4 Abiotické faktory voda, vzduch, půda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jarní rostliny.
Advertisements

Abiotické podmínky prostředí
Dvouděložné rostliny.
EKOLOGIE.
Poznávání přírodnin.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
EKOSYSTÉM RYBNÍKA Ekologický přírodopis pro 6
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Byliny.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:VY_32_INOVACE_D Rostliny.v.okoli.obce.
Voda a vzduch.
Světlo, sluneční záření
Abiotické faktory prostředí
Abiotické faktory prostředí
Nižší rostliny Řasy.
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Krajina a životní prostředí
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Půda skupina č. 2 Chřibková, Brandýsová, Štrohalmová, Kuková, Korphová.
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
Působení ekologických faktorů
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Biosféra.
JARO Jaro je roční období, které začíná 21. března.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Jarní rostliny.
Blatouch bahenní.
Vznik a vývoj atmosféry Země
Blatouch bahenní. Pryskyřník prudký Sasanka hajní.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
EKOLOGIE A OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ RNDr.Jaroslav Kohout.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
K RAJINNÁ SFÉRA. obsah krajina krajinná sféra příroda přírodní krajinná sféra litosféra pedosféra hydrosféra atmosféra biosféra kontrolní otázky.
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název prezentace (DUMu): Voda
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název prezentace (DUMu): Půda
VY_32_INOVACE_Sib_III_14 Byliny
17 ZÁKON O OCHRANĚ PŘÍRODY A KRAJINY
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Součásti neživé přírody
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
2 AUTEKOLOGIE.
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
19 NATURA 2000 Ochrana přírody a EU.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
9 BIOMY.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
8 SYNEKOLOGIE Společenstva.
5 ŽIVOTNÍ STRATEGIE.
Půdy.
Abiotický faktor voda.
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
12 VÝVOJ EKOSYSTÉMU Sukcese.
13 BIOSFÉRA.
Abiotický faktor půda.
Transkript prezentace:

4 Abiotické faktory voda, vzduch, půda

Voda Na Zemi ve 3 skupenstvích Vodní plochy 2/3 povrchu Jen 3% sladké vody(2/3 v ledovcích) Tlak vody přímo úměrný hloubce-adaptace Hustota 775x větší než vzduch Propustnost světla(cm-2OOm) Hospodaření s vodou-adaptace Rostliny-hydrofilní,hygrofilní,mezofilní,xerofilní

Které vodní autotrofní organismy jsou schopné fotosntézy v největších hloubkách A - Chaluhy B - Ruduchy C - Zelené řasy D - Krásnoočka

Správné řešení B - Ruduchy

Rozložení vody na Zemi

Koloběh vody

Vzduch Stratifikace atmosféry-život v troposféře Ozonosféra 2O-3Okm,ochrana před UV Kyslík21%,oxid uhličitý O,O36%,dusík78% Hustota 775x méně než voda Tlak klesá s nadmořskou výškou Proudění vzduchu – vítr pozitivní význam-opylení,přenos semen... negativní význam-ničení porostů,vysoušení

Půda Zvětráváním litosféry Složka pevná,kapalná i plynná Druhy půd - podle velikosti částic Typy půd - podle půdních horizontů pH půdy-kyselé,zásadité Obsah solí - halofyty

Ekologická nika Vyjadřuje funkci druhu ve společenstvu,vy-jadřuje požadavky na prostor,podmínky prostředí,vztah k potravě(prostorová a po-travní nika).Niky různých druhů se mohou částečně překrývat, nikdy však nemohou být totožné. Habitat–stanoviště,biotop-část prostoru,kde organismus žije Lokalita-geograficky vymezený biotop

Vyberte druh hydrofilní(hydrofyt) A-plicník lékařský B-stulík žlutý C-pryskyřník prudký D-smetánka lékařská

Vyberte druh xerofilní(xerofyt) A-kopretina luční B-ocún jesenní C-sasanka hájní D-netřesk zední

Vyberte druh hygrofilní(hygrofyt) A-blatouch bahenní B-jetel luční C-kokořík vonný D-hluchavka nachová

Správná řeření Hydrofyt B – stulík Xerofyt D – netřesk Hygrofyt A - blatouch

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Watercycleczechhigh.jpg Kislinger F.,Laníková J., Šlégr.J.:Biologie IV(Základy ekologie), Gymnázium v Klatovech 1994 Storch D., Mihulka S.:Ekologie ,ISBN 80-86088-12-0,Praha 1997 Losos B. a kol.: Ekologie živočichů, SPN Praha 1987 Slavíková j.: Ekologie rostlin,SPN Praha 1986 Schema vytvořil autor