Čeština Je dnes středa?  Bruncvik.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kde to jsem? Where am I?. Už jsem v tomhle obchodě někdy byl? Have I been in this store before?
Advertisements

Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
1 Další materiály: o Časopisy – Team, Bridge, Friendship o Online zdroje – audio, video, aktuální a autentické materiály Další materiály: o Časopisy –
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jak se mu říká? What is he called?.
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ449 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník1. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Art Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-29 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
ANOTACE: Anotace: Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá ze cvičení určených k upevnění materiálu.
Čeština Co je dnes? Dnes je úterý. Zítra bude středa. tomorrow Karel Jaromír Erben, čeříý básník (poeta), folklorista, autor Kytice (Bouque of flowers,
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Čeština Dnes je úterý. Tuesday. Kde jsou kočky? cats Kočky jsou …. vlevo vpravo nahoře dole.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Autor: Mgr. Kateřina Suková
LONDON´S BURNING - práce s textem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Transkript prezentace:

Čeština Je dnes středa?  Bruncvik

How are you? 2. Jak se ……? (subject is vy) 1. Talking to a child: mám máš máte máme mají 1. Talking to a child: Jak …….. …..? se mám se máš máte se se máme mají se máš se 3. D……., dobře/výborně (excellently)! One person answering Děkuju Děkujeme Děkuješ Děkujou 4. A couple answering (recall the my form) 2. Dítě (child) Děkuju, ..... ….. dobře/výborně! máš se má se mám se

Saying bye vykání tykání Good bye Na shledanou. Ahoj Čau Pa Bye With no perspective of seeing again: S bohem. With God

Pan Adámek a paní Holubová Tady máte …… …….! ten kufr ten balík to koťátko (kitten) Observe: “this/the” looks different for different nouns: ten kufr, ten balík, but to koťátko (kitten). Different from to in To je Neil. Also Tady je taška but Máte tašku.

This/the …. Jak se jmenuje ten most? Jmenuje se Karlův most? Ne, ten most se nejmenuje Karlův most, ale jmenuje se Čechův most. What do you notice about the position of se in 2.

Ten balík, ten most, ale… Jak se jmenuje ta řeka? this/the Jak se jmenuje to město?

Point at things Neil has been looking for the places in Staré město and finally found them. Which ones was he likely to have said? To je ta katedrála svatého Víta! It’s THAT St. Vitus Cathedral!!! To je ten Týnský chrám! To je ta radnice a ten orloj! To je to slavné staroměstské náměstí To je ten Pražský hrad! You have been looking for several items and finally found them. Report “Here is THE pen (I was looking for” ten/ta/to Tady je ……….. tužka! ta tužka Tady je ……… mobil! ten mobil Tady je …….. cécéčko! to cédéčko Tady je ….. kontaktní čočka! ta kontaktní čočka Ten, ta, to are sensitive to the same features as the krásný-type adjectives! How the nouns end and the grammatical genders: masc. fem. and neut.

Jak dlouho čekáte na autobus? Čekám jenom chvíli Čekám velmi dlouho Čekám dlouho Čekám strašně dlouho. terribly 1. Čekám jenom čtvrt hodiny. ¼ of an hour 2. Čekám hodinu. an hour 3. Čekám hodinu a půl an hour and a half 4. Čekám tři hodiny

Kufr – differences in packing strategy Zuzana říká Hance: to Hanka “Hanko, ………. kufr? (close friend) Hanka odpovídá: answers “Ano, …………., samozřejmě!” mám máš má mají Zuzana se ptá: asks “Kde je (kufr)?” “…… tady!” Jsi Je Jsou Kufr – differences in packing strategy Zuzana se ptá: “Jaký je?” Hanka odpovídá: “Je …” velká a těžká velké a těžké velký a těžký Zuzana říká: “Ale proč? Já mám ….. kufr!” why malý a lehký malá a lehká malé a lehké 100kg! Uff! 2kg!

Jitka taky čeká na tramvaj. Eva a Jitka dlouho čekají na tramvaj. Eva a Jitka jsou kamarádky (female friends) Honza a Miloš jsou kamarádi (male friends). Eva čeká na tramvaj. Jitka taky čeká na tramvaj. Eva a Jitka dlouho čekají na tramvaj. Honza má rýmu. headcold Miloš taky má rýmu. Honza a Miloš .… špatnou rýmu. má máš mají máme máte Observe the oni/ony plural forms contain –í in both verbs

Co dělá? Dělá domácí úkoly jenom jeden student? one Ne, domácí úkoly ……… všichni studenti. all students děláš dělá dělají děláme děláte Observe: you might have noticed we learned jedna as “one”. Here you see jeden.

