Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Filosofie úvod do problému....
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Metaetika Shrnutí.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filozofie empirismu, racionalismu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Filozofie osvícenství v Německu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Friedrich Nietzsche Tak pravil Zarathustra
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Filosofická antropologie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Základní filozofické otázky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Pozitivismus, novopozitivismus a iracionalismus Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit filozofické směry: pozitivismus, novopozitivismus a iracionalismus. Datum tvorby 27. 9. 2013

Pozitivismus Filozofický směr 19.st. Reaguje na spekulativní filozofii přelomu 18.a 19.st. A na rozvoj přírodních věd 3 fáze 1 Formulace základních východisek pozitivismu 2 empirokriticismus 3 Filozofie logického empirismu neboli novopozitivismu

Auguste Comte (1798-1857) Francouzský filozof Zakladatel pozitivismu Poznání má být pozitivní, založeno jen na naší smyslové zkušenosti Poznání má spočívat na vědeckých základech

Auguste Comte Zakládá empirickou sociologii Zásady pozitivní vědy rozšířil i na oblast společenských jevů 3 stadia vývoje společnosti MYTICKÉ vysvětlení jevů pomocí nadpřirozených sil FILOZOFICKÉ Vysvětlení skutečnosti pomocí filozofických pojmů (substance) POZITIVNÍ (VĚDĚCKÉ) skutečnost vysvětlována na základě faktů

Herbert Spencer (1820 – 1903) Části reality se chovají jako „agregáty“, které se střídavě diferencují a integrují a vyvíjejí se od nerovnováhy k rovnováze, a posléze k dalšímu ropadu Vliv přírodovědeckého materialismu a evolucionismu (Darwin)

John Stuart Mill (1806 – 1873) a empirokriticismus Představitel pozitivismu Zaměřen na logiku a etiku EMPIROKRITICISMUS opíral se jen o „čistou“ zkušenost- v ní nerozlišovat mezi fyzickými a duševními jevy Představitel: Richard Avenarius (1843 -1896)

Novopozitivismus = nebo také logický pozitivismus či logický empirismus Navazoval na myšlenky pozitivismu v 20.st. Omezil ještě výrazněji předmět filozofie Vědecká filozofie jako analýza vědeckého vyjadřování  analýza jazyka Význam: moderní logika a její aplikace na řešení filozofických problemů Představitelé: tzv. Vídeňský kroužek

Problémy novopozitivismu Problém filozofie jako vědy Nemůže být samostatnou vědou, pouze „pomocnice“ ostatních věd – analýza jimi používaného jazyka Problém vědy a vědeckého poznání obecně Pouze vědecké poznání je schopno poskytnout přesný a spolehlivý popis světa

Ludwig Wittgenstein (1889-1951) Svět je souhrnem faktů, nikoliv věcí Skutečnost se nám podává jako síť věcných stavů Nevidím strom (věc), ale vidím, že strom je kiívý (fakt) Fakta elementární či komplexní Obrazem faktů jsou naše myšlenky, které vyjadřujeme pomocí vět

Rudolf Carnap (1891- 1970) Německý filozof, matematik a logik Výroky je třeba převést na empiricky vykazatelné záznamy = protokoly, jedině ty je možné verifikovat Tzv. protokolární věty Vědecký jazyk by mělo být možno převést na jazyk fyzikální

Iracionalismus Označení pro filozofické směry, které neuspokojuje jednostranný způsob využití rozumu a to, co objevila novověká věda Duchovní a citové poznání (x rozumové poznání) Podstatou světa = mimozemský princip Představitelé: Arthur Schopenhauer Fridrich Nietzsche

Arthur Schopenhauer (1788- 1860) Německý filozof Základní životní princip = temný pud, neukojitelná trýzeň, vůle k životu Podstatou vůle je neustále něco chtít Člověk neustále něco chce, trápí se, když to nemá a trápí se i po získání předmětu své touhy, protože už ho nechce a chce něco jiného utlumit trýzeň nelze hromaděním předmětů Může ji pouze omezit = umělecká tvorba, filozofie či život v askezi Dílo: Svět jako vůle a představa

Fridrich Nietzsche (1844-1900) Německý filozof Inspiroval se Schopenhauerem Vůle je pro něj pozitivní silou Vůle k moci (agresivní a panovačná) Vůle se potřebuje neustále něčeho zmocňovat

Fridrich Nietzsche Vůle si žádá, aby jí bylo vše podrobeno Sama sobě klade měřítko hodnot – dobré je to, co chce vůle Západní kultura vytvořila hierarchii hodnot, která je v rozporu s povahou vůle Křesťanství a jeho ideál morálního jednání. Kdy je vnucována pokora a poslušnost = slabošství a otroctví je třeba přehodnotit všechny hodnoty a zavést panskou morálku Člověk by se měl zřeknout všeho, co ho brzdí – činí slabochem  nutno stát se nadčlověkem Dílo: Tak pravit Zarathustra

Otázky Jak dělíme pozitivismus? Čím se lišil novopozitivismus od pozitivismu? Čeho je zakladatel Auguste Comte? Co je základním životním principem podle Schopenhauera? Vysvětlete koncepci vůle podle Nietzscheho. Uveďte dílo Fridricha Nietzscheho.

Zdroje BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 8071821470. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0 AUTOR NEUVEDEN. . http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Herbert_Spencer.jpg AUTOR NEUVEDEN. . http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:JohnStuartMill.JPG AUTOR NEUVEDEN. . http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schopenhauer.jpg Gustav-Adolf Schultze. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nietzsche1882.jpg AUTOR NEUVEDEN. . http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ludwig_Wittgenstein_1910.jpg