Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová SLOVNÍ ÚLOHY
Anotace: Žáci se v prezentaci seznámí s pojmem aritmetický průměr a jeho výpočtem. Procvičují si výpočty u tabule nebo na pracovním listě. Snímek 5 je.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnice ve slovních úlohách II.
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Elektronická učebnice - II
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_90_M8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Obsah geometrických útvarů
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
SLOVNÍ ÚLOHY NA PŘÍMOU A NEPŘÍMOU ÚMĚRNOST
Elektronická učebnice - II
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (ÚVOD)
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kolik zbyde? Když sníš půlku koláče? Když sníš čtvrtku koláče?
Autor: Mgr. Eva Černá, Plzeň
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
VY_32_INOVACE_04_Matematika_9. a 10.ročník
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
SLOVNÍ ÚLOHY O SPOLEČNÉ PRÁCI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_19_Dělení desetinných čísel.
PŘÍMÁ ÚMĚRNOST - TROJČLENKA
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Úměrnost přímá a nepřímá Mgr. Petra Toboříková
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
27.1 Vlastnosti a konstrukce lichoběžníků I.
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
20.1 Malá násobilka - násobení
Poměr a trojčlenka - opakování
14.1 Objem krychle a kvádru Zdroje:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.1 Trojčlenka Zdroj: http://rvp.cz/ Odvárko, Kadleček: MATEMATIKA 2 PRO 7. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2003 Molnar a kol.: MATEMATIKA 7 – PRACOVNÍ SEŠIT, Prodos, 1999 Šarounová a kol.: MATEMATIKA 7 II. díl, Prometheus, 1998 Co to je? Je to postup řešení slovní úlohy, který vede k sestavení rovnosti dvou poměrů s jedním neznámým členem. Trojčlenka 3 členy jsou známé 1 člen je neznámý Neznámý člen vypočítáme Jak? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.2 Co už umíme Zlomky a početní operace s nimi Přímá úměrnost (y = k . x) Nepřímá úměrnost (y = k : x) Jednoduché rovnice typu 3 . x = 45 Poměr (a : b = c : d, ) Zopakuj si: a) z 15 = d) e) b) c) f)

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.3 Nové pojmy Trojčlenka Úměra Vnější členy úměry Vnitřní členy úměry Způsob řešení, kdy známe tři údaje a čtvrtý vypočítáme pomocí úměry. Rovnice typu: Řešíme: 3

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.4 Výklad nového učiva 1. příklad: Za svačinu pro 30 dětí bylo zaplaceno 450,- Kč. Kolik korun by stála stejná svačina pro 28 dětí? Způsob řešení č. 1 Způsob řešení č. 2 pomocí trojčlenky 30 dětí……….450 Kč 28 dětí………….x Kč 30 dětí……….450 Kč 28 dětí………….x Kč Nejdříve si vypočítáme cenu svačiny pro 1 dítě 450 : 30 = 15 Kč 28 dětí 28 . 15 = 420 Kč Cena svačin se mění ve stejném poměru jako se mění počet dětí. Jedná se o přímou úměrnost. Doplníme dvě šipky stejného směru, začínáme šipkou od neznámého členu. Podle směru šipek sestavíme rovnost obou poměrů: Odpověď: Odpověď: Za svačinu pro 28 dětí bychom zaplatili 420,- Kč. Za svačinu pro 28 dětí bychom zaplatili 420,- Kč. 2. příklad: Tři stejně výkonná čerpadla vyčerpají vodu ze zatopené jámy za 7 hodin. Za kolik hodin by vyčerpalo vodu z jámy 5 stejně výkonných čerpadel? 3 čerpadla……….7 hodin 5 čerpadel……….x hodin Počet čerpadel je nepřímo úměrný počtu hodin na odčerpání vody. Doplníme dvě šipky opačného směru. Podle nich sestavíme rovnost dvou poměrů. Pět čerpadel vyčerpá vodu za 4,2 hodiny. 4