Paul špatně mluví česky. Irena (monolog): Co …… Paul? Nerozumím mu! him říkám říkáš říkají říká Observe: Paul špatně mluví, ale trochu rozumí česky. Co dělá Paul? The on/ona/ono verb forms end in a vowel –í and á - vowels

Maminka a tatínek jsou rodiče. parents Maminka mluví a rozumí dobře česky a anglicky. Tatínek taky mluví rozumí dobře česky a anglicky. Maminka a tatínek jsou dvojjazyční (bilingvní). Oni mluví a rozumí dobře česky a anglicky. Evan se učí česky. Klára se taky učí česky. Oba dva …………….. česky. both two se učím se učíš se učíme se učí se učíte Oni rozumí/rozumějí – there are two variants. Observe: mluví and rozumí for both on/ona/ono and oni

Těžký kufr heavy Adam: Ahoj, Evo! Eva: Ahoj, Adame! A: Jak se máš? E: Dobře. A: Čekáš dlouho? E: Ano. Strašně dlouho. [A: Promiň, na silnici byla zácpa]* sorry, on the road was congestion *not in the textbook.

Slovní zásoba Ahoj! (Dobrý den) Jak se máš? (Jak se máte?) Čekáš dlouho? (Čekáte dlouho?) Čekám strašně dlouho. Promiň! (tykání) Promiňte (vykání)

STOP! don’t be overwhelmed by the “Vocab KILL” list! Review the verbs and their various forms that you used quite a bit (the most representative forms in parentheses))” (next slides) dělat (co dělá?) čekat (auto čeká) mluvit (mluvím česky) rozumět (trochu rozumím) mít (máte kufr?) mít se (jak se máš?) říkat (Neil říká) prosit (prosím) učit se (učím se jen rok) snažit se (snažím se) jmenovat se (jak se jmenujete? Jmenuju se..) být (jsem..) děkovat (děkuju) vědět (víte, vím) STOP! don’t be overwhelmed by the “Vocab KILL” list! These are all verbs that we used in dialogs and slides in some form or another! But It’s time to get organized”

Putting things together: Gramatika By now, you have encountered use of three conjugation types -m type verbs in já -ám type verbs -ím type verbs -(uj)u type verbs in já There is another subcategory under the last group, but we have the most productive ones

First recall Vy form is characterized with –te Ty with –š My with –me (rozumíme) Já with –m (mluvím, rozumím), but also –u (jmenuju se) on/ona/ono usually ends in a vowel (Co dělá Irena? Neil mluví špatně česky. Jak se jmenuje ten pán?) This one is not done extensively, but3pl. Oni/ony/ona forms are typcially with –í or –ou The verb to be (být) is a bit weird and need to learn separately, but we used them. The verb to know (víte, vím) – we will complete the table soon.

-m type verbs -ám type verbs: e.g. čekat Já ……….. na autobus Ty ……….. na autobus On, Ona, ono ……….. na autobus My ……….. na autobus Vy ……….. na autobus Oni (ony, ona pl) ……….. na autobus čekáš čekáme čekám čekáte čekají čeká

-m type verbs -ím type verbs: e.g. mluvit Já ……….. dobře anglicky. Ty ………. dobře anglicky. On/Ona/Ono… dobře anglicky. My ………..dobře anglicky. Vy ………..dobře anglicky. Oni (ony/ona pl)………..dobře anglicky. mluvíte mluvíš mluvím mluvíme mluví

-(uj)u type verbs e.g. děkovat Ty mi ……….? me On/Ona/Ono vám ……. you (vy) My vám moc ……….. Vy mi …………….? Oni/ony/ona pl vám ……………. děkujeme děkujete děkuješ děkuju děkuje děkujou

Group the verbs you know into ám, ím, -uju verbs dělat (co dělá?) čekat (auto čeká) mluvit (mluvím česky) rozumět (trochu rozumím) mít (máte kufr?) mít se (jak se máte?) říkat (Neil říká) prosit (prosím) učit se (učím se jen rok) snažit se (snažím se) jmenovat se (jak se jmenujete? Jmenuju se..) děkovat (děkuju) -ám verbs dělat (co dělá?) čekat (auto čeká) mít (máte kufr?) říkat (Neil říká) -ím verbs mluvit (mluvím česky) rozumět (trochu rozumím) prosit (prosím) učit se (učím se jen rok) snažit se (snažím se) -uju verbs jmenovat se (jak se jmenujete? Jmenuju se..) děkovat (děkuju) (these can be called –ovat verbs based on the infinitive (dictionary entry) forms

POZOR – attention! We looked at the grammar tables. This is one of the favorite things teachers do. Useful to put things into order But Your learning must be in language use situation in which each verb form occurs some core meaning of the verb (like the meaning listed in a dictionary) Then the systematic picture of the endings as a result of your language use.