Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOCNINY s přirozeným exponentem
Advertisements

Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Pravidla pro počítání s mocninami
Pravidla pro počítání s mocninami
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Logaritmus a věty o logaritmech
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.01 Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Počítáme s celými čísly
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MOCNINY s přirozeným exponentem
1. Mocnina s přirozeným mocnitelem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: 
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pravidla pro počítání s mocninami.
Desetinná čísla – dělení
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
S celočíselným exponentam
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Mocniny a odmocniny Podmínky používání prezentace
Racionální čísla.
Číselné výrazy s proměnnou
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
Druhá mocnina a odmocnina
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Mocnina součinu, zlomku a mocniny
1. Najdi násobky čísel 4 a Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické.
Pravidla pro počítání s mocninami
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
MOCNINY.
13x2y3 0,2r3s5 ab3 . a4b2 4p3 + 5p3 Početní výkony s mocninami
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
Dělení racionálních čísel
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Transkript prezentace:

Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA POČÍTÁNÍ S MOCNINAMI Autor: Ing. Zdeněk Šťastný Název pomůcky: VY_42_INOVACE_19/III. SADA Anotace: Prezentace je určena pro 8. ročník, výklad učiva mocniny, používání tabulek mocnin, pravidla pro počítání s mocninami. Období: září – prosinec 2011

Druhá mocnina Co je to druhá mocnina? a) Druhý příklad v pořadí b) Součin dvou stejných čísel c) Druhá moc Niny Samozřejmě je to součin dvou stejných čísel, což můžeme zapsat ve tvaru : a2 = a . a Čteme ,, á na druhou ´´

Musíme znát zpaměti 2. mocniny čísel do 15 02 = 0 62 = 36 122 = 144 12 = 1 72 = 49 132 = 169 22 = 4 82 = 64 142 = 196 32 = 9 92 = 81 152 = 225 42 =16 102 = 100 52 =25 112 = 121

Druhá mocnina celých čísel menších než 1000 Tyto mocniny budeme vyhledávat v tabulkách, např.: 212= 441 672= 4489 1432= 20449 3292= 108241 6492= 421201 9532= 908209 Pro kontrolu si uvědom, že poslední cifra výsledku musí odpovídat mocnině poslední číslice daného čísla !!!

A co 2.mocnina záporného čísla ? a) výsledek je kladný b) výsledek je záporný c) nelze vypočítat Jelikož (-2).(-2) = 4 , druhá mocnina záporného čísla je vždy kladná!!! pozor ! (-5)2 = 25 ale -52 = -25 mocnina má přednost před odčítáním, umocňuje se pouze 5

Jak na druhou mocninu desetinných čísel? je třeba používat max. 3 platné číslice, ve výsledku oddělíme dvojnásobek desetinných míst, např.: 0,62=0,36 1,32=1,69 0,152=0,0225 3,82=14,44 5,632=31,6969 0,6782=0,459684 (-0,7)2=0,49 (-35,6)2=1267,36 (-8,63)2=74,4769 opět je možná kontrola posledních číslic…

je to součin 3 stejných čísel a3 = a . a . a čteme: ,, á na třetí´´ Třetí mocnina je to součin 3 stejných čísel a3 = a . a . a čteme: ,, á na třetí´´ Měli bychom znát zpaměti 3. mocninu čísel do 5 03 = 0 13 = 1 23 = 8 33 = 27 43 = 64 53 = 125

3.mocnina čísel celých a desetinných Opět uvažujeme 3 platné číslice, oddělujeme trojnásobný počet desetinných míst 63 =21 113 = 1331 673 = 300763 1643 = 4410944 (-8)3 = -512 (-14)3 =- 2744 (-41)3 = -68921 (-348)3 = -42144192 0,23 = 0,008 (-0,04)3 = -0,000064 2,163 = 10,077696 (-32,8)3 = -35287,552 3. MOCNINA ZÁPORNÉHO ČÍSLA JE VŽDY ZÁPORNÁ!!!

Mocniny s přirozeným mocnitelem Pro každé přirozené číslo n je n-tá mocnina čísla a součin, ve kterém je n činitelů čísla a, tzn.,že se v součinu opakuje číslo tolikrát, jaký je mocnitel ( exponent ) an = a . a . a . … . a celkem n- krát

Pravidla pro počítání s mocninami Součin mocnin se stejným základem am . an = am+n kde a je libovolné číslo, m a n jsou přirozená čísla Mocniny se stejným základem násobíme tak, že základ opíšeme a exponenty sečteme. 22 . 23 = 25 54 . 55 = 59 0,37 . 0,38 = 0,315 (-9)6 . (-9)11 = (-9)17 82 . 85. 813 = 820 1321 . 1312. 13 = 1334

Podíl mocnin se stejným základem am : an = am-n kde a je libovolné číslo kromě 0, m a n jsou přirozená čísla Mocniny se stejným (nenulovým) základem dělíme tak, že základ opíšeme a exponenty odečteme. 25 : 22 = 23 73 : 72 = 7 0,5811 : 0,586 = 0,585 (-39)45 : (-39)28 = (-39)17 14876 : 14855 = 14821

( am)n = am.n kde a je libovolné číslo, m a n jsou přirozená čísla Mocnina mocniny ( am)n = am.n kde a je libovolné číslo, m a n jsou přirozená čísla Mocninu umocníme tak, že základ opíšeme a exponenty mezi sebou vynásobíme. (32)3 = 36 (0,084)3 = 0,0812 (267)8 = 2656 Mocnina součinu (a . b)n = an . bn kde a je libovolné číslo, m a n jsou přirozená čísla Součin umocníme tak, že umocníme každého činitele zvlášť. (2.3)4 = 24 . 34 (21.78)6 = 216 . 786

Mocnina podílu (a : b)n = an : bn kde a je libovolné číslo, b je libovolné číslo různé od 0, n je přirozené číslo Podíl umocníme tak, že umocníme dělence i dělitele zvlášť. (10 : 2)2 = 102 : 22 (25 : 5)3 = 253 : 53 Žáci, zdá se vám, že informací o mocninách bylo a) málo b) příliš c) akorát C je správně!!! Děkuji za pozornost!

Použitá literatura: vlastní práce autora