ZLOMEK JAKO ČÁST CELKU
? Přeložte čtverec na dvě stejné části. Proveď prakticky: z papíru vystřihni čtverec a přehýbej.
Máš správné řešení?
? Přeložte obdélník na dvě stejné části. Proveď prakticky: z papíru vystřihni obdélník a přehýbej.
Máš správné řešení?
? Přeložte kruh na dvě stejné části. Proveď prakticky: z papíru vystřihni kruh a přehýbej.
Máš správné řešení?
V každém obrázku vybarvěte jednu část. Máš správné řešení?
Na kolik stejných částí jsme útvary dělili? Kolik jsme jich vybarvili ? Jak zapíšeme, že jsme vybarvili 1 část za dvou? Pomocí zlomku !!!
1 _ 2 ČITATEL ZLOMKOVÁ ČÁRA JMENOVATEL JMENOVATEL : udává, na kolik stejných částí jsme celek rozdělili. ČITATEL: udává, s kolika částmi z celku počítáme ZLOMKY ČTEME: jedna polovina, třetina, čtvrtina, desetina, dvacetina, třiadvacetina, osmapadesátina, setina
Rozdělte dané útvary na 4 stejné části. 1 3 4 4 1 3 4 4 1 3 4 4 1 3 4 4 1 3 4 4 Vždy jednu část vybarvěte a zapište, jaká část je vybarvena a jaká část vybarvena není.
V nakreslených obrázcích vybarvěte vždy tolik částí, kolik je zapsáno. 4 7 2 3 5 9 9 10 5 5 6 8 15
Zapiš pomocí zlomků, kolik části je vybarveno a kolik jich vybarveno není. 5 3 8 8 6 4 10 10 4 6 10 10 4 5 9 9 Máš správné řešení?
Znázornění zlomku na číselné ose 1 2 1 2 1 2 4 8 2 4 8 16 Všechny zlomky mají obraz v jediném bodě.
K daným bodům na číselné ose zapište zlomky. 1 6 8 4 8 2 8 3 10 6 10 8 10 1 1 10 1 2 8 10 2 12 10 3 2 18 10 1 2 5 10 10 15 10
Na číselné ose vyznač následující zlomky. 1 2 3 4 2 5 4 3 2 8 4 2 1 Rada na závěr: osu rýsujeme v takové velikosti, aby nám nečinilo problémy ji rozdělit na požadovaný počet dílů. Vždy tedy násobky jmenovatele.