VY_32_INOVACE_Lul_III_11 Gladiátoři a Spartakus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Punské války Lukáš Kekrtů.
Advertisements

Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
Povstání otroků Dějepis VY_32_INOVACE_314, 16. sada, D
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Řím a Kartágo v boji o vládu nad Středomořím
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Politická a sociální krize římské republiky
Římská republika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
SPARTAKOVO POVSTÁNÍ. SPARTAKOVO POVSTÁNÍ Struktura hodiny Opakování Rozpory v římské republice Život otroků, gladiátoři Průběh povstání Výsledky a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Řím.
Krize a zánik republiky
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
Koloseum v Římě.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Starověký Řím 6. ročník.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Punské války Opakování dosavadního vývoje starověkého Říma:
Starověký Řím.
Název Řecko-perské války I. Předmět, ročník Dějepis, prima
Gaius Iulius Ceasar.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Od pastýře po jednoho z nejslavnějších bojovníků
Registrační číslo projektu:
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
VY_32_INOVACE_3D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
SPARTAKOVO POVSTÁNÍ Petr Machala.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (VIII. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
ŘÍMSKÉ HRY Vypracovaly: Světlana Moravčíková, Lucie Zetková, 2. A.
Krize a zánik republiky
VY_32_INOVACE_1D.9.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
SPORT VE STAROVĚKU ZÁKLADNÍ POJMY: třídní otrokářská společnost
Bitva u Kann Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Dějepis Římská republika 1.
Ovládnutí Itálie Římem
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Starověký řím.
VY_32_INOVACE_Lul_III_13 Vznik křesťanství v Římě Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Bílá hora Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Povstání proti Habsburkům  v českých zemích nárůst nespokojenosti  v Praze vládli úředníci, kterým byl osud.
Krize římské republiky Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu.
VY_32_INOVACE_Lul_III_12 Život v Římě – zajímavosti Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ZŠ Brno, Řehořova 3 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
RYTÍŘI Vypracoval Štěpán Rakovič. Kdo vlastně byli rytíři Rytíři byli šlechtici, kteří bojovali na koních a často žili v hradech. Tento způsob života.
VY_32_INOVACE_Lul_I_10 Poslední Přemyslovci II. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Lul_I_06 PRVNÍ PŘEMYSLOVCI
ITÁLIE KOLOSEUM.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Digitální učební materiál:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
VY_32_INOVACE_Lul_I_12 KAREL IV. Život
Zaokrouhlování čísel do na stovky a tisíce
VY_32_INOVACE_
První triumvirát Doba po Sullově smrti. První triumvirát Doba po Sullově smrti.
dějiny výtvarného umění
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_INOVACE_Lul_III_10 Punské války
VY_32_INOVACE_Lul_I_13 KAREL IV. vladař
Spartakus a jeho povstání z hlediska vojenské taktiky
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18-35_Spartakovo povstání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Umění starověkého Říma
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
KRIZE REPUBLIKY.
Ι. triumvirát.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Lul_III_11 Gladiátoři a Spartakus Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Leona Lukašíková

Gladiátoři Spartakus http://www.google.cz/imgres?q=gladi%C3%A1to%C5%99i&hl=cs&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1086&bih=942&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=0cHEKLrrWvr0-M:&imgrefurl=http://www.armouronline.com/product/85/gladiator__helmet.html&docid=F9VQaWKHcZtVoM&imgurl=http://www.armouronline.com/foto/produkty/titulni_85_gladiator__helmet.jpg&w=481&h=600&ei=FRepT-C1B8zBswb4vpWeBQ&zoom=1&iact=rc&dur=149&sig=109307489621068249384&page=3&tbnh=136&tbnw=100&start=53&ndsp=36&ved=1t:429,r:23,s:53,i:240&tx=44&ty=70

Otroci= lidé bez práv, mluvící stroje, pán je mohl beztrestně zabít, lidé zbavení lidské důstojnosti Silní otroci, váleční zajatci, odsouzenci na smrt, byli prodáváni do gladiátorských škol a cvičeni v arénách Gladiátoři= otroci bojující s mečem (gladis) Capua – místo, kde byla jedna z největších gladiátorských škol

