Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková Číslo VY_32_Inovace_3450 Název Tvorba úvodníku Téma hodiny Předmět Mladý žurnalista Ročník/y/ 8. Anotace Materiál seznamuje v rámci mediální a komunikační výchovy s úvodníkem, dává návod na jeho tvorbu, seznamuje s umístěním a obsahuje i zajímavé znalostní úkoly. Materiál je určen pro volitelný předmět Mladý žurnalista. Očekávaný výstup Vyhledá v tisku úvodník. Odpovídá na otázky, hledá v pramenech odpovědi. Ve školním časopise vyhledává tento novinářský žánr. Umí jej sám také sestavit. Druh učebního materiálu Prezentace
TVORBA ÚVODNÍKU UMÍSTĚNÍ OBSAH ÚKOLY
= EDITORIAL OBJEVUJE SE VELKÝCH TIŠTĚNÝCH MÉDIÍCH PÍŠE JEJ OBVYKLE ŠÉFREDAKTOR = JE TO KOMENTÁŘ NA DŮLEŽITÉ TÉMA DŘÍVE NA TITULNÍ STRANĚ NOVIN DNES TÉMĚŘ VYTLAČEN ZPRÁVAMI
Obsahuje názory na současné aktuální dění Je psán srozumitelně, kultivovaně, věcně Jeho obsahem mohou být např. témata: - aktuální dění na politické scéně - reforma školství - šíření nebezpečných nemocí - hrozba válečného konfliktu - mezilidské vztahy - mimořádné sportovní úspěchy ČR
JAK SE TĚŠÍŠ NA ÚKOLY? 1. VE KTERÝCH VELKÝCH NOVINÁCH SE DOSUD ÚVODNÍK OBJEVUJE? V LIDOVÝCH NOVINÁCH 2. KTERÝ PŘEDNÍ SPISOVATEL DO NICH DŘÍVE PSAL SLAVNÉ ÚVODNÍKY? KAREL ČAPEK 3. ZJISTI V KECÁLKOVI, KTEŘÍ ŽÁCI PÍŠÍ ÚVODNÍKY A CO JE JICH OBSAHEM? ANEŽKA PÍSAŘÍKOVÁ, FRANTIŠEK ŽÁROVSKÝ OBSAHEM JE ŠKOLA, PRÁZDNINY, AKTUÁLNÍ AKCE, VYSVĚDČENÍ ATD.
Archiv školních časopisů Kecálek Zdroje a prameny: Archiv autora Archiv školních časopisů Kecálek http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=noviny#mt:0 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=RADOST#pg:3|mt:0|