Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBO Ř ANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_181_SAMOHLÁSKY Téma: ROZD Ě LENÍ.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
TEORIE GRAMATIKY (ASJ/TG)
Rozdělení hlásek DUM 14/1.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
schodišťový stupeň schodišťové rameno
R U Č N Í Ř E Z Á N Í D Ř E V A.
Tato prezentace byla vytvořena
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Hlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu:Listopad 2011 Číslo.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Německá výslovnost.
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Samohlásky a souhlásky
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
Dýchací soustava.
Ezofageální – jícnový hlas
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Elektronový obal atomu
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640 Autor: Mgr. Helena Roflíková Název:VY_32_INOVACE_09_I.Čj4_HLÁSKOSLOVÍ Téma: Hláskosloví Název.
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
JAK MŮŽE PAPOUŠEK ŠEDÝ PRODUKOVAT LIDSKOU ŘEČ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
VY_32_INOVACE_AUT2_09 Dynamika jízdy.
SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
tvorba hlásek českého jazyka
VY 32 INOVACE 361.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA NEDOMICE, okres Mělník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Ľubica Čambálová
Segmentálny podsystém 1. časť
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Popis svalových skupin
Transkript prezentace:

Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok

Třídění hlásek - 1. samohlásky; 2. souhlásky - vzájemně liší z mnoha hledisek Z objektivního hlediska rozeznáváme dva základní okruhy dělení: artikulační (podle nastavení mluvidel a jejich pohybů) akustické (podle zvukové stavby hlásek)

Základní typy artikulace artikulace vokalická – vokály se tvoří při otevřené štěrbině (glottidě) – APERTURA artikulace konsonantická – konsonanty (šumové hlásky) se tvoří vytvořením překážky výdechovému proudu – STRIKTURA

Akustický signál řeči samohlásky → základem je tón (periodické zvuky) souhlásky → základem je šum (neperiodické zvuky); Vznikají buď průchodem výdechového vzduchu úžinou nebo náhlým uvolněním závěru. + hlásky pomezní: sonory l, r ,m, n, ň (se souhláskami mají společný způsob tvoření, a tím i jistou míru šumu, se samohláskami je spojuje tónová složka vzniklá rezonancí) hláska klouzavá j a ṷ

Samohlásky Opozice kvantity čeština má 10 samohlásek (vokalických fonémů) těmto fonémům odpovídá 14 grafémů (+ y, ý, ů, ě) (+ 3 diftongy) Opozice kvantity 5 korelačních dvojic (dlouhý člen páru by měl vykazovat zhruba dvojnásobné trvání oproti členu krátkému) kvantita je v češtině významotvorná: dráha x drahá; mysli x myslí; jejich x jejích ojediněle dublety (ovšem stylisticky nerovnocenné): pero – péro; dveře – dvéře

Artikulace samohlásek - artikulační podstatou samohlásek je nastavení určitého tvaru zvukovodu na hrtanem pomocí jazyka a rtů Vokalický trojúhelník schematický systém vokalických fonémů, který naznačuje rozdíly založené na pohybu jazyka při tvoření jednotlivých samohlásek posun horizontální: přední-střední-zadní posun vertikální: vysoké-středové-nízké zaokrouhlení rtů (labializace) – v případě zadních samohlásek o, ó, u, ú

Tvar úst při českých vokálech

Popis českých samohlásek Nízké střední samohlásky [a, á] jsou nejblíže neutrálnímu artikulačnímu postavení čelistní úhel je při jejich tvoření největší, samohlásky [a, á] jsou nejotevřenější jazyk zůstává ve střední (neutrální) poloze – spočívá celou hmotou ve spodině dutiny ústní plocha retní štěrbiny je největší, rty se na artikulaci aktivně nepodílejí dlouhá samohláska bývá nižší a zadnější

Přední středové samohlásky [e, é] proti artikulačnímu postavení [a] jsou charakterizovány posunutím jazyka mírně vpřed, hrot jazyka se zvedá ke kořenům horních řezáků dlouhé [é] bývá poněkud přednější a zavřenější než [e] krátké. Pozn.: střední středová samohláska (neutrální samohláska)

Přední vysoké samohlásky [i, í] při jejich artikulaci se hmota jazyka posouvá vpřed a vzhůru k tvrdému patru a hrot jazyka se dotýká ostří dolních řezáků posunutí jazyka vpřed má za následek značné zvětšení dutiny hrdelní, která se tím prodlužuje a zasahuje až k přední části měkkého patra čelistní úhel je při jejich tvoření nejmenší; rty jsou nejvíce sblíženy samohlásky [i, í] jsou ze všech českých samohlásek nejzavřenější při dlouhém [í] největší artikulační posun jazyka vpřed a vzhůru

Zadní středové samohlásky [o, ó] při jejich tvoření se jazyk posunuje v horizontálním směru dozadu, mírně se zvedá směrem k měkkému patru a hrot jazyka se nachází volně v dutině ústní zvýšením polohy jazyka je dutina ústní zúžena a dutina hrdelní se prodlužuje rty jsou aktivní, mírně zaokrouhleny (labializovány) dlouhé [ó] bývá o něco zadnější a zavřenější, případně zaokrouhlenější

Zadní vysoké samohlásky [u, ú] při tvoření dvojice samohlásek vysokých zadních je jazyk posunut nejvíce dozadu a vzhůru rty, artikulačně aktivní, jsou silně zaokrouhleny (labializovány) a vytvářejí štěrbinu s nejmenší plochou; rty jsou též mírně protaženy dopředu tvar rtů při tvoření [u, ú] výrazně ovlivňuje akustický výsledek samohlásek dlouhá samohláska bývá artikulována poněkud více vzadu a je o něco zavřenější

Dvojhlásky (diftongy) spojení dvou samohlásek v jedné slabice české ou + v citoslovcích a přejatých slovech au a v přejatých slovech eu v dvojhlásce se spojuje samohláskový prvek, který vytváří jádro dvojhlásky (vrchol diftongu) s prvkem označovaným jako polosamohláska skutečnou vokaličnost zachovává první část, zatímco koncový u-ový prvek je oslabený (a proto nemá schopnost tvořit slabiku); v češtině se vyskytují pouze dvojhlásky klesavé

Klasifikace samohlásek podle tvoření samohlásek ve vztahu k poloze jazyka: a) horizontální hledisko (PŘEDNÍ-STŘEDNÍ-ZADNÍ); b) vertikální hledisko (VYSOKÉ-STŘEDOVÉ-NÍZKÉ) podle účasti rtů (ZAOKROUHLENÁ- NEZAOKROUHLENÁ) podle délky (KRÁTKÁ – DLOUHÁ)