Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Jak získat nejlepší talenty?
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Respekt k práci, respekt k člověku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Česká republika Obyvatelstvo
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Seminární práce ČESKO – SLOVENSKÁ MIGRACE PO ROZDĚLENÍ ČESKOSLOVENSKA
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
GENDER.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Úvod do pedagogiky Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Andragogika Vzdělávání.
Společnost a její typologie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
Dopad online seznamek na výběrové párování
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kultura, socializace a jedinec
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Střední škola obchodně technická s. r. o.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
Transkript prezentace:

Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. Rodina, rodina a škola Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

K zamyšlení Je rodina a škola v souladu nebo v protikladu? Ovlivňuje školní úspěšnost rodina žáka?

Dokument Ptáčata http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387- ptacata-aneb-nejsme-zadna- becka/210572231010001-sami-spolu/

Sociální kapitál příslušnost k fungující rodině, komunitě či společenství, ve kterých existuje vysoká míra důvěry a kde existují jasně vyjádřené normy, doprovázené defektivními sankcemi. Příslušnost k takové sociální struktuře je přitom zvláště důležitá pro děti a adolescenty a má klíčový pozitivní vliv na jejich vzdělávací dráhu

Kulturní kapitál Kulturní kapitál je dovednost, která plyne z kulturní kvality prostředí, v němž člověk vyrůstá. Děti z vyšších společenských vrstev pocházejí z jiného kulturního prostředí než děti z nižších společenských vrstev. Mají vyšší úroveň kulturního kapitálu, kterou „zdědily" po svých rodičích. V průběhu výchovy získávají lingvistické schopnosti a kulturní znalosti, které jsou předpokladem jejich úspěchu ve škole. Tuto jejich vybavenost, tyto jejich výhody škola nejen že oceňuje a ony jsou díky ní na její půdě úspěšné, ale také ji transformuje do podoby jejich osobních zásluh, takže je škola vzhledem ke studentům z dělnické třídy definuje jako nadané a schopné. děti z vyšších společenských vrstev jsou podle Bourdieuovy teorie díky prostředí, v němž vyrostly, více obeznámeny s dominantní kulturou, vyznají se v ní a orientují se v jejích pojmech, škola pak tuto jejich obeznámenost zhodnocuje a na jejím základě tyto děti dosahují lepších školních výsledků, než jakých dosahují děti pocházející z nižších společenských vrstev

Jazykový kód Basil Bernstein: omezený jazykový kód rozvinutý jazykový kód

Ptáčata: analýza rodinného prostředí 1) Jaké děti jsou v dokumentu? Co to znamená „děti z okraje společnosti“? 2) Co to znamená být Rom? 3) Jaké jsou výhody a nevýhody zahájení školního roku školou v přírodě? 4) Na základě videa zkuste charakterizovat rodinné prostředí žáků z hlediska struktury rodiny zaměstnanosti rodičů hodnotové orientace rodin kulturního (knihy, ICT, kultura ve volném čase) a sociálního kapitálu rodin jazykového kódu finanční gramotnosti

Rodina a škola J. Coleman (60. léta 20. stol.): sociální a rodinné zázemí má hlavní vliv na výsledky dítěte ve škole i na jeho profesní kariéru Coleman srovnával různé typy škol a zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy PISA: závislost výsledků dětí v čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti na charakteristikách rodiny ČR: vzdělání matky predikuje školní úspěšnost Teoretické explanace: Sociální kapitál (Coleman) Kulturní kapitál (Bourdieu) Jazyková socializace (Bernstein)

Na rodině záleží Tomáš Katrňák: Odsouzeni k manuální práci Kniha se zabývá procesem předávání vzdělanostního statusu z jedné generace na druhou. Zaměřuje se na dělnickou rodinu a zkoumá mechanismy, které vedou k tomu, že tak značná část dětí dělníků končí na konci devadesátých let dvacátého století v české společnosti se stejným vzděláním jako jejich rodiče. Srovnávací skupinu k dělníkům tvoří rodina vysokoškoláků. Na základě analýzy kvantitativních a kvalitativních dat o dělnících a vysokoškolácích autor ukazuje, že strukturální bariéry dané nerovnou distribucí ekonomického a kulturního kapitálu, které mezi těmito dvěma typy rodiny v české společnosti nalezneme, nejsou zdroji jejich odlišného jednání, jež vzdělanostní systém zhodnocuje a tak vzdělanostní nerovnosti mezigeneračně udržuje. Je tomu naopak: odlišné jednání a odlišné postoje jsou reakcí na strukturální bariéry, které mezi dělnickou a vysokoškolsky vzdělanou rodinou existují. Tento závěr poukazuje na autonomní roli kultury jednotlivých sociálních vrstev v předávání vzdělanostního statusu.

Na rodině záleží

Na rodině záleží Testování PISA probíhá v České republice od roku 2000 a koná se každé 3 roky. Děti z různých zemí ve věku 15 let jsou testovány z přírodovědné, matematické a čtenářské gramotnosti Když se zaměříme na to, kdo jsou nejúspěšnější řešitelé testů, zjistíme, že pouze necelá polovina jich studuje na víceletých gymnáziích, zatímco většina nejlepších žáků zůstává na základních školách. Zásadní rozdíl je zde totiž v číslech. Zatímco gymnazistů je pouze 10 % a pocházejí z ekonomicky, sociálně i kulturně příznivého prostředí, žáci základních škol představují 90 % žákovské populace, která nemá podobné charakteristiky. Ba naopak. Jedná se o jedinečný mix, a proto mezi nimi najdeme jak ty nejlepší řešitele, tak ty nejslabší (ti naopak na víceletých gymnáziích zcela chybí). Náš vzdělávací systém dlouhodobě kumuluje žáky s nejlepším zázemím na jednom typu školy (gymnázium), kde tak dochází k větší kumulaci podpůrných faktorů k učení. Podle výsledků PISA jsou rozdíly ve výsledcích jednotlivých škol až ze tří čtvrtin vysvětlitelné domácím zázemím jejich žáků. Zdroj: Sucháček, P.: Historie a současnost víceletých gymnázií, Komenský 139/2

K zamyšlení Vysvětlete pojmy sociální a kulturní kapitál a jejich význam ve vzdělávací dráze žáka. Bernstein popsal omezený a rozvinutý jazykový kód. Který z nich se vztahuje k žákům z vyšších a který k žákům z nižších sociálních vrstev? Jak lze tyto jazykové kódy charakterizovat? Jak se liší dělnické a vysokoškolsky vzdělané rodiny v pohledu na význam vzdělávání dle studie Katrňáka? Když Coleman srovnával různé typy škol zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy. Proč tomu tak je z hlediska spolupráce školy a rodiny?