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=gladiators&hl=cs&sa=X&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1087&bih=942&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=y4OVZD1COWZbwM:&imgrefurl=http://www.britannica.com/EBchecked/media/154596/Roman-mosaic-of-gladiators-fighting&docid=wvjr8eUGBYfIiM&imgurl=http://media-2.web.britannica.com/eb-media/11/147011-004-CA434C87.jpg&w=467&h=450&ei=bxOpT6aeN9HAtAbY2PH1Dw&zoom=1&iact=hc&vpx=570&vpy=241&dur=733&hovh=220&hovw=229&tx=121&ty=105&sig=109307489621068249384&page=2&tbnh=143&tbnw=143&start=16&ndsp=32&ved=1t:429,r:3,s:16,i:116

Gladiátoři se rozlišují podle oblečení, zbraní a techniky boje Vybavení sítí a trojzubcem, krátkým mečem, velkým štítem, dýkou, přilbou Zvířata v arénách: lišky, zajíci, kozy x panteři, lvi, tygři, sloni, medvědi, nosorožci Pokud gladiátor vyhrál 5 velkých zápasů, mohl získat slávu a svobodu

Gladiátorské hry Trvaly několik dnů, týdnů i měsíců Hry pořádané na počest bohů Losování soupeřů, boj na život a na smrt Gladiátor se nesmí vzdát a žádat o milost O osudu rozhodoval dav nebo vládce Palec nahoru – recto (zachránit) Palec dolů – verso (zabít)

Ure! (Zabij ho!) Iugla! (Rozsápej!) Verbera! (Zaútoč!) http://www.google.cz/imgres?q=gladiators&start=78&hl=cs&sa=X&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1087&bih=942&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=TczaMyQWIs-QJM:&imgrefurl=http://curiousstoryofourworld.blogspot.com/2010/12/sotw1-chapter-28-roman-empire.html&docid=2e-1x8Tiw_9qNM&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_XJDCOO_PcIc/TRknvnbiNNI/AAAAAAAAEDg/6KPijl4Dtl0/s1600/Gladiators.jpg&w=554&h=527&ei=3BOpT7aeFc3csgbU99GQBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=266&vpy=587&dur=4256&hovh=219&hovw=230&tx=84&ty=122&sig=109307489621068249384&page=4&tbnh=137&tbnw=144&ndsp=32&ved=1t:429,r:6,s:78,i:18

Největší amfiteátr na světě Colosseum Pojalo až 50 000 osob Historické rekonstrukce slavných bitev (i námořních – aréna se zatopila vodou), popravy, zvířata i lidé předhazovaní šelmám (Při otevření Colossea – císař Titus, zahynulo během jednoho dne 5 000 zvířat)

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=colosseum&hl=cs&sa=X&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1087&bih=942&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=Zg52on1cXpkyaM:&imgrefurl=http://goitaly.about.com/od/romeitaly/ig/Roman-Colosseum-Pictures/Colosseum-interior-picture.htm&docid=Y26Z-nrbHRacWM&imgurl=http://0.tqn.com/d/goitaly/1/0/t/4/-/-/roman-colosseum-int.jpg&w=500&h=333&ei=HRWpT7GxJsXbsgb-8eHkBA&zoom=1&iact=hc&vpx=132&vpy=385&dur=116133&hovh=183&hovw=275&tx=116&ty=204&sig=109307489621068249384&page=1&tbnh=163&tbnw=218&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:4,s:0,i:81 http://www.google.cz/imgres?q=colosseum&hl=cs&sa=X&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1087&bih=942&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=uLU9c6GU4VHEAM:&imgrefurl=http://www.aboutroma.com/colosseum.html&docid=3GZdOqQ6mPS8kM&imgurl=http://www.aboutroma.com/Roman-images/colosseum/colosseum-from-the-top.jpg&w=400&h=364&ei=HRWpT7GxJsXbsgb-8eHkBA&zoom=1&iact=rc&dur=422&sig=109307489621068249384&page=1&tbnh=170&tbnw=194&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:2,s:0,i:76&tx=72&ty=81

