Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Lenka Venclová Podstatná jména NÍŽE UVEDENÁ POUŽIJ VE VĚTÁCH TAK, ABY JEDNOU BYLA VE VÝZNAMU ABSTRAKTNÍM KONKRÉTNÍM PSANÍ CESTA.
PODSTATNÁ JMÉNA.
Druhy podstatných jmen
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na dělení podstatných jmen. Obsahuje dělení podstatných jmen na konkrétní a abstraktní a pomnožná,
Počítatelná a nepočítatelná podstatná jména. Počítatelná podstatná jména  Věci, které se dají spočítat na kusy  Vyjadřujeme počet  Př.: people, books,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník:
Gramatické kategorie jmen.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Ohebné slovní druhy slovní druhy, které můžeme časovat nebo skloňovat:
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podstatná jména.
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
VY_12_INOVACE_06_DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_012_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PODSTATNÁ JMÉNA SUBSTANTIVA.
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Název školy:ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název:VY_32_INOVACE_41 podstatná jména Téma: Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová P O D S T A T N Á J M É N A.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Podstatná jména látková. Látková podstatná jména mají zpravidla jen tvary jednotného čísla a označují se jimi jak část, tak i celek, tedy látku samu bez.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podstatná jména konkrétní, abstraktní, hromadná, pomnožná, látková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
VY_32_INOVACE_Sib_I_13 Podstatná jména
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Podstatná jména Výkladová prezentace.
Číslo podstatných jmen
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16_treti_ctvrtletni_pisemna_prace.
Rod a číslo podstatných jmen
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Všestranné jazykové rozbory
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Šablona 32 VY_32_INOVACE_16_24_Podstatná jména
VY_32_INOVACE_ČJ.3.25 Anotace
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Příprava na čtvrtletní prověrku – 7. třída
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
AUTOR : Mgr. Jana Christenová
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Číslo substantiv Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková Číslo substantiv Mgr. Martina Chňoupková

Vyhledejte podstatná jména a určete jejich číslo: Do truhlíků na balkóně jsme zasadily muškáty, které jsme koupily v zahradnictví na náměstí. truhlíků – množné číslo balkóně – jednotné číslo muškáty – množné číslo zahradnictví – jednotné číslo náměstí – jednotné číslo

Číslo jednotné (singulár) X množné (plurál) protiklad singularity a plurality vyjadřují podstatná jména označující počitatelné předměty (křeslo x křesla) mezi takzvané nepočitatelná substantiva patří podstatná jména látková (mouka, písek, vzduch…), dále také abstraktní podstatná jména

Vysvětlete význam podstatných jmen látkových ve tvaru množného čísla: Dal jsem si dvě piva. Maminka koupila dvě sodovky. Po prudkých lijácích se vody vylily z břehů. Pytlačit se železy je u nás zakázáno. Platím dvě kávy. dvě sklenice dvě lahve řeky (potoky) se vylily železo = past dva hrnky

Hromadná a pomnožná substantiva hromadná (singularia tantum) mají pouze podobu jednotného čísla, ale vyjadřují větší množství -í (kamení); -stvo, -ctvo (obyvatelstvo, ptactvo); -ež (mládež); -ivo (topivo); dále: lid, hmyz… pomnožná (pluralia tantum) mají pouze podobu množného čísla, označují jednu věc (kalhoty, nůžky, Vršovice)

Rozlište substantiva hromadná a látková: P P H P H P panstvo, plavky, zarděnky, listí, játra, cukroví, kalhoty, Budějovice, včelstvo, krmivo, Vánoce, učivo, stromoví, narozeniny, trní, obecenstvo, vrata, brýle, žactvo, letectvo, Beskydy, skot, drůbež, Velikonoce, svalstvo P H H P H H P H P P H H H P H H P H