Vliv extrémně kyselého prostředí na rostliny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Advertisements

Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
2014 BACTERIA AND ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
E COSYSTEM Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
LICHENS Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah publikací (sdělení) odpovídá výlučně autor. Publikace (sdělení) nereprezentují.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PEDOLOGY AND SOIL PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Conservation biology, vocabulary Metodické pokyny : Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo06 Označení materiáluevo06_Conservation.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Native Americans in North America I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-1 Šablona: II/2 Inovace a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Název SŠ: SŠ-COPt Uherský Brod Autor: Ing. Hana Kubišová, Ph.D. Název prezentace (DUMu): Metallic Materials Název sady: Technical English for students.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ / / Č ÍSLO.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Art Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-29 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků.
Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_AJ.7.A+B.08_countable_and_uncountable_nouns Název: Countable and.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 01 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
ANIMALS DO YOU KNOW THESE ANIMALS?.  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE  ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ  projekt v rámci vzdělávacího.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace AUTOR: Mgr. Marta Rozsívalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Angličtina 6. a 7.ročník TEMA: Animals world ČÍSLO.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
P OPULATION Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast The Czech Republic Datum vytvoření Ročník2. ročník,
Hydrology II Tematická oblast The Czech Republic Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
Articles Tematická oblast Slovní zásoba a gramatika Datum vytvoření
The enviroment and its protection
Natural Resources Tematická oblast The Czech Republic Datum vytvoření
Digitální učební materiál
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
The distribution of plants, where can plants grow
Autor: Mgr. Helena Blechová
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digital Photography Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
The enviromental problems
Transkript prezentace:

Vliv extrémně kyselého prostředí na rostliny Případové studie Rio Tinto M. Barták OFAR ÚEB PřF MU Brno Svyužitím mateiálu zahraničních autorů: Felipe Gomez

Celosvětové rozšíření půd s nízkým a extrémně nízkým pH

Léta 80.-90. (Problematika kyselých dešťů)

Průmyslová činnost: emise oxidů síry, oxidů dusíku

Dostupné formy dusíku v půdě (vztah k aciditě)

Soil acidity is a natural and induced chemical condition of soils that can: decrease the availability of essential nutrients; increase the impact of toxic elements; decrease plant production and water use; affect essential soil biological functions like nitrogenfixation; and make soil more vulnerable to soil structure decline and erosion. The process of soil acidification is a potentially serious land degradation

Nízké pH půdy: snížená dostupnost ostatních iontů

Nízké pH půdy: snížená dostupnost ostatních iontů

V nízkém pH půdy: nárůst koncentrace Al3+ iontů

Nízké pH: redukce růstu jako důsledek sníženého příjmu iontů Makro i mikroelementů)

Spain’s “red river” is one of the most recognizable bodies of water in the country due to its deep red color. Known as the birthplace of the Copper and Bronze Age and the origin of Columbus’s 1492 expedition, its significance in history can’t be denied, but what caused its crimson hue? Some say that 5,000 years of mining pollution has made the river’s waters highly acidic (pH 1.7-2.5) and rich in heavy metals. However, the presence of chemolithotrophic organisms in the water has led others to believe that iron-oxidizing bacteria and sulfur-oxidizing bacteria are the true culprits. Whichever the case, Rio Tinto remains one of Spain’s marvelous but perilously “un-swimmable” rivers.

from Río Tinto. (a) Filamentous green algae Klebsormidium sp  from Río Tinto. (a) Filamentous green algae Klebsormidium sp.; (b) Diatoms; (c) Green algaeChlamydomonas spp.; (d) Heliozoa Actinophrys sp.

Humic acid is especially beneficial in freeing up nutrients in the soil so that they are made available to the plant as needed. For instance if an aluminum molecule is binded with a phosphorus one, humic acid detaches them making the phosphorus available for the plant. Humic acid is also especially important because of its ability to chelate micronutrients increasing their bio-availability.

International Journal of Plant & Soil Science 7(1): 1-18, 2015; Article no.IJPSS.2015.127 ISSN: 2320-7035 SCIENCEDOMAIN international www.sciencedomain.org Forest Dieback as Affected by Soil Pollution with Special Reference to Montane Forests - A Review H. K. S. G. Gunadasa1* and P. I. Yapa2

Acidifikace lesních ekosystémů (´kysele deště´) Fenomén: zlátnutí jehlic Vyplavování iontů Ca, Mg Projev: ´Fyziologického sucha´ Odumírání nejmladšího ročníku jehlic

Dámy a pánové, Děkuji Vám za pozornost