Spartakus Capua – vítěz několika gladiátorských klání, neuposlechl svého pána a byl zbičován Otroci se ve škole vzbouřili- do čela povstalců zvolen Spartakus Spartakovo povstání 73-71 př.n.l. Otrocká armáda směřovala na Vesuv (vyvázli z obklíčení) – odchod na sever (část odešla za hranice Říma)

Armáda se chtěla dostat na Sicílii – domluva o přeplavení na vorech nevyšla – dostali se do obklíčení Římanů (velel Crassus) – probili se Chtěli se dostat do Brindisi a pryč z Říma – Crassus je pronásledoval Poslední bitva u Brindisi 71 př.n.l. – porážka otroků Spartakus + 1000 otroků zabito

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=spartakovo+povst%C3%A1n%C3%AD&hl=cs&sa=X&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1087&bih=942&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=wSJtUc-7Vfk3MM:&imgrefurl=http://zstrebivlice.blog.cz/en/gallery/skolni-projekty/predmety/dejepis/picture/521191&docid=XBNPFh0qANoP9M&itg=1&imgurl=http://nd01.jxs.cz/150/575/34bca15c49_521191_u.jpg&w=423&h=500&ei=WRapT4TbNs7vsgaptrX9BA&zoom=1&iact=rc&dur=284&sig=109307489621068249384&page=1&tbnh=163&tbnw=138&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:0,i:90&tx=83&ty=33

Via Appia – silnice z Říma do Capuy Postaveno 6 000 křížů – na nich ukřižováno 6 000 zajatých otroků Největší povstání otroků v dějinách bylo krvavě potlačeno Účastnilo se na 10 000 otroků – bojovali za svobodu, pomáhali jim i rolníci

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=via+appia+spartacus&hl=cs&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1086&bih=942&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=qZN_0Uvv0ZJNPM:&imgrefurl=http://www.welt.de/kultur/history/article12175764/Spartacus-der-grossartigste-Kerl-der-Antike.html&docid=6mnrTx_ZE-4MEM&imgurl=http://www.welt.de/img/dc5-images/crop101688875/8170716909-ci3x2l-w580-aoriginal-h386-l0/99WON-7-Spartacus-9-Via-Appia-BM-Lifestyle-Strassburg.jpg&w=580&h=386&ei=uRapT7HMJ8rJswbL65T3BA&zoom=1&iact=rc&dur=230&sig=109307489621068249384&page=2&tbnh=120&tbnw=180&start=17&ndsp=31&ved=1t:429,r:1,s:17,i:114&tx=106&ty=60

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=via+appia&um=1&hl=cs&rlz=1C1ASUM_enCZ461CZ461&biw=1086&bih=942&tbm=isch&tbnid=xqOd_jlj3BO_LM:&imgrefurl=http://www.romebysegway.com/site/de/segway-touren/sonntag-via-appia-tour/&docid=sQiUZ4CLdCnQzM&imgurl=http://www.romebysegway.com/site/wp-content/uploads/2010/05/Ancient_Appian_Way.jpg&w=400&h=531&ei=yX2pT-2POIXtsgbqzPj0BA&zoom=1&iact=hc&vpx=251&vpy=367&dur=243&hovh=259&hovw=195&tx=140&ty=111&sig=109307489621068249384&page=1&tbnh=172&tbnw=127&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:6,s:0,i:109

Zdroje RULF, Jan, VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis pro 6. ročník základní školy a 1. ročník osmiletého gymnázia. SPN, Praha 2001. Malý cestovatel minulostí. Egypt Ramesse II. Klasické Athény Císařský Řím. Euromedia Group-Knižní klub, Praha 2000. Wikipedie Datum vytvoření: 1.5. 2012 Ročník, pro který je materiál určen: šestý Předmět: Dějepis Anotace: Shrnutí učiva o životě otroků, gladiátorech a největším povstání otoků v dějinách- Spartakově povstání