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.5 Procvičení a příklady 1. příklad 2. příklad 3. příklad Turista prošel průměrnou rychlostí 3,5 km/h zvolenou trasu za 6 hodin. Za kolik hodin by ji prošel při průměrné rychlosti 4 km/h? Ze 3 kg čerstvých hub je 450 g sušených. Kolik je třeba nasbírat hub, aby z nich byl 1 kg sušených? Zakázku klienta může zvládnout 5 švadlen za 65 hodin. Za jak dlouho zvládne stejnou zakázku 13 švadlen? 3,5 km/h………….6 hodin 4,0 km/h…….……x hodin 3 kg………..….…..450 g x kg…….....……..1000 g 5 švadlen………..….65 h 13 švadlen………….....x h Kolikrát rychleji půjde, tolikrát kratší bude doba cesty. Jde o nepřímou úměrnost. Kolikrát více je čerstvých hub, tolikrát více bude sušených hub. Jde o přímou úměrnost. Kolikrát více švadlen bude pracovat, tolikrát méně času je třeba na splnění úkolu. Jde o nepřímou úměrnost. Při průměrné rychlosti 4 km/h by turista prošel trať za 5 a čtvrt hodiny. Je třeba nasbírat asi 6,7 kg čerstvých hub. 13 švadlen by splnilo zakázku za 25 hodin. 5

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.6 Něco navíc pro šikovné 1. příklad 2. příklad 3. příklad Za 4 hodiny ujel cyklista 64 km. Vyhrál sázku, když v ní tvrdil, že za 3 hodiny urazí 50 km při stejné rychlosti? 6 dělníků vykoná zadanou práci za 8 hodin. Kolik dělníků je třeba přibrat, má-li být práce hotová za 3 hodiny? Čtyřčlenná rodina spotřebuje za rok průměrně 220 kg brambor. Postačí 1,5 metrického centu brambor na rok pro tříčlennou rodinu? 4h………………….64 km 3h…………………...x km 6 dělníků……...….8 hodin x dělníků…………3 hodiny 4 členi..………….220 kg 3 členi………...……x kg Kolikrát kratší čas pojede, tolikrát méně kilometrů urazí. Jde o přímou úměrnost. Kolikrát více dělníků bude pracovat, tolikrát méně hodin bude práce trvat. Jde o nepřímou úměrnost. Kolikrát více lidí v rodině, tolikrát větší spotřeba brambor. Jde o přímou úměrnost. Sázku nevyhrál, protože za 3 hodiny urazil pouze 48 km. Při stejné průměrné spotřebě brambor pro tříčlennou rodinu na rok 1,5 q nestačí. Je třeba přibrat 10 dělníků. 6

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.7 CLIL – Rule of three sum Vocabulary Trojčlenka – Rule of three sum Nepřímá úměrnost – Inverse proportionality Poměr – Ratio Delfín – A dolphin Rovnice – Equation Rychlost – Speed Exercise The dolphin has the maximum speed 55 km per hour. By this speed the dolphin swims given distance in 12 minutes. If its speed is 10 km per hour slower, how long will the dolphin swim the same distance? Solution 55 km/h…………………..12 minutes 45 km/h………………..…..x minutes Answer The dolphin will swim nearly 15 minutes. 7

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 21.8 Test 1. Dva pokrývači opraví střechu za 27 dní. Za kolik dní by ji opravilo 9 pokrývačů? a) 12 b) 9 c) 6 d) 3 2. Vyhlídková loď plující průměrnou rychlostí 25 km/h vykoná plavbu za 6 hodin. Za jakou dobu vykoná stejnou plavbu člun plující průměrnou rychlostí 60 km/h? a) 2 hodiny b) 3,5 hodiny c) 2,5 hodiny d) 3 hodiny 3. Dvoumetrová tyč vrhá stín dlouhý 3,2 metru. Jak vysoký je strom, který ve stejnou dobu vrhá stín dlouhý 14,4 metru? a) 9 metrů b) 10 metrů c) 11 metrů d) 12 metrů 4. Tři narcisy vykvetly za 4 dny. Za jak dlouho vykvetou 4 narcisy? a) 3 dny b) 4 dny c) 5 dnů d) 6 dnů 5. Jana přečte denně 15 stránek knihy. Celou by ji přečetla za 8 dní. Kolik stránek by při stejné rychlosti čtení musela denně přečíst, aby knihu přečetla za 6 dní? a) 10 stránek b) 20 stránek c) 15 stránek d) 25 stránek Řešení: 1. c), 2. c), 3. a), 4. b) , 5.b) 8

21.9 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 21.9 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Klíčová slova Trojčlenka, úměra Anotace Prezentace popisující pojem trojčlenka a úměra při řešení slovních úloh