Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/34.0448 Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/34.0448 CZ.1.07/1.5.00/34.0448
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0448 Číslo materiálu ICT-CJ3-3/19 Slova jednoznačná, mnohoznačná, homonyma Název školy Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Autor Mgr. Alena Kotulová Tématický celek Mluvnice Ročník 1. - 4. ročník SOŠ Datum tvorby I. 2013 Anotace Prezentace s výkladem Metodický pokyn Žáci si zopakují a procvičí slova jedno- značná, mnohoznačná a homonyma Pokud není uvedeno jinak, uvedený materiál je z vlastních zdrojů autora CZ.1.07/1.5.00/34.0448
Slova jednoznačná, mnohoznačná, homonyma
Slova jednoznačná Vlastní jména: České Budějovice, Evropa, Vltava, Alena, Jan, Olomouc, Krkonoše Odborné názvy: obdélník, poledník, jíl, kyselina, gramatika, frézovat, levotočivý Číslovky: jeden, deset, sto, tisíc, milion Slova zvukomalebná: bum, břink, frnk, fuj Běžná slovní zásoba: manželka, studovna, lidé, století
Vznik druhotných významů na základě: Slova mnohoznačná jedno slovo má dva a více významů jeden je význam základní ostatní významy druhotné Vznik druhotných významů na základě: podobnosti (ucho - část těla, část nádoby) = metafora věcné (vnitřní) souvislosti (psaní- dopis, činnost) = metonymie
Slova mnohoznačná Uveď další významy slov vzniklých metaforou: oko, jazyk, zub, koleno, pero, list metonymií: malba, sběr, jízda, zastávka, samota
UVEĎ VÝZNAMY SLOVA BOD Nekonečně malé místo (přímka složená z bodů Místo (malé), kde se něco soustřeďuje (nejvyšší bod krajiny) Část, složka (programu) Jednotka hodnocení Jednotka hodnoty lístků na zboží Zasažení hrotem něčeho, bodnutí
Rozděl slova na jednoznačná a mnohoznačná spojka mládí výbor havran tepna lodyha kořen lopatka provaz savana
Homonyma Slova souzvučná (stejně znějí, ale mají odlišný původ; nejsou příliš častá), např.: kolej role travička raketa zámek step
KALAMBÚRY PARONYMA Slova podobného znění, mezi nimiž je pouhá zvuková podobnost, např.: adoptovat x adaptovat skromný x skrovný požít x použít povědomí x podvědomí bojler x brojler Slovní hříčka založená na základě souzvučnosti, např.: Pánové, nežeňte se! Vím, co sním. Zaječí matka. Dejte mi bič a ženu. Hni se, hnuse.Hnu se, hnise.
Seznam literatury a pramenů Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje: 1. SOCHROVÁ, M. Cvičení z českého jazyka v kostce, Fragment 2005 2. CHUDKOVÁ, J. Zdokonalujeme se v pravopisu, SPN Praha 1970 3. Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy, Didaktis 2007 4. STYBLÍK, V. Mluvnická a pravopisná cvičení, Fortuna 1992 5. STYBLÍK, V. a kol., Český jazyk. SPN 2001 6. ČECHOVÁ, M., OLIVA, K. Hrátky s češtinou, SPN 1993 7. NOVOTNÝ, J. a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy, Fortuna Praha, 1992