NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Průběh a tvar státních hranic TÉMATICKÝ CELEK: Společenské a hos. prostředí ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0882
Průběh a tvar státních hranic
Každý stát má svůj charakteristický tvar území, lemovaný státní hranicí. Hranice státu představují určitou bariéru, která je přísně nebo volně střežena Hranice mohou vést po zemském povrchu, vzduchem, vodou i podzemí.
Hranice mohou být: 1/ přírodní (řeka, pásmo hor, údolí, linie mořského pobřeží – pobřežní vody) 2/ umělé a/ členité (klikaté) – hranice panství feudálů, na základě mírových smluv po válkách, podle rozšíření národů nebo náboženských skupin b/ přímočaré – většinou v pustých pouštních oblastech (Sahara, Arab. poloostrov) vznikaly dohodou mezi koloniálními velmocemi
Tvar státního území: 1/ výhodný – tvar blízký kruhu nebo čtverci (Polsko, Francie, Rumunsko) 2/ nevýhodný – extrémně protáhlý (Chile, Norsko) Některé státy nemají souvislé území (USA – Aljaška) Některé státy obklopuje území jiného státu (San Marino – Itálie), Vatikán,….
Schengenská smlouva: Podepsaly všechny státy EU kromě Kypru, Irska, Rumunska, Bulharska, Velká Británie a navíc Island, Norsko a Švýcarsko
Při stanovení hranic nově vznikajících států se uplatňuje hledisko historické, národnostní nebo kombinace obou těchto hledisek. Snahy o změnu státních hranic mohou být vedeny politicky, ale také vojensky.
Použitá literatura CHALUPA Petr – DEMEK Jaromír – RUX Jaromír. Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy – Lidé žijí a hospodaří na Zemi. 1. vydání. Praha: SPN, 2003.64s. ISBN 80-7235-004-8 http://www.livingstone.cz/img/mapy-zeme/usa-detail.jpg http://www.luko2.com/images/info_san_marino.gif