Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Volitelné předměty ve 3. ročníku
Advertisements

Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
Σ Sociogie = societas (společnost) + logos (věda) Úvod do sociologie.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Úvod do učiva občanské výchovy
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Filozofie renesance Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Sociologie a společenské vědy Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
August Comte Émile Durkheim Max Weber
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
N OVOPOZITIVISMUS Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.17.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
STR Mgr. Kamil Kučera.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Státní vyznamenání Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství v Německu a Immanuel Kant
Dějiny EU Mgr. Vladimír Velešík.
Kultura Vladimír Velešík.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Děje s ideálním plynem Mgr. Kamil Kučera.
Filosofická antropologie
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Euroregiony Mgr. Vladimír Velešík.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Jméno autora Mgr. Vojtěch John Datum vytvoření Září 2012 Ročník 6.
Transkript prezentace:

Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: únor 2013 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál seznamuje studenty se vznikem a vývojem jednoho z nejdůležitějších filosofických směrů první poloviny 20. století, a to s pozitivismem. Nosnou částí je zde výklad filosofického díla A. Comta a H. Spencera. Materiál se využije v kterékoliv části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Pozitivizmus

Auguste Comte (1798 – 1857) studoval přírodní vědy (matematiku, astronomii, fyziku) a filosofii vyučoval řadu oborů ovšem nikdy nedosáhl řádné akademické hodnosti duševně se zhroutil, dostal se až na pokraj sebevraždy byl odkázán na podporu svých žáků a sympatizantů (J. S. Mill)

Auguste Comte Dílo: Systém pozitivní filosofie Kurs pozitivní filosofie Pojednání o sociologii

Auguste Comte pozitivizmus – odmítnutí metafyziky; odmítá nadřazování rozumu nad zkušenost základním principem pozitivizmu – vycházet z daností, z faktů → jako pozitivní je nám dán jev proces zkoumání má tři části: konstatovat fakta daná formou jevu uspořádat je podle určitých zákonů předvídat ze zjištěných zákonitostí budoucí jevy a řídit se podle nich smysl věty: „Vědět, abychom mohli předvídat.“

fakta spojujeme na principu: podobnosti (získáváme pojmy) posloupnosti (vznikají zákony) základem Comtova pozitivizmu – zákon tří stádií: teologické (bájeslovné, fiktivní) animismus polyteismus monoteismus metafyzické pozitivní

systematizace – klasifikace věd: v pozitivním stádiu → nastane ideální forma společenského zřízení; pevně stanovený řád; stát řízený vědci, odborníky a specialisty systematizace – klasifikace věd: zhoubné následky specializace věd – roztříštěné poznatky, chybí jednotící systém úkolem filosofie je vytvořit zvláštní vědní oblast, která bude studovat všeobecné zákony na počátku klasifikace věd jsou všeobecné zákony matematiky

vědy anorganické vědy organické astronomie (obecné procesy v kosmu) fyzika, chemie (anorganické procesy na Zemi) vědy organické biologie (procesy v individuu) sociologie (procesy probíhající v celém druhu) neuznává samostatné postavení psychologie – součást biologie

Sociologie jako věda se musí teprve vytvořit dělí sociologii na: společenská statika společenská dynamika filosofie dějin – i zde platí zákon tří stádií → každé etapě myšlení odpovídá určitá společenská forma teologické stádium → feudalismus metafyzické stádium → doba revolučních převratů pozitivní → nastolen nový pevný řád

Anglický pozitivizmus John Stuart Mill (1806 – 1873) zdůraznil naopak roli psychologie Herbert Spencer (1820 – 1903) původním povoláním stavební inženýr vynálezce (autor řady patentů) novinář (redigoval ekonomický časopis) psycholog, filosof zastánce evolučního principu

svou filosofii označoval termínem „syntetická filosofie“ základem je evolucionismus – definoval zákon vývoje: „Vývoj je integrace hmoty provázená vynaložením pohybu; během tohoto procesu přechází hmota z neurčité, nesouvislé stejnorodosti do určité, souvislé nestejnorodosti a tatáž proměna se zároveň děje s vynakládaným pohybem.“ opakem je regrese(dochází k rozkladu komplexních a diferencovaných struktur)

BEZ AUTORA. Soubor:Auguste Comte. jpg [online]. [cit. 25. 11. 2013] BEZ AUTORA. Soubor:Auguste Comte.jpg [online]. [cit. 25.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Auguste_Comte.jpg (Auguste Comte) BEZ AUTORA. Soubor:Herbert Spencer.jpg [online]. [cit. 25.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Herbert_Spencer.jpg (Herbert Spencer) TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha - Litomyšl: Paseka, 2006, ISBN 80-7185-819-6 STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4 LIESSMANN, Konrad; ZENATY, Gerhard. O myšlení. Olomouc: Votobia, 1994, ISBN 80-85619-94-6