Číselné řady VY_32_INOVACE_180320 8. září 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.
Popis úloh Číselné řady jsou v testech OSP zahrnuty okrajově, ale v TSP jsou běžně v části numerické myšlení. Většinou jde o to přijít na logicku vazbu mezi známými hodnotami a vyvodit podle této vazby, jak bude řada pokračovat. K řešení jsou potřeba jednoduché matematické úpravy – sčítání, odčítání, násobení, umocňování. Jde-li o běžně zapsanou řadu (např. 1, 3, 6, 10, 15, ?) jde o to, najít tzv. diferenci mezi dvěma po sobě jdoucími čísly (v našem příkladu je to 2, 3, 4, 5, …) a zjistit, jak bude řada diferencí pokračovat. Řešení naší řady tedy je 15 + 6 = 21. Někdy nejde o diferenci, ale jde o kvocient = podíl dvou po sobě jdoucích čísel (např. 1, 2, 4, 8, 16, ?. Řada kvocientů je 2, 2, 2, 2, …. Naše číselná řada bude tedy pokračovat číslem 16 . 2 = 32. 2
1. Jaké číslo lze doplnit na místo otazníku? 2 4 -2 3
2. Jaké číslo lze doplnit na místo otazníku? 6 2 -22 74 22 4
3. Jaká čísla lze doplnit na místo otazníků? 31, 54 34, 62 34, 55 31, 60 20, 20 5
4. Jaká čísla lze doplnit na místo otazníků? 2, 3 9, 4 -1, 4 4, 1 -4, 1 6
5. Jaké číslo lze doplnit na místo otazníku? 6 4 -2 -7 -10 7
6. Jaké číslo lze doplnit na místo otazníku? 16, 14, -8, 12, 4, 9, -2, 5, 1, ?, ? 1, 2 0, 1 ½, 1 0, -½ -1, 2 8
7. Jaké číslo lze doplnit na místo otazníku? 3 1/3 -9/2 11 7 9
8. Jaké číslo lze doplnit na místo otazníku? 13 6 2 -3 -8 10
9. Jaká čísla lze doplnit na místa otazníků? ½, 0, 2, 1, 8, -1, 32, ?, ?, -5, 576 3, 64 31, 63 -2, 324 -4, 126 3, 144 11
10. Jaká čísla lze doplnit na místa otazníků? 1, 2, 5, 9, 13, ?, ? 22, 35 16, 17 22, 21 16, 15 21, 34 12
11. Jaká čísla lze doplnit na místa otazníků? ?, 1, -3, -1, -1, 1, ?, 13 7, 5 6, 2 5, 1 3, 8 4, 3 13