Pedagogika jako vědecká disciplína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pedagogiky Studijní opora pro studenty předmětu
Advertisements

Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Pedagogika volného času (VČ)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pojetí výchovy a její hlavní rysy
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Úvod do psychologie
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
Management pro vychovatele PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Bc. Lektorství cizích jazyků
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Základy speciální pedagogiky
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová. Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. (J. A. Komenský)
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Bakalářské STUDIUM
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
Pedagogický management 2005 J. Šťáva katedra pedagogiky tel
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Základní pojmy speciální pedagogiky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Transkript prezentace:

Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky

Termín pedagogika původ z antického Řecka – paidagógos (pais = dítě, aigen = vésti) jako vědecká disciplína od 19. století – vydělena z filosofie věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života a společnosti pedagogika je věda o permanentní výchově a vzdělávání (edukaci)

Charakter pedagogiky jako věda o edukaci zahrnuje teorii i praxi charakter normativní, explorativní, explanativní normativní charakter - pedagogika stanovuje určité normy, vzory, doporučení, cíle, jak realizovat edukaci explorativní charakter - pedagogika zkoumá , je založena na poznatcích získaných z výzkumu explanativní charakter - pedagogika zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační reality

předmětem pedagogiky je VÝCHOVA

Význam pedagogiky teoretický a praktický teoretický - odhalení zákonitostí výchovy a důležité úlohy v životě jedince a společnosti praktický – soubor podnětů pro edukační aktivity všem výchovným a školským pracovníkům, rodičům i pracovníkům souvisejících profesí

Úkoly pedagogiky pedagogika plní tři úkoly analytické úkoly - zkoumá aktuální výchovnou realitu verifikační úkoly - ověřuje, zda dosud platí určité poznatky prognostické úkoly - formuluje perspektivní výchovné cíle

Obsahová náplň pedagogiky je nutné rozdělení na specializované disciplíny podle obsahu zkoumání (např. obecná pedagogika, teorie výchovy, obecná didaktika, pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání) podle věku (např. předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská, andragogika, gerontagogika) podle fází společenského vývoje (např. antická, křesťanská, renesanční, reformní, moderní) podle oblastí aplikace (např. rodinná, sociální, profesní, pedagogika volného času, výchova v organizacích dětí a mládeže) speciálně pedagogické vědy (psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, oftalmopedie, etopedie)

Účel a poslání pedagogiky být normální vědou atributy jasně vymezený předmět bádání a jeho teorii výzkum a jeho metodologii infrastruktura s podpůrnými institucemi pro fungování vědy

Metody pedagogiky kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky - pedagogické ideje klasiků a doklady o vývoji pojetí a organizaci výchovy ve společnosti a výchovných institucích současné pedagogické zkušenosti - škol, výchovných a vzdělávacích zařízení, hromadných sdělovacích prostředků, pracovišť, organizací a rodiny

Literatura JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001. POSPÍŠIL, R. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2009. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/index.html PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001. SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.