, nevyřčena trvá jen; vánek pouhý pohne cit potichounku, neviděn. Vyznal jsem lásku lásce své, z celého srdce tak, třásl se, zimomřivě, bál. ach, odešla mi pak! A poté co mne nechala, poutník se dostavil, potichounku, neviděn: vzal ji, jen povzdech zbyl. LOVE’S SECRET Never seek to tell thy love, Love that never told can be; For the gentle wind doth move Silently, invisibly. I told my love, I told my love, I told her all my heart, Trembling, cold, in ghastly fears. Ah! she did depart! Soon after she was gone from me, A traveller came by, Silently, invisibly: He took her with a sigh.
Co jsme se naučili… Odpověz na otázky: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co jsme se naučili… Odpověz na otázky: Vyjmenuj alespoň 3 představitele literárního romantismu. Časově ukotvi romantismus. Charakterizuj ve stručnosti kulturně-politickou situaci. Vyjmenuj alespoň 5 základních znaků literárního romantismu. Popiš typickou romantickou krajinu. Vzpomeň si na ukázku z filmového zpracování Máje. Co je příznačné z hlediska žánrů pro romantickou tvorbu?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zdroje: ChALOUPKA,Otakar. Příruční slovník české literatury od počátků do současnosti. 2. vyd. Brno: Nakladatelství KMa, 2007. ISBN 978-80-7309-463-8, str. 800-801. http://office.microsoft.com/cs-cz/images http://www.vzjp.cz/verse.htm#Wordsworth http://www. vysokeskoly.cz/maturitniotazky/ceskyjazyk/romantismus-ve-svetove-a-ceske-literature http://www.lipomesky.cz/maj http://www.youtube.com/watch2v=EYajlEtEb3g