Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : říjen 2013 Název :VY_42_INOVACE_4.2.1 G_ 14 Téma : Trojúhelník Ročník : 7. Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/21.3068
Anotace: Prezentace seznámí žáky s druhy a vlastnostmi trojúhelníků. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli a slouží jako pomůcka k výkladu geometrie. Pracovní listy lze vyplnit i pomocí funkce pera. Lze je rovněž použít tištěné na papíře. Cílová skupina: 7.ročník
Trojúhelník
Značení trojúhelníku: c b B a C
Trojúhelníková nerovnost A c b B a C a + b > c a + c > b b + c > a Součet dvou stran je vždy větší než strana třetí.
Součet všech tří vnitřních úhlů v trojúhelníku je 180°. A α β γ B C α + β + γ = 180°
Ostroúhlý trojúhelník. Všechny úhly jsou menší než 90.̊
Pravoúhlý trojúhelník Jeden pravý (90°) úhel. odvěsna přepona odvěsna
Tupoúhlý trojúhelník Jeden úhel větší než 90°.
Rovnoramenný trojúhelník r r z Má dvě stejně dlouhé strany - ramena, jedna strana je odlišná - základna
Rovnostranný trojúhelník Všechny strany stejně velké. Všechny úhly 60°.
Najdi trojúhelník: b c b c a a b a) pravoúhlý b) rovnoramenný c) rovnostranný b c b c a a b
Sestroj pravoúhlý rovnoramenný trojúhelník Sestroj pravoúhlý rovnoramenný trojúhelník. Lze takový trojúhelník sestrojit? Ano, například takto: K L M
Rozhodni, zda lze sestrojit trojúhelník se stranami: a=25cm b= 36cm c=14cm k=89dm l=56dm m=54dm d=123m e=284m f=598m o=6mm p=13mm r=8mm r=47cm s=21cm t=16cm Ano Ne
α=68° β=87° γ=25° Ano α=93° β=65° γ=25° Ne α=39° β=47° γ=94° Rozhodni, zda lze sestrojit trojúhelník s vnitřními úhly: α=68° β=87° γ=25° α=93° β=65° γ=25° α=39° β=47° γ=94° α=115° β=19° γ=46° α=78° β=28° γ=74° Ano Ne
Ilustrace – www.office.microsoft.com