ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská nauka Volvy v ČR ; VY_32_INOVACE_D2_13
Advertisements

Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Přehled volebních systémů Vojtěch Filipovský
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Dělba moci.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_409.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS)
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Michal Dosoudil Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových.
Název školy: Základní škola Městec Králové
POLITOLOGIE TEST Co nepatří mezi základní funkci voleb ? A.Legitimizování moci B.Výchova voličů C.Finanční zisk pro politické strany D.Sestavování.
Renata Moučková Gabriela Sedláková Markéta Černá
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Parlament I. republika 2 komory „Národní shromáždění“ Poslanecká sněmovna a Senát Sněmovna: 300 poslanců 6 let ČR komory „Parlament ČR“ Poslanecká.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Jak a kam volíme u nás?. Ve volbách vybírají své politické ……………………………….., kteří reprezentují jejich ……………………………….. (Dufek,
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Soudní soustava NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 08 – Prezident - přehled NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY Prvky volebního systému jsou: Volební obvody – jejich velikost = kolik mandátů lze získat a tvar Volební obvody – jejich velikost.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
DEMOKRACIE A PRÁVNÍ STÁT, VOLBY
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
volby Volební systémy v demokratických zemích
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Politická geografie Volební systém ČR
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
POLITICKÝ PLURALISMUS
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 15 – Volební systémy NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, 370 01 České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Stát a právo ROČNÍK 3.- HŠ DATUM TVORBY Listopad 2013

Anotace Prezentace: seznámí žáky s volebními systémy, které se v ČR používají, a vysvětlí jejich rozdíly Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení

Volební systémy

Volební systémy metody, kterými se hlasy odevzdané občany ve volbách převádějí na odpovídající počet mandátů v ČR se užívají dva základní systémy: poměrný většinový

Poměrný (proporční) systém mandáty se přidělují v poměru, který přibližně odpovídá poměru hlasů, které strana ve volbách získala na hlasovacím lístku je uvedena politická strana a poté seznam kandidátů v pořadí stanoveném stranou volič může pomocí preferenčních hlasů („kroužkováním“) měnit pořadí kandidátů obvykle existuje minimální hranice pro vstup do příslušného zastupitelského orgánu (v ČR 5%)

Výhody a nevýhody poměrného systému Výhoda: je demokratičtější – lépe reprezentuje rozložení názorů mezi voliči Nevýhoda: do parlamentu se dostane velký počet stran, což vede k tvorbě mnohdy křehkých a nesourodých koalic, a tím i k nestabilitě vlády

Většinový systém mandát v příslušném volebním obvodu je přidělen konkrétnímu kandidátovi, který zvítězil na hlasovacím lístku je jedno konkrétní jméno kandidáta může být jednokolový nebo vícekolový

Jedno- a vícekolový většinový systém Jednokolový – „vítěz bere vše“ – tj. kandidát s nejvyšším počtem hlasů je zvolen Vícekolový (u nás dvoukolový) v 1. kole je kandidát zvolen, pokud získá více než 50 % hlasů není-li takový, postupují dva nejlepší kandidáti do 2. kola v 2. kole vítězí kandidát s většinou hlasů

Výhody a nevýhody většinového systému spjatost zvoleného kandidáta s konkrétním obvodem – tj. odpovědnost konkrétního člověka konkrétním voličům nahrává vzniku výrazné většiny v parlamentu, a tím i ke vzniku stabilní vlády je vhodný při volbě do konkrétní funkce (např. prezident) Nevýhody: velké procento propadlých hlasů neodráží rozložení voličských postojů (obrovskou úlohu hraje stanovení volebních obvodů) pomáhá velkým stranám nutí voliče strategicky myslet a volit např. jiného kandidáta, který má však šanci postoupit do 2. kola

Volební systémy u nás Poměrný systém: Většinový dvoukolový systém: obecní zastupitelstva krajská zastupitelstva Poslanecká sněmovna Evropský parlament Většinový dvoukolový systém: Senát prezident

Shrnutí existují dva hlavní volební systémy – poměrný a většinový poměrný systém stanovuje mandáty podle procenta hlasů, které strana získala většinový systém stanovuje konkrétního vítěze v daném obvodu u nás se používají oba tyto systémy

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Volebn%C3%AD_syst%C3%A9my http://cs.wikipedia.org/wiki/Propor%C4%8Dn%C3%AD_volebn%C3%AD_syst%C3%A9m http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bt%C5%A1inov%C3%BD_volebn%C3%AD_syst%C3%